از سال 2019، دانشجویان پزشکی دانشگاه‌های خارجی در ایران پذیرش نمی شوند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از عدم پذیرش دانشجویان پزشکی دانشگاه‌های خارجی در ایران در سال 2019 خبر داد و گفت: این امر به‌دلیل  کم رنگ شدن کنکور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز سید حسن هاشمی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم توسعه کسب و کار و سلامت دیجیتال در کشور در جمع خبرنگاران گفت: حمایت از استارت‌آپ‌ها در وزارت بهداشت، از اولویت های ما به شمار می رود؛ اما وزارتخانه وظیفه طراحی و اجرای معماری اصلی را بر عهده دارد تا بتوانیم امکانات را در اختیار شرکت‌ها و استارت‌ آپ‌ها قرار دهیم؛ اما باید جلسه ای در راستای چگونگی حمایت این شرکت ها در وزارتخانه تشکیل شود تا مشکلات آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی در زمینه مشکلاتی که شرکت های دانش بنیان در حوزه داروهای خاص دارند،‌ افزود: تا جایی که من اطلاع دارم، مشکلی در این حوزه وجود ندارد؛ تقریبا پروژه‌ها با حمایت سازمان غذا و دارو و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال پیشرفت هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بالغ بر 57 قلم دارو در حال تولید است،‌گفت: درصورتی که مشکلی در این حوزه وجود دارد، به بنده اطلاع‌رسانی کنید تا پیگیری لازم انجام شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه توسعه کسب و کار و سلامت دیجیتال افزود: هدف از تفاهم‌نامه معاونت علمی و وزارت بهداشت، دسترسی راحت‌تر، هزینه کمتر و درعین‌حال با کیفیت بیشتر خدمات است.

هاشمی بیان کرد:‌ زیرساخت‌های فناوری در حوزه سلامت وجود دارد و هدف عمدتا آسایش مردم، هزینه کمتر و سرعت بیشتر در ارائه خدمات است. هرچقدر شغل با استارت‌آپ‌ها ایجاد شود، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ ها بیشتر به کارآفرینی جدب می شوند؛ اما مزاحمت‌هایی به‌لحاظ قوانینی وجود دارد که در زمانی نوشته شده که فناوری‌ های نوین وجود نداشته است. اگر این قوانین برداشته شود، مشکلات برطرف می‌شود.

وی با اشاره به تصمیمات اخیر وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجویان رشته‌های پزشکی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه، هر فردی که تا یک ماه و نیم آینده در دانشگاه‌های خارج از کشور ثبت نام کند، می تواند با شرط گذراندن 72 واحد در دانشگاه‌های داخل کشور ادامه تحصیل دهد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: رتبه‌های دانشگاه‌ های خارجی نباید کمتر از ۷۰۰ باشد، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون شرط انتقال دانشجویان پزشکی به داخل این بوده که آن ها دارای رتبه کمتر از ۷۰۰ باشند؛ با توجه به مشکلات ارزی، این دانشجویان نه تنها 72 واحد بلکه با گذراندن 36 واحد نیز می‌توانند در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند.

وی ادامه داد: این امر به‌دلیل کم رنگ شدن کنکور انجام می‌شود، به نوعی دیگر کنکور نوعی تبعیض برای داوطلبان محسوب می‌شود، لذا از سال 2019 هر کسی برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کرد، باید در آنجا تحصیل کند و نمی‌تواند صندلی را در دانشگاه‌های داخل کشور اشغال کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973066

وب گردی

وب گردی