جبلی: گفتمان انقلاب اسلامی محور تولیدات مستند برون مرزی است

مراسم رونمایی از دو مجموعه مستند جدید شبکه جهانی سحر با نام‌های «سرگشته خورشید» و «شکوفه‌های زیتون» که روایتگر حضور زائران پاکستانی در مراسم اربعین و همچنین مبارزه مردم فلسطین با رژیم غاصب صهیونیستی است با حضور دکتر پیمان جبلی معاون برون مرزی، علیرضا سلیمانی‌زاده مدیر شبکه جهانی سحر، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین براتی رئیس امور بین‌الملل مؤسسه خاتم‌الاوصیاء و برخی از مدیران ارشد رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ معاون برون مرزی صداوسیما در مراسم رونمایی از مستندهای فاخر شبکه جهانی سحر معاونت برون مرزی گفت: دو مستند «سرگشته خورشید» و «شکوفه های زیتون» در حقیقت به گونه ای در یک جهت و یک سمت حرکت کرده اند و آن چیزی نیست جز گفتمانی که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفته است.

پیروی از مکتب اهل بیت (ع)؛ خط مشی انقلاب اسلامی

پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی همچنین اظهار کرد: بر اساس این گفتمان، جبهه گسترده انقلاب اسلامی شکل گرفته و بر اساس آن جبهه محور مقاومت و جبهه مردمی انقلاب اسلامی شکل گرفته و این گفتمان دفاع از انسانیت، دفاع از مظلوم در سراسر جهان و ایستادگی در برابر ظالم است.

جبلی تاکید کرد: سرمشق انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته و در شکل گیری انقلاب، درس آزادگی و دینداری امام حسین (ع) بوده است. درسی که از قیام سیدالشهداء و یاران با وفایش به جهانیان داده شد مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم است.

معاون برون مرزی خاطرنشان کرد: افتخار انقلاب اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در طول چهاردهه گذشته به یک برند برای ایران تبدیل شده است و اگر کشورمان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، ذره ای مماشات و کوتاهی می کرد و چراغ سبز به دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و اسرائیل نشان می داد، امروز مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شده بود و شاید ذره ای با مشکلاتی که امروز انقلاب اسلامی با آن مواجه است، روبه رو نبودیم.

جبلی تاکید کرد: حمایت از مردم فلسطین نه تنها برای جمهوری اسلامی بلکه برای تمام انسانیت و کل جهان، وظیفه و واجب اخلاقی است همان طور که امام حسین (ع) می فرماید: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

معاون برون مرزی ادامه داد : تبعیت از فرهنگ اهل بیت(ع)، فرهنگ شهادت، فرهنگ ایستادگی و فرهنگ دفاع از مظلوم در برابر ظالم، موتور حرکت برای انقلاب اسلامی است و حمایت از فلسطین مقصد ماست.

قوه محرکه دیگر انقلاب ما، پیروی از مکتب اهل بیت (ع) است که بر مبنای گفتمان جهانی اسلام و دفاع از مظلوم و ملت های در بند استکبار شکل گرفته و فلسفه عاشورا و فلسفه اهل بیت(ع) و شهادت، گنجینه ای است که تا ابد ادامه خواهد یافت و هیچ گاه تمام نخواهد شد.

جبلی با تأکید بر اینکه فلسفه دفاع از ملت فلسطین در اصل دفاع از انسانیت است، تصریح کرد: ما جزئی از انسانیت هستیم و لذا وقتی از مظلومین، کودکان و زنان بیگناه فلسطینی حمایت می‌کنیم در اصل از خودمان حمایت کرده‌ایم

جبلی با تبریک به تمام عوامل سازنده این مستندها گفت: جای افتخار دارد که همکاران عزیزمان توانسته اند در این دو مسئله بسیار مهم جهان اسلام و بشریت قدم بگذارند و سوژه هایی را دستاویز برنامه سازی های خود قرار دهند که با گفتمان انقلاب اسلامی، دنیا را متحول کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد به مدد و لطف الهی بتوانیم خدمتکاران لایقی برای مکتب اهل بیت (ع) و دفاع از ارزش ها و آرمان های امام حسین (ع) باشیم.

تولید مستندهای جدید با موضوع 40 سالگی انقلاب اسلامی

در ادامه این جلسه علیرضا سلیمانی زاده مدیر شبکه جهانی سحر نیز به ایراد سخن پرداخته و گفت: یکی از دو ماموریت اصلی ما در شبکه جهانی سحر در کنار معرفی و ترویج سبک ایرانی- اسلامی، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است که سبکه سحر با ساخت و تولید برنامه هایی با این محورها، در این مسیر گام بر می دارد.

سلیمانی ادامه داد: فلسطین به عنوان نخسیتن مسئله جهان اسلام، اولویت مهمی همواره برای انقلاب اسلامی دارد. شبکه سحر هم این دغدغه را دارد که کارهای که تولید می کند قابلیت پخش برابی همه زبان ها را داشته باشد و حتی در شبکه های داخلی و دیگر شبکه های بین المللی رسانه ملی و شبکه های داخلی پخش شود.

وی ادامه داد: شبکه سحر همواره درصدد است در ساخت مجموعه های خود بتواند کارهایی را تولید کند که جنبه بین المللی داشته باشد از همین رو برای ساخت مستند «سرگشته خورشید»، از گسترده ترین حوزه یعنی اردو ساخت این مجموعه را آغاز کردیم چرا که حوزه اردو بیش از نیمی از جمعیت مسلمان جهان را تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد: پیاده روی اربعین در یک دهه اخیر به عنوان نماد قدرت جهان اسلام و تشییع و دوستداران اهل بیت (ع) جلوه کرده و هرسال به برکت خون سیدالشهداء پرفروغ تر برگزار می شود.

