تیغ تیز بروکینز در ستیز ایران

اندیشکده بروکینز در قالب مقالات پیشنهاداتی که به سیاستمداران آمریکایی ارائه می کندکه هدف نهایی این پیشنهادات براندازی جمهوری اسلامی ایران است که در این مقالات فشار و انقلاب مخملی علیه کشورمان تاکید شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛تقابل چهل ساله جمهوری اسلامی ایران با آمریکا عرصه نبردی است که تمامی حوزه ها اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ... را در بر می گیرد. عرصه ای که تا به حال نتایج خوبی برای ایران داشته است و این موضوع را می توان در اقتدار جمهوری اسلامی دید. جایی که ایران با تمام تحریم ها و مشکلات خود توانست در منطقه حرف خود را که همان از بین بردن داعش بود، به کرسی بنشاند و تمام سیاست های پرخرج آمریکا را در خاورمیانه به چالش بکشاند. در این حوزه نباید از یاد برد، تمامی فشارهایی که علیه کشورمان در حوزه های اقتصادف سیاست و یا حتی فرهنگ وارد شده برنمه ریزی شده در اندیشکده هایی است که حورد حمایت دولت آمریکا واقع شده اند. اندیشکده هایی که مسیر سیاست آمریکا را در جهت رسیدن به اهدافش مشخص می کنند. یکی از این اندیشکده هایی که در خصوص ایران برنامه های مهمی داشته اندیشکده بروکیزن است.

اندیشکده بروکینز :

مؤسسه بروکینگز یک اندیشکده آمریکایی است که مقر آن در واشنگتن است. مؤسسه بروکینگز که یکی از قدیمی‌ترین اندیشکده‌های واشنگتن است در امر تحقیقات و آموزش علوم اجتماعی، اصول اقتصاد، سیاست‌گذاری شهری، مدیریت دولتی، سیاست خارجی، اقتصاد جهانی و توسعه، فعالیت دارد. این اندیشکده در گزارش برترین اندیشکده‌های جهان در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که از سوی دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده، به عنوان بانفوذترین اندیشکده جهان معرفی شد.

رسالت عنوان شده این مؤسسه “فراهم ساختن نظریه‌ها و توصیه‌های جدید و عملی است که سه هدف را پیش می‌برند: تقویت دموکراسی از نوع آمریکایی؛ پدید آوردن رفاه اقتصادی – اجتماعی، امنیت و فرصت‌های مختلف برای تمام آمریکایی‌ها؛ ایجاد نظام بین‌المللی بازتر، امن‌تر و مرفه‌تر، همراه با همکاری‌های بیشتراست .

مؤسسه بروکینگز می‌گوید اندیشمندان و اعضایش دیدگاه‌های مختلفی دارند و خود را یک مؤسسه غیرحزبی می‌داند، اما رسانه‌ها اغلب این مؤسسه را لیبرالی متمایل به میانه‌روها یا میانه‌رو توصیف می‌کنند. در یک تحلیل دانشگاهی که بر سوابق کنگره بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ انجام شد، مشخص شد که سیاستمداران محافظه‌کار تقریباً به اندازه سیاستمداران لیبرال به بروکینگز مراجعه داشته‌اند، و این مؤسسه در مقیاس ۱۰۰-۱ که در آن ۱۰۰ به معنای لیبرال‌ترین امتیاز است، امتیاز ۵۳ را کسب کرده است. در همین بررسی مشخص شد بروکینگز اندیشکده‌ای است که سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا بیشترین نقل قول را از آن دارند.

براندازی ایران :

اما با این حال باید به اقدامات و طرح هی این اندیشکده و حتی اعضایش در خصوص ایران توجه کرد. در این خصوص مرکز تحقیقات پیشرفته ضد تروریسم در پایگاه اطلاع رسانی خود بخش‌‌ها و ابعادی از پروژه اندیشکده بروکینز را برای به اغتشاش کشاندن ایران منتشر کرده است. آنچه در محوریابی ذیل‌‌الذکر گزارش 160 صفحه‌‌ای مرکز سابان مشهود است، کار ویژه اغتشاش عمومی، و گسترش و سپس استمرار آن تا مرحله‌ فروپاشی است که خنثی کردن آن هوشیاری عمومی را می‌‌طلبد. البته این طرح برای اتفاقات سال 88 بود که با توجه به اسناد مشخص شده دست سرویس های خارجی و کشور های غربی به خصوص آمریکا در حمایت از آشوب های ایران دیده می شود.

در فصل ششم این گزارش به عنوان انقلاب مخملی، مناسب‌ترین راه برای تغییر حکومت را حمایت گسترده از انقلاب مخملی در ایران دانسته که در ادامه نیز آن را بهترین راه حل مشکلات آمریکا با ایران معرفی کرده که کم‌ترین هزینه را در بر دارد.


