صرفه‌جویی ارزی ۱۸ میلیون دلاری با بومی‌سازی ۲۰۳ قلم کالای نفتی

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از تحقق صرفه‌جویی ارزی ۱۸ میلیون دلاری با داخلی‌سازی ۲۰۳ قلم کالای در حال ساخت در این شرکت خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ابوالقاسم زمانی در نشستی با نمایندگان شرکت‌های داخلی تولیدکننده و پشتیبانی در صنعت انتقال در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد، در این باره گفت: هم اکنون تعداد ۴۰ فقره تقاضای ساخت شامل ۲۰۳ قلم کالا در این شرکت در حال پیگیری است که تعداد ۲۸ تقاضای آن در مرحله ساخت و ۱۲ تقاضا در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.

او ارزش تقریبی این تقاضاها را ۲۳۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بومی‌سازی ۲۰۳ قلم کالا در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، صرفه‌جویی ارزی معادل ۱۸ میلیون دلار در کشور محقق خواهد شد.
زمانی تاکید کرد: از سال ۸۲ تا سال ۹۷ ساخت داخل ۲ هزار و ۷۰ قلم کالا در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران محقق شده که از این طریق نیز صرفه‌جویی ارزی به مبلغ ۳۷ میلیون دلار محقق شده است.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در تشریح روند بومی‌سازی اقلام و تجهیزات موردنیاز این شرکت گفت: ساخت قطعات حساس مانند پره و تیغه‌های توربین‌های سولار سنتار و زیمنس TA/TB و سولزر، نیم‌لوله و وصله‌های فولادی، اتصالات، انواع ترانس‌ها، شارژرها، مکانیکال سیل‌ها، قطعات اصلی و فرعی پمپ‌های انتقال مواد نفتی، چکش هوایی، انواع کارت‌ها و تجهیزات الکترونیکی سیستم کنترل، ساخت داخل نوار پوشش لوله و پرایمر، انواع شیر‌آلات، قطعات یدکی توربین‌ها و انواع کارت‌های الکترونیکی سیستم کنترل، تأمین مواد شیمیایی نظیر مواد ضدخوردگی لوله‌ها و شست‌وشوی توربین و مواد آتش‌نشانی و ساخت داخل مواد شیمیایی روان‌کننده (DRA) از جمله مهم‌ترین اقدام‌ها در این زمینه بوده است.

زمانی ﺗﺠﻤیﻊ ﺗﻮﺍﻥ ﻭ ﺑﺎﻻﺑﺮﺩﻥ ﺳﻮﺩﺩﻫﯽ سازندگان داخلی و کاهش هزینه‌ها از طریق ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺴﺮﺳیﻮﻡ و ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺳﺎﻟﻢ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﮐﺴﺐ ﺳﻬﻢ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ را از مهم‌ترین اهداف پیش‌روی توسعه ساخت داخل در این شرکت عنوان کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان شرکت‌های سازنده داخلی با ارائه پیشنهادها و دیدگاه‌های خود با مدیران حوزه ساخت داخل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به تبادل نظر پرداختند.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است که ساخت داخل را با امضای ۱۷ فقره قرارداد در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ساخت پره‌های متحرک توربین‌های سولزر و سولارسنتار و راستون تی‌بی ۴۰۰۰ در فاصله سال‌های ۷۴ تا ۷۷ و نصب و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آنها از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در زمینه خودکفایی در ساخت تجهیزات در سال‌های گذشته بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 973081

وب گردی

وب گردی