طراحی مجتمع مسکونی ارزان‌قیمت در تهران با استفاده از روش‌های پیشرفته ساخت

دانشجوی معماری واحد علوم و تحقیقات با هدف ارائه راه حل برای گذر از مسأله کمبود مسکن، به طراحی مجتمع مسکونی ارزان‌قیمت در تهران با استفاده از روش‌های پیشرفته ساخت در قالب پایان نامه خود پرداخت.

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش اسیسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، سمیرا عبدالهی در ارتباط با این تحقیق، گفت: با توجه به نیاز جامعه به ساخت و ساز مسکن سریع و ارزان قیمت و با در نظر گرفتن پیشرفت علم و تکنولوژی‌های ساخت و مصالح جدید، باید از روش‌های جدید ساخت و ساز در ساختمان استفاده کرد. همچنین در مجتمع‌های مسکونی و شهرک‌هایی که ساخت آنها در ایران رو به افزایش است باید از مسکن پیش‌ساخته صنعتی استفاده کرد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، پارامترهای کنترل کیفی ساختمان‌ها نیز در آنها رعایت شده باشد.

وی که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه با عنوان «طراحی مجتمع مسکونی ارزان قیمت در تهران با استفاده از روش‌های پیشرفته ساخت» به راهنمایی دکتر احمدرضا کشت‌کار انجام داده است، خاطرنشان کرد: طراحی مجتمع مسکونی ارزان قیمت در تهران با استفاده از روش‌های پیشرفته اعم از سیستم LSF و سیستم قالب تونلی صورت می‌گیرد که با این طراحی، در زمان ساخت صرفه‌جویی شده و هزینه‌های جانبی را نیز کاهش می‌دهد.

عبدالهی در ادامه افزود: از مزایای «سیستم قالب تونلی» به عنوان یکی از روش های پیشرفته ساخت که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توان به سرعت در اجرا و صرفه‌جویی در هزینه تمام شده، مقاومت بسیار مناسب در برابر زلزله، سهولت در اجرا و نظارت سازه و همچنین عایق‌بندی حرارتی و صوتی ساختمان اشاره کرد.

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات این تحقیق تصریح کرد: مجتمع طراحی شده در این تحقیق دارای ۱۲ بلوک است که هر طبقه به صورت مجزا ۵ و ۶ واحد بوده که در کل شامل ۶۷۲ واحد می‌شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح این است که می‌توان فضاهای داخلی واحد را بر اساس موقعیت زمانی و سلیقه تغییر داد.

وی درباره نوآوری این پایان‌نامه و دانشی که به تحقیقات پیشین اضافه می‌کند، اظهار داشت: مسیر سیاست غالب برای اطمینان از بهره‌وری ساختمان‌های جدید توسعه، ترویج و اجرای برنامه‌ها و اهداف ساختمانی است که به طور گسترده‌ای بسته به نوع آب و هوا، رفاه اقتصادی و بلوغ کلی بازار برای مصالح ساختمانی جدید و کارآمد متفاوت است. در حالی که ساختمان‌های صفر انرژی هدف نهایی برای همه کشورها است برای بسیاری از کشورها تا زمانی که مصالح ساختمانی کارآمد و مقرون به صرفه، با قیمت‌های مبتنی بر کالا موجود نباشد دسترسی به این مهم غیرواقعی است.

عبداللهی در پاسخ به اینکه آیا این طراحی قابلیت رسیدن به مرحله اجرا دارد؟، گفت: به دلیل پیچیدگی ساختار اقتصادی بخش مسکن و به منظور پرهیز از یک جانبه‌نگری، پس از مطالعه عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، کالبدی و غیره استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز برای مسکن ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفت. آنچه در این رساله مدنظر است، مواردی است که جنبه کالبدی داشته و از دیدگاه معماری قابل تأمل هستند. راهکارهایی که بتوانند با تسریع در فرآیند ساخت و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، زمینه افزایش عرضه و کاهش تقاضا را در بازار مسکن فراهم سازند و بتوانند پاسخگوی نیازهای قشر کم درآمد جامعه و مسکن ارزان قیمت باشد. در این زمینه راهکارهایی همچون استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مصالح جدید، پیش ساخته سازی، افزایش عمر مفید ساختمان‌های مسکونی پیشنهاد می‌شود.

این محقق دانشگاهی منظور از ارزان قیمت بودن ساختمان‌هایی که در نتیجه این طراحی بنا می‌شود را این‌چنین تشریح کرد: تولید و یا ساخت به تعداد زیاد همراه با تلفیق روش‌های پیشرفته و استفاده از مواد و مصالح جدید در مدت زمان اندک با هزینه کمتر و کنترل کیفی مؤثرتر. در صنعتی بوده و متکی به سیستم‌های پیشرفته تولید انبوه مسکن مقیاس سرمایه گذاری کلان است و شیوه تولید معمول و استاندارد است و قوانین و ضوابط منطقه‌ای و شهری تا حد امکان در آن رعایت شده و به اجرا درمی آید.

وی افزود: در پروژه‌های انبوه سازی اهدافی از جمله صرفه اقتصادی، سرعت و دقت بیشتر در ساخت و ساز، کاهش ضایعات مصالح، تولید سریع، ارزان، مقاوم و با دوام، امکان کنترل کیفیت بهتر و دقیق‌تر و در نهایت کاهش هزینه تمام شده واحدهای احداث شده در زمان کمتر و با کیفیت مناسب مطرح است. پشتیبانی از عرضه مسکن توسط انبوه سازان به جای عرضه زمین به سازندگان خرد و پراکنده و نیز توسعه انبوه سازی صنعتی، جهت افزایش تیراژ و کیفیت و کاهش هزینه‌های تمام شده می‌توانند به عنوان راه حل‌هایی برای گذر از مسأله کمبود مسکن مطرح شوند.

وی افزود: اگر طراحی و ساخت و ساز این ساختمان‌ها با اصول طراحی انجام شود، در زمان ساخت، بهره‌بردای، طول عمر مفید ساختمان‌ها و حتی در زمان تخریب و پس از پایان عمر ساختمان‌ها، هیچ گونه آسیبی در محیط اطراف خود ندارد.

کد خبر: 973249

وب گردی

وب گردی