حضور 14 شرکت دانش بنیان در دومین رویداد استارت‌آپ دموی صنعت گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با اشاره به ورود استارت‌آپ و برقراری تعامل بین عرضه‌کننده و متقاضی در صنعت گاز گفت: بعد از فراخوانی که صورت گرفت، ۳۲ طرح به صنعت گاز ارائه شد که بعد از انجام نخستین ارزیابی، ۲۳ عنوان به کمیته داوری ارجاع داده شد که از این تعداد ۱۷ طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری، از برگزاری رویداد استارت آپ دموی در صنعت گاز خبر داد و گفت: فن بازار تخصصی صنعت گاز از سال ۹۶ با همکاری فن آور بازار ملی و پارک علم و فناوری پردیس آغاز به‌کار کرد. فن بازار در واقع نحوه تعامل جدید با ذی نفعان در این عرصه است.

او به سابقه دیرینه فعالیت این شرکت‌ها در کشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: در کشور ما این شرکت ها جوان تر بوده و ورود آنها به حوزه صنعتی نیاز به تجربه و تخصص دارد. ما سعی کردیم نیازهای واقعی شرکت ملی گاز را شناسایی و اولویت بندی کنیم تا آنها را در معرض دید عرضه کنندگان قرار دهیم.
پاک سرشت گفت: شرکت های دانش بنیان و مجموعه استارت آپ های پارک علم و فناوری می‌توانند به توسعه فضای کسب و کار کمک کنند. همچنین برای تامین نیازهای صنعت گاز نیاز به فرهنگ سازی است که تا بتوانیم پیوند بین عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران افزود: در کنار رویداد فن بازار، اتفاقات دیگری در حال شکل گرفتن است. در این راستا تورهای فناورانه برگزار شد و آن‌ها بازدید واحدهای عملیاتی صورت گرفت. هم‌چنین واحدهای عملیاتی، بازدیدهایی از پارک‌های علم و فناوری داشتند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ادامه داد: بعد از فراخوانی که اعلام شد، ۳۲ طرح به صنعت گاز ارائه شد و بعد از نخستین ارزیابی که صورت گرفت، ۲۳ عنوان به کمیته داوری ارجاع شد و درنهایت ۱۷ طرح دارای حداقل شرایط ورود به رقابت بودند که از این تعداد ۱۴ شرکت دانش‌بنیان و سه شرکت غیردانش‌بنیان حضور داشتند. از ۱۷ طرح پیش‌بینی می‌شود در جلسه هفته آینده شش یا هفت طرح انتخاب شود و بعد از انتخابات آن‌ها، به سمت امضای قرارداد پیش خواهیم رفت.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، گفت: نخستین رویداد استارت‌آپ دمو صنعت گاز را دارای هفت عنوان منتخب اعلام کرد که چهار مورد به مرحله عقد قرارداد رسیده است و ادامه داد: با وجود آن‌که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور معمول با پشتوانه دانشگاهی همراه هستند،. در مسیر برقراری همکاری بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم که مهم‌ترین آن، ریسک استفاده از محصولات جدید شرکت‌های نوآورانه است و برای کاهش ریسک و رفع نگرانی‌ها باید راهی برای اطمینان از ثمربخش بودن محصولات بیابیم.

پاک‌سرشت با بیان این‌که با این اقدام، فضای کسب‌وکار برای تامین نیازهای واقعی صنعت گاز فراهم می‌شود، گفت: شرکت ملی گاز در این زمینه نقش حاکمیتی خود را اجرا می‌کند. در این راستا در قالب فن‌بازار رویدادهایی تعریف شده و شرکت‌های کوچک و نوپا به متقاضیان معرفی می‌شوند.

او با بیان اینکه با استفاده از این فناوری فضای کسب و کار تغییر می‌کند و به سمت استفاده از دانش داخلی می‌رود خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها قابلیت ورود به این فضا را دارند و ما باید این عرصه را فراهم کنیم.

پاک‌سرشت یادآور شد: ما امکان استخدام در این بخش نداریم اما فضای جدید کارآفرینی بوده که برای تامین نیاز گاز از روش‌های جدید استفاده می‌کنیم و شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران ورود می‌کنند، در عین حال فضا را برای شرکت‌های کوچک نیز آماده می‌کنیم.

او در ادامه با اشاره به نخستین قدمی که در این حوزه برداشته شد، اظهار کرد: نخستین قدم در حاشیه نمایشگاه نفت و اردیبهشت‌ماه برداشته شد. در این راستا سعی شده و خواهد شد که تعدادی از شرکت‌های محصولات فناورانه را شناسایی کنیم و به اطلاع متقاضیان برسانیم.