نویسندگان این گزارش هدف اصلی این گزینه را براندازی حکومت ایران و ایجاد حکومتی که بیشترین همراهی را با منافع آمریکا داشته باشد، عنوان کرده‌اند و گفته‌اند که تعامل با اپوزیسیون داخلی جمهوری اسلامی، برگ برنده‌ای در دست آمریکاست که از طریق آن به ایران فشار وارد ساخته و رفتار حکومت ایران را تغییر دهد.

فشار های مضاعف :

اما این اندیشکده در مقاله‌ای با بررسی روابط میان ایران و حزب‌الله و بررسی مختصر آثار سقوط حکومت در سوریه، پیشنهاداتی را برای سیاست‌گذاری آمریکا در مقابل ایران مطرح می‌کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «از آن‌جا که ایران به روشی استراتژیک و منطقی از تروریسم استفاده می‌کند، آمریکا می‌تواند با تعیین سیاست‌هایی ایران را به حمایت از برخی گروه‌ها مجبور و حتی میزان این حمایت را تعیین کند. اولین گام لازم این است که آمریکا به کمک متحدانش تلاش بیش‌تری برای مبارزه با تروریسم تحت حمایت ایران، از جمله حزب‌الله کند.»

در این گزارش گام دومی که باید برای فشار به ایران و حزب الله برداشته شود به این شرح آمده است: «باید کمپین‌های اطلاعاتی و پلیسی علیه حزب‌الله و ایران را افزایش داد و با تحقیقات، دست‌گیری افراد و اختلال در کار این دو، امکان انجام حملات موفقیت‌آمیز را از این گروه و همچنین عناصر ایرانی سلب کرد. آمریکا باید متحدینش را به کاهش حجم همکاری‌های دیپلماتیک با ایران تشویق کند.»

اعتراف شیرین :

ولی همین اندیشکده در این گزارش آورده است:« مشکل بزرگ‌تر آمریکا در مقابل ایران است، زیرا واشنگتن ابزار کم‌تری در اختیار دارد تا جمهوری اسلامی را مستقیماً تحت فشار قرار دهد.» ناگفته پیداست چنین بیانی حکایت از قدرت ایران در عرصه بین المللی دارد که امریکا را توانسته با چالش های زیادی روبرو کرده و هزینه های زیادی را برای آن به وجود بیاورد.

با این حال همین اندیشکده در مقاله‌ای به بررسی سیاست‌های آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران در دوره ریاست‌جمهوری اوباما پرداخته است. در این مقاله با در نظر داشتن تحریم های آمریکا علیه ایران آمده است: «ایران در طول تاریخ نشان داده است که ظرفیت مقابله با مشکلات را برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود دارد. این کشور در نتیجه تأثیرات انقلاب و جنگ با عراق، در تحمل مشکلات شدید اقتصادی تجارب گسترده‌ای دارد.»

حمله نظامی آمریکا :

در طی همین مقاله به حمله احتمالی غرب علیه ایران اشاره شده است. درباره این موضوع در این مقاله آمده است: «پیامدهای منفی حمله نظامی [برای آمریکا] بسیار شدید و پایدار خواهند بود. می‌توان انتظار داشت که ایران در پاسخ، مستقیماً و یا از طریق شبکه نیروهای نیابتی‌اش، از جمله «حزب‌الله»، «حماس» و «جهاد اسلامی فلسطین» از منافع آمریکا و اسرائیل و متحدانشان در منطقه انتقام بگیرد. ممکن است اسرائیل تحت حمله شدید موشکی و آغاز دوباره عملیات‌های شهادت‌طلبانه قرار بگیرد. ایران ممکن است زیرساخت‌های نفتی کشورهای عربی را هدف قرار دهد و شیعیان این کشورها را [به ایجاد ناآرامی] تحریک کند. همه اهداف دیگر آمریکا در منطقه (از ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطین گرفته تا اطمینان از جریان آزاد نفت) به خطر خواهد افتاد. هرچند بسیاری از دولت‌های محلی ممکن است، چه مخفیانه و چه از طریق نظامی، از حمله علیه تهران حمایت کنند؛ اما به دلیل اقدام نظامی تازه در منطقه به رهبری آمریکا مردم منطقه به احتمال قوی به جنب و جوش خواهند آمد؛ به ویژه اگر این اقدام نظامی به شکل بمباران طولانی مدت باشد و منجر به تلفات غیر نظامی شود.»

با این اوصاف باید گفت دشمنان ایران هم به قدرت این کشور در عرصه بین الملل و نظامی پی برده اند. همین موضوع باعث شده تا آنها در قبال ایران برای حمله نظامی دست به عصا باشند و بی گدار به آب نزنند. هرچند آمریکا با توجه به دستگیری نیروهای نظامی اشت در خلیج فارس خاطره خوشی از تجاوز به حریم ایران ندارد. ولی نباید فکر کند که جمهوری اسلامی ایران در قبال تجاوز به حریمش دست و پا بسته است و هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. بلکه باید بداند اگر حرکتی اشتباه از آن سربزند حداقلش این است که تمام منافعش در خاور میانه به آتش کشیده خواهد شد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 973222

وب گردی

وب گردی