مخترعان ایرانی پیش از ثبت جهانی اختراع، در جشنواره‌های غیرمعتبر شرکت نکنند

رئیس بنیاد نخبگان سمنان گفت: برخی کشورها با استقرار تیم‌های تخصصی در این جشنواره‌ها، از ایده‌های مبتکران ایرانی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، رئیس بنیاد نخبگان سمنان به مخترعان و مبتکران ایرانی توصیه کرد: پیش از ثبت جهانی اختراع خود در جشنواره‌های غیرمعتبری که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود شرکت نکنند.

داود فیض اظهار کرد: برخی کشورها با استقرار تیم‌های تخصصی در این جشنواره‌ها،از ایده‌های مبتکران ایرانی استفاده می‌کنند.

این مبتکر و کارشناس با اشاره به توزیع مدال‌های رنگارنگ در این جشنواره‌های غیر معتبر افزود: این‌گونه مدال‌ها در بین کارشناسان به مدال‌های حلبی اشتهار دارند و متاسفانه در این جشنواره‌ها چیزی نصیب مخترعین ایرانی نمی‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان با بیان اینکه در این جشنواره‌ها تقریبا به اندازه همه شرکت‌کننده‌ها مدال توزیع می‌شود بیان کرد: این جشنواره‌ها تقریبا هیچگونه دستاوردی برای مخترع ایرانی به همراه ندارد. متاسفانه با وجود این برخی در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند.

فیض با بیان اینکه اگر مخترعین مایل به شرکت در این جشنواره‌ها هستند حتما قبل از شرکت در آن اثر خود را ثبت جهانی کنند خاطرنشان کرد: دولت تا 80 درصد هزینه‌های ثبت جهانی اختراعات را تقبل می‌کند و مخترعان می‌توانند اثر خود را از این طریق ثبت کنند.

وی با بیان اینکه در جشنواره‌های داخلی که از سوی بنیاد نخبگان و معاونت علمی رئیس‌جمهور برگزار می‌شود علاوه بر مخترعین از سرمایه‌گذاران نیز دعوت می‌شود گفت: در این جشنواره‌ها ممکن است زمینه برای تجاری‌سازی اختراعاتی که پتانسیل لازم را دارند از این طریق فراهم شود.

دبیر جشنواره منطقه‌ای رویش دماوند و خاوران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص آمار تجاری‌سازی اختراعات در استان اظهار کرد: نرم جهانی در این بخش تجاری‌سازی یک اختراع از هر یک‌هزار اختراع ثبت‌شده است و در استان سمنان میانگین تجاری‌سازی اختراعات بیش از نرم جهانی است.

وی با بیان اینکه هر اختراعی ظرفیت تجاری‌سازی را ندارد گفت: علاوه بر این تجاری‌سازی به پیگیری و رغبت و پشتکار شخص مخترع نیز بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973174

وب گردی

وب گردی