«هفته فیلم اروپایی» در خانه هنرمندان افتتاح شد

«هفته فیلم اروپایی» با همکاری مشترک گروه سینمایی هنر و تجربه و موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا، بعدازظهر روز جمعه بیستم مهرماه، در خانه هنرمندان با حضور مقامات و مهمانان بین ­المللی و داخلی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، «هفته فیلم اروپایی» با حضور مقامات و مهمانان بین ­المللی و داخلی آغاز به کار کرد. نماینده اتحادیه اروپا در ایران، سفیر اتریش، سفیر دانمارک، سفیر استرالیا، سفیر لهستان و کاردار موقت سفارت، سفیر بلغارستان و رایزن فرهنگی بلغارستان، سفیر سوئد و معاون سفیر، سفیر یونان و دبیر دوم سفارت، سفیر اسپانیا و معاون سفیر، سفیر صربستان، سفیر اسلوونی، سفیر بلژیک،کنسول سفارت ایتالیا، کاردار سفارت چک، رایزن فرهنگی افغانستان، کنسول سفارت مجارستان، مسئول فرهنگی سفارت ژاپن، کاردار سفارت کرواسی و دبیر سوم سفارت کرواسی، اعضای سفارت فرانسه، مسئول فرهنگی سفارت انگلستان و رایزن فرهنگی سفارت آلمان، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدجواد شریعتی، رئیس اداره روابط ­عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه، امیرحسین علم ­الهدی، سیف ­الله صمدیان، محمدرضا دلپاک، همایون ارشادی، حبیب رضایی، مجید اسلامی، کیوان کثیریان، مهدی رضا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... از مهمانان این مراسم افتتاحیه بودند که در کنار سایر علاقه ­مندان به سینمای اروپا در مراسم حضور داشتند.

اجرا و ترجمه این مراسم توسط علی عصاران انجام شد و اولین سخنران الکساندر ریگر، ریاست موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران و مدیر خانه فرهنگ اتریش پس از خوش ­آمدگویی با دعوت وی برای ایراد سخنانش پشت تریبون قرار گرفت. الکساندر ریگر سخنانش را با ادای احترام به مقامات و مهمانان حاضر در جمع این ­گونه آغاز کرد: «من به­ عنوان رئیس موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران و مدیر خانه فرهنگ اتریش به مهمانان آیین رونمایی «هفته فیلم اروپایی» در ایران خوش ­آمد عرض می­‌کنم. از زمان تشکیل موسسه فرهنگی اتحادیه اروپا، این موسسه درصدد ایحاد اطمینان و فهم مشترک میان مردم اروپا با دیگر نقاط دنیا از مسیر فرهنگ بوده است. ما با نزدیک نمودن منابع و متخصصان بیست و یک کشور اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای اروپایی درحال ایجاد پل­ های فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها هستیم و عمیقا معتقدیم تبادلات فرهنگی عنصری کلیدی در عمق بخشیدن به فهم مشترک است.»

او سپس به جزئیات هفته فیلم اروپا در ایران اشاره کرد: «از برگزاری هفته فیلم اروپایی امسال بسیار مفتخرم. سال گذشته هشت کشور در این هفته فیلم که در شهرهای تهران و تبریز برگزار شد، شرکت کردند. امسال 15 کشور اتریش، بلغارستان، دانمارک، فلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، هلند، اسلووانی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلستان در این رویداد شرکت دارند. هفته فیلم اروپایی در هفت شهر ایران برگزار می‌شود. امروز این رویداد در شیراز، اصفهان، تبریز، بابل، کرمان و با ابراز خسرسندی در مشهد آغاز به کار می‌کند. این اتفاق نشانگر علاقه روزافزون اروپا و ایران در آموختن از یکدیگر و تبادل ایده‌های مشترک است. ایران تاریخ و فرهنگ غنی­ای دارد و این محدود به افتخارات گذشته نیست. هنرمندان ایرانی دائما درحال کشف زمینه‌های فرهنگی جدید هستند و با خلاقیتی بی‌نظیر و نوآوری مداوم به خصوص در صنعت موفق فیلم‌سازی و با کلاسی جهانی در میان تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران فعالیت می‌کنند. در طول این هشت روز، هریک از کشورهای اروپایی شرکتکننده در این رویداد، فیلمی را نمایش خواهد داد که در وجوه مختلف، گوناگونی فرهنگی فیلم‌سازان‌­مان را به نمایش درخواهد آورد و امیدوارم از مجموعه انتخابی ما لذت ببرید.»

