گلایه مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تعلل پیمانکار احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: متاسفانه علی‌رغم هشدارهای کارفرما و پیگیری مکرر پیمانکار، یک سازنده داخلی طرح (شرکت آذرآب)، ضمن کوتاهی از تعهدات مشخص در زمینه ساخت برخی اقلام مورد نیاز طرح، موجب عقب‌افتادگی روند توسعه و تاخیر در اجرای بخش هایی از این پروژه ملی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین فام در بازدید هفتگی از بخش خشکی طرح های درحال توسعه، رعایت الزامات ایمنی در شرایط راه اندازی پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی را بسیار ضروری ارزیابی کرد و با تمرکز بر مقوله ایمنی در واحدهای درحال راه اندازی گفت: درحال حاضر با توجه به شرایط پالایشگاه این دو طرح، انتظار می رود پیمانکاران با رویکردی متفاوت، موضوع ایمنی را دنبال کنند.

او با بیان اینکه با توجه به آمادگی پالایشگاه فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی برای دریافت گاز از دریا، زنجیره تولید فاز نخست پالایشگاه این دو طرح شامل دو ردیف شیرین سازی، در شرایط بهره برداری قرار گرفته است، گفت: این شرایط با دوران ساخت و نصب تجهیزات متفاوت است و گروه های فعال در پروژه باید بطور نظام‌مند عمل کرده و اجرای دستورالعمل های ایمنی را جدی بگیرند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس فعالیت های مربوط به راه اندازی بخش فراساحل را از دیگر موارد مهم پیش رو در تکمیل زنجیره تولید عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در اغلب چاه های طرح های گازی یاد شده، عملیات مشبک کاری در جریان است و متعاقب پایان این عملیات، چاه های این طرح ها آماده تولید گاز می شوند.

مشکین فام، تمرکز بر مسائل ایمنی درمرحله حفاری و مشبک کاری را الزام آور عنوان کرد و گفت که ارتکاب هرگونه خطایی در مراحل تولیدی شدن چاه، زیانبار و غیرقابل جبران خواهد بود .

تحقق سنگ نشانه های مهم و ثبت رکوردهای بیش از انتظار در فازهای درحال توسعه

مشکین فام درباره پیشرفت و عملکرد طرح های توسعه در نیمه نخست امسال تشریح کرد: خوشبختانه در این مدت با همکاری کارفرما و کمک به پیمانکاران، سنگ نشانه های بسیار مهمی محقق شده و رکوردهایی چشمگیر و بیش از انتظار در توسعه طرح ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به وضعیت سکوهای طرح توسعه فازهای 13 ، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: عمیات بارگیری دوسکوی فاز 13 در روزهای گذشته، انجام شده و این سکوها آماده نصب در موقعیت مخزن این فاز هستند.

مشکین فام با اشاره به اینکه در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی مراحل راه اندازی سکوی 22 در دریا ادامه دارد، افزود: سکوی اقماری این طرح نیز که در شرایط بسیار مناسب ساخت، پیش راه اندازی و راه اندازی در یارد سازنده قرار دارد، با انجام تمهیدات لازم، بزودی آماده بارگیری می شود. در فاز 14 پارس جنوبی نیز یک سکو در حال بهره برداری و سکوی دوم که در ماه های گذشته نصب شد، مراحل راه اندازی را پشت سر می گذارد.

تولید روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از فازهای 13 و 22تا 24 در زمستان امسال

به گفته مشکین فام در بخش پالایشگاهی فاز 13، دو ردیف شیرین سازی در انتظار دریافت گاز از دریا و یک ردیف آماده راه اندازی است. در پالایشگاه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی هم دو ردیف شیرین سازی آماده دریافت گاز ترش از بخش دریایی این دو فاز است و در مجموع، مرحله اول هرکدام از این فازها شامل زنجیره تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز تا قبل از زمستان امسال عملیاتی می شود.

او، با حضور در اسکله خدماتی صادراتی تنبک ، از وضعیت عملیات ساخت این بندر بازدید کرد و در ادامه، گزارشی از وضعیت توسعه اسکله های پروپان و بوتان و انبار های ذخیره سازی گوگرد ارایه شد.