پاک‌سرشت با تاکید بر این‌که سعی شد از طریق مجموعه فن‌بازار نیازهای واقعی این حوزه شناسایی شود، ادامه داد: در کنار متقاضیان و عرضه‌کنندگان ذی‌نفع‌های دیگری هم در این فن‌بازار حضور دارند. یکی از نیازهای ما تامین سرمایه‌گذار بود، به‌همین دلیل از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که با ما همکاری داشته باشند.

پاک سرشت ادامه داد: انتظار داریم در این رویداد بخش‌های مختلفی نظیر سرمایه‌گذار، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز علمی و فناوری هم حضور داشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ، درباره این‌که عرضه‌کنندگان و متقاضیان استارت‌آپ‌های مذکور چه کسانی هستند، اظهار کرد: عرضه‌کنندگان که طراحان هستند، طرح خود را عرضه می‌کنند و متقاضیان طرح را انتخاب می‌کنند. این نیاز ممکن است در بخش رعایت نکات ایمنی صرفه‌جویی و غیره باشد، در واقع معامله بین دارنده و متقاضی دانش فنی است. مصرف‌کنندگان ممکن است پالایشگاه گاز، مراکز انتقال گاز و یا حتی مردم باشند.

او بیان کرد: هدف این است که این تعداد منتخبان طرح خود را عرضه کنند و به سمت قرارداد بین دارنده طرح و مجموعه سرمایه‌گذار برویم. انتظار می‌رود بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهندگان مراکز علمی حضور داشته باشند تا زنجیره فعالیت تکمیل شده و الگوی فرهنگی ایجاد شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز تصریح کرد: رعایت موضوعات ایمنی و صرفه‌جویی از طریق شرکت‌های نوپا نیاز به دانش روز دارد که در صدد برآمدیم از این طرح‌هایی که قابلیت استفاده و کاربرد در صنعت گاز را دارند استفاده کرده و طی رویدادی آنها را عرضه کنیم تا کسانی که قابلیت استفاده از محصول را دارند، بهره‌برداری کنند. متقاضیان ممکن است پالایشگاه‌های گاز، انتقال گاز و یا حتی خانه‌های مردم جهت افزایش ایمنی باشد و بر حسب اینکه محصول چه استفاده‌ای دارد ذینفعان و بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران دعوت می‌شوند.

او تاکید کرد: ما تا حد ممکن ارتباط برقرار کردیم. تورهای فناورانه برپا کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی‌هایشان را شناسایی کردیم.

در ادامه این نشست حسین صابری، معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: تجارت فناوری و همکاری با شرکت ملی گاز تعریف کردیم و در این راستا قراردادی منعقد شد که اصل بحث این است که در فن‌بازار باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود.

او افزود: صاحبان ایده مورد نظر فن‌بازار هستند و فن‌بازار نهادی برای تجارت فناوری است ما از طرفی با عرضه‌کنندگان طرح و از سوی دیگر با متقاضیان در ارتباط بودند. تقاضاکنندگان سرمایه‌گذاران شرکت‌های صنعتی می‌توانند باشند.

صابری اظهار داشت: فن‌بازار سازوکار حرفه‌ای تعریف می‌کنند و اکنون 80 بروکرو در بازار ایجاد شده و سازوکار قانونی فراهم شده و در اختیار طرف عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: شرکت‌های صنعتی متقاضی تقاضا را از بازار بین‌المللی خرید می‌کنند و با خرید محصول فناوری مهندسی معکوس انجام می‌دهند اما فن‌بازار از ظرفیت داخلی استفاده می‌کند و شرکت‌های نوپا عرضه‌کننده هستند.

صابری یادآور شد: ما در حال حاضر در 17 منطقه فن‌بازار منطقه‌ای داریم که طی چند هفته آ‌ینده دو استان دیگر به آنها اضافه می‌شود.

او تاکید کرد: هدف ما این است که فن‌بازار تخصصی شکل بگیرد تا ضمن اینکه در مناطق کشور فن‌بازار منطقه‌ای داشته باشیم فن‌بازار تخصصی نیز ایجاد شود تا عرضه‌کننده به متقاضی متصل شود.

معاون علمی و فناوری پارک فناوری پردیس گفت: از سال 93 با همکاری بورس اولین بازار مبتنی بر دارای فکری تشکیل شد که 200 دارایی فکری عرضه شده که تاکنون 20 مورد معامله شده که ارزش آنها 29 میلیارد تومان است.

او خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران با این مبحث آشنا هستند و در کنار سازمان بورس قوه قضائیه نیز به عنوان ضلع سوم کمک کرد که این مرکز قانونی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973409

وب گردی

وب گردی