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی سخنران بعدی این مراسم بود و سخنانش را با اشاره به هم­زمانی این رویداد با روز بزرگداشت حافظ و پس از خوش ­آمدگویی به حضار آغاز کرد: «امروز 20 مهر در تقویم ایرانی روز بزرگداشت حافظ است، غزل سرایی که آوازه‌اش جهانی است. فقط ایرانیان شیفته سروده‌های این شاعر بزرگ نیستند. در کلام حافظ دغدغه همه بشریت را می‌بینیم و همگان حافظ را می‌شناسند. گوته شاعر بزرگ آلمان خود را مبهوت حافظ می‌داند و با افتخار لقب مریدی حافظ را به خود داده است. چه زیباست که در روز حافظ، شاعر بلندآوازه که سفیر دوستی ایرانیان و جهانیان است، هفته فیلم اروپایی گشایش می‌یابد.»

تابش سینما را ابزاری برای تبادل تجربه های مشترک و فرهنگ میان کشورها دانست: «در دنیایی که آشنایی، مفاهمه و گفت‌وگو با فرهنگ‌های مختلف، ضرورتی انکارناپذیر به حساب می‌آید، سینما می‌تواند به جای واقعیت‌گریزی و سلطه‌جویی راهی بجوید به سوی حقیقت و دفاع از فرهنگ‌هایی که از دل آزمون‌های بزرگ تاریخ سرفراز بیرون آمده‌اند. در زمانه‌ای که سینماهای دنیا در اختیار محصولات کارخانه‌های رویاسازی و شعارپردازی قرار گرفته‌اند، سینماهای اصلی می‌توانند با نوگرایی در ساختار، شکل، روایت و رویکرد اخلاقی و انسانی به تجربه‌های بشری در گذشته و حال، پاسخگوی نیازهای مخاطبانی باشند که از سینما انتظاری متفاوت دارند. سینمای نوین ایران در راه شکل‌گیری هنری متعهد است که در برابر سلطه سینمای عوام‌گرایانه می‌ایستد و در چند دهه اخیر گام به گام با سینماهای ارزشمند اروپا و سایر نقاط جهان به پیش آمده است. اینک مایه خوشنودی است که فیلم‌های ارزشمند اروپایی جدا از جشنواره جهانی فیلم فجر، مجالی می­‌یابند تا در قالب هفته‌های فیلم ملی و اینک اروپایی در تهران و چند شهر دیگر در ایران با همت موسسه سینمایی هنروتجربه به روی پرده بروند. امید است این اقدامات، مقدمه‌ای باشد برای همکاری­ های گسترده‌تر و افزایش تولیدات مشترک سینمایی در چارچوب علاقه‌مندی‌های مشترک ایران و کشورهای اروپایی که بتوانند در توسعه سینمای ضدسلطه موثر مواقع شوند.» علیرضا تابش سخنانش را با بیتی از حافظ شیراز به پایان برد: « هرگز نمیرد آن­که دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما». تیزر معرفی «هفته فیلم اروپایی» پس از پایان این سخنرانی برای حاضرین در سالن به نمایش درآمد.

استفان شولتز، سفیر کشور اتریش در ایران سومین سخنران این مراسم بود: «اتریش و ایران سالگرد اتفاقات بزرگی را جشن می‌گیرند؛ شروع روابط دیپلماتیک در 160 سال قبل، 60 سالگی خانه فرهنگ اتریش و 25 سال مراودات بین مذهبی. رابطه دوستانه ما و ایران بعد از شروع روابط دیپلماتیک، اتفاق بسیار خوبی در ارتباطات ما تلقی می‌شود. مشارکت با ایران همیشه برای ما امری مهم تلقی می‌شده و مفتخرم که خانه فرهنگ اتریش در ایران، اولین موسسه خانه فرهنگی اتریش در خاورمیانه است.»

وی در ادامه با اشاره به تاریخ صنعت سینما بعد از حنگ چهانی دوم در اتریش، چنین افزود: «پس از ویرانی­ های جنگ جهانی دوم و از بین رفتن استعدادهای فراوان، سینمای اتریش بر فیلم‌­های احساسی و روستایی متمرکز شد. فیلمسازان با ساختن آثارشان در مناطق روستایی در صدد نمایش اتریشی خوب و زیبا به مردم برآمدند تا اتریش را به مثابه یک ملت دوباره تعریف کنند. در کمال تعجب بسیاری از کمدی­ های این دوره در زمان امپراتوری اتریش- مجارستان ساخته شد و این دوره مرفه، شکیل و عاشقانه به­ تصویر کشیده شده و نگاهی عظیم، قدرتمند و صلح ­آمیز به اتریش داشته است. در میانه دهه هفتاد میلادی با بازنگری سینمایی، به تاریک­ترین روزهای تاریخ اتریش و اروپا پرداخته شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.»

وی سپس به فیلم اتریشی «پرواز به خانه» که در این هفته فیلم به نمایش درخواهد آمد ، اشاره کرد: «این فیلم اتوبیوگرافی نویسنده فقید کریستین نستلینگر که یکی از شناخته شده­‌ترین نویسندگان کتاب کودک است در اتریش ساخته شده است. این نویسنده برنده مدال «