مشکین فام در مورد اهداف ساخت این اسکله گفت: این طرح شامل احداث 2 پست اسکله صادرات پروپان و بوتان هر کدام با توانایی پهلودهی به کشتی‌هایی با ظرفیت بارگیری 50 هزارتن گاز مایع، یک پست اسکله مدرن و مکانیزه صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری 2هزار تن در ساعت برای شناورهای 5 تا 50 هزار تن (DWT) ، احداث 2 انبار ذخیره‌سازی گوگرد هر کدام با ظرفیت 43 هزار تن گوگرد، 2 موج‌شکن غربی و شرقی به صورت کیسونی و سنگریزه‌ای، واحد 149 فازهای پالایشگاهی ٢٢ تا٢٤ برای انتقال پروپان و بوتان صادراتی و تاسیسات صنعتی TOP DECK خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، فعالیت های صورت گرفته در اسکله خدماتی صادراتی تنبک را مطلوب ارزیابی کرد و درباره پیشرفت ساخت بخش های این طرح گفت: هم اکنون ساخت موج شکن های اسکله از وضعیت مناسبی برخوردار است، بخشی از سازه های فلزی نیز تامین و نصب شده ودریافت مقادیرباقیمانده سازه های فلزی از گمرکات درحال پیگیری است .ضمن اینکه کالاهای طرح هم بطور کامل تامین شده و فعالیت های اجرایی طبق برنامه کاری موجود در حال اجرا است.

تعلل و کوتاهی یکی از سازندگان داخلی پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

مشکین فام پس‌از حضور در پروژه ساخت مخازن ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی، از طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی بازدید کرد و گفت: این طرح که در شمول پروژه های زیست محیطی قرار دارد، با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق به بهره برداری خواهد رسید.

او با تاکید بر رویکرد کارفرما نسبت به حمایت از حضور پیمانکاران و سازندگان ایرانی در طرح های درحال اجرای پارس جنوبی، بیان داشت: طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی بر اساس قرارداد مشترک شرکت ملی نفت ایران با پیمانکاران و سازندگان ایرانی اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه توسعه پارس جنوبی، آزمونی موفق برای بخش عمده ای از پیمانکاران و سازندگان داخلی بوده ، گفت: متاسفانه باوجود هشدارهای کارفرما و پیگیری مکرر پیمانکار ، یک سازنده داخلی طرح( شرکت آذرآب)، ضمن کوتاهی از تعهدات مشخص در زمینه ساخت برخی اقلام مورد نیاز طرح ، موجب عقب افتادگی روند توسعه و تاخیر در اجرای بخش هایی از این پروژه ملی شده است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس گزارش های ارایه شده از پیمانکار، این سازنده تاکنون به تعهدات خود در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروگاه سیکل ترکیبی عمل نکرده و با دست آویز قرار دادن موضوع حمایت کارفرما از ساخت داخل، از این تعهدات سر باز زده است.

تلاش برای تحقق برنامه تولید تکلیفی گاز در زمستان امسال

مشکین فام ، در جلسه ای با معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، گزارشی از وضعیت عملیات تولید در نیمه نخست سال جاری و اقدامات و چالش های پیش روی این بخش در شش ماهه دوم سال دریافت کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه این شرکت دارای دو بخش تولیدی و توسعه ای است و فعالیت در این بخش ها به موازات هم ادامه دارد، گفت: بخش عملیات تولید وظیفه سنگین تولید گاز از پارس جنوبی را برعهده دارد که این موضوع برای شرکت ملی نفت و کشور بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

او ضمن قدردانی از تلاش های کارکنان عملیات تولید در اجرای تعمیرات اساسی سالیانه سکوهای دریایی ،از پیگیری برنامه هایی با هدف حل و فصل مسائل معیشتی،شرایط محیط کار و افزایش توسعه فضاهای رفاهی و مسکونی در دریا خبر داد.

او ابراز امیدواری کرد با پایان تعمیرات اساسی ، برنامه کامل تولید تکلیف شده گاز از میدان پارس محقق شود.

شایان ذکر است ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به همراه تیم کنترل پروژه این شرکت، در چارچوب بازدیدهای هفتگی خود از پارس جنوبی، از پالایشگاه فازهای 13، 14 و 22 تا 24 پارس جنوبی، طرح های ساخت بندر خدماتی صادراتی تنبک، احداث مخازن ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973385

وب گردی

وب گردی