در این مستند سفر زوائر پاکستانی که با سختی های زیادی خود را به مرز جمهوری اسلامی می رسانند و در این مسیر از مناطق ناامنی عبور می کنند و بعضا به دلیل سختگیری هایی که دولت پاکستان قبلا انجام می داد حدود دو هفته در مرز میرجاوه می مانند به تصویر کشیده می شود.

زائران حسینی پاکستانی حتی در سفر خود بارها اتوبوس هایشان، هدف حملات گروه های تروریستی قرار می گرفت و ده ها شهید نیز در این راه داده اند حتی در سال های گذشته از حداقل امکانات رفاهی نیز برخوردار نبودند و مدت زمان زیادی را هم در مرز میرجاوه معطل می ماندند.

از همین رو ما به این فکر افتادیم هم اقدامات جمهوری اسلامی را به تصویر بکشیم و هم رنج و مشقتی که زائران پاکستانی ها برای سفر راهپیمایی اربعین متحمل می شوند.

سلیمانی زاده ادامه داد: به دلیل ورود به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، شبکه سحر چندین مستند دیگر هم برای مخاطبان خود تهیه کرده است تا ماموریت خود که نفوذ بیشتر انقلاب اسلامی در خارج از مرزهاست به تصویر بکشد.

یکی از این مستندها که مراحل تدوین آن را می گذراند و به زودی روانه آنتن خواهد شد با همکاری مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی ساخته شده است.

مستند دیگر هم مستند سینمایی است با عنوان از «خرمشهر تا سارایوو» که با حوزه دفاع مقدس همکاری داشتیم. مستند دیگر مجموعه چهارقسمتی «سایه های پنهان» راجع به مستشاران آمریکایی و حضورشان و امتیازهایی که این افراد قبل از انقلاب در ایران دریافت می کردند روایت شده است که در یک ماه آینده آماده می شود.

نگاه نو شبکه سحر به راهپیمایی اربعین؛ جاده ای تا ظهور

در همین رابطه رضا درویش نوری نیز در حاشیه مراسم درباره موضوعات این مستندها گفت: مستند «سرگشته خورشید» با محوریت موضوع اربعین حسینی تیهه و تولید شده و ویژگی آن این است که راهپیمایی زائران اربعین پاکستانی را از شرقی ترین نقطه کشور و برخلاف بقیه مستندها که تنها به مسیر نجف و کربلا اختصاص دارد، به تصویر کشیده است.

این سفرنامه از نقطه صفر مرزی میرجاوه که 80 کیلومتری زاهدان است، آغاز می شود. مسیر زائران پاکستانی نجف به کربلا است که بعد از زیارت امام حسین (ع) به برکت این سفر و به عشق اهل بیت (ع) از طریق مرز شلمچه وارد ایران می شوند.

در واقع زیارت امام حسین (ع) پایان سفر زائران حسینی (ع) نیست و به خاطر عشقی که به اهل بیت دارند از طریق مرز شلمچه به قم می رسند و مقصد پایانی آنها قبل از خروج از ایران شهر مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) است .

مستند «سرگشته خورشید» در 7 کلاکت 25 دقیقه ای تولید شده و همچنین یک مستند 55 دقیقه ای تهیه شده است. کارگردانی این مستند که تصویربرداری آن یک ماه به طول انجامیده را افسانه مهربانی بر عهده داشته است.

درویش نوری ادامه داد: مستند دیگر «شکوفه های زیتون» است که با توجه به استقبال بسیار خوب از مجموعه اول این مجموعه ، شبکه سحر ساخت سری دوم را هم در دستور کار خود قرار داد.

سری اول مستند «شکوفه های زیتون» در رویکردی نو و با بهره گیری از انبوهی از تصاویر کمتر دیده شده به تحقیق و انعکاس واقعیت سرنوشت 26 هنرمند و نخبه فرهنگی آمریکایی و اروپایی یهودی و مسیحی حامی فلسطین پرداخته است.

در مجموعه دوم «شکوفه های زیتون» در افراد مختلف اعم از حقوقدان، پژوهشگر، معلم، پزشک، موسیقی دان، روزنامه نگار ، فعال دینی و امدادگر مورد توجه قرار دارند که در راستای آرمان مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی را به چالش گرفته اند. این فعالان که بسیاری از آنها غیرمسلمان و حتی از کشورهای غیر مسلمان نیز هم هستند، در راه آرمان فلسطین مبارزه و دچار آسیب شده اند.

اثر فاخر مستند «شکوفه های زیتون» به کارگردانی مجتبی لطفی کرامتی، تهیه کنندگی راحله صابری آبکوهی و نویسندگی الهه خانی در 13 کلاکت 30 دقیقه ای تهیه و تولید شده است.

در این جلسه همچنین لطفی کرامتی و مهربانی کارگردانان این مستندها با بیان مختصری از چگونگی ساخت این مجموعه ها، خاطرات شیرین خود را در زمان ساخت این مستندها بیان کردند.

در پایان این مراسم با اهدای سپاس‌نامه از افسانه مهربانی کارگردان مستند «سرگشته خورشید» و مجتبی لطفی کارگردان مستند «شکوفه‌های زیتون» و رضا درویش‌نوری مدیر تولید شبکه جهانی سحر قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973179

وب گردی

وب گردی