مسکو: خروج آمریکا از برجام یک اقدام سیاسی کوته‌بینانه‌ بود

دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد که خروج آمریکا از برجام یک تصمیم سیاسی کوته‌بینانه بوده که اجرای پیمان «ان پی تی» را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، «ولادیمیر یرماکوف» مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، این دیپلمات روس در جلسه عمومی کمیته خلع‌سلاح و امنیت بین‌الملل مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران یک سوءقضاوت جدی بود، یک اقدام سیاسی کوته‌بینانه که در نهایت باعث تضعیف ان پی تی خواهد شد».

متن سخنرانی مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده است.

این دیپلمات روس در سخنرانی خود در این اجلاس بین‌المللی تأکید کرد، مسکو در کنار دیگر طرف‌های باقیمانده در برجام، همچنان در نظر دارد تا به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای ایران ادامه دهد.

وی افزود، روسیه و دیگر طرف‌های باقیمانده در برجام به دنبال سازوکار موثری برای حفظ همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران با وجود تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه تهران هستند.

یرماکوف تصریح کرد: «در عین حال ما معتقدیم که اقدامات حفاظتی در برابر این تحریم‌ها می‌تواند به طور موثر اثرگذار باشد به شرط آنکه به صورت جمعی اجرا شود و مبنایی برای مشارکت تمام کشورهای ذینفع در آنها ایجاد گردد».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا اخیرا ساز و کار مالی جدیدی برای جلوگیری از اثرات تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌هایی که مایل به ادامه روابط تجاری با ایران هستند و همچنین تلاش برای حفظ برجام ارائه کرده است اما کارشناسان بر این باورند که آمریکا با فشار بر متحدان اروپایی خود مانع از اجرای این ساز و کار جدید خواهد شد و عملا این راهکار نیز نخواهد توانست برجام را حفظ کند.

اتحادیه اروپا چندی پیش نیز بسته قوانین مسدودساز را برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا ارائه کرده بود، اما همانطور که قبلا هم پیش‌بینی شده بود، این قوانین نیز در عمل نتوانست مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973233

وب گردی

وب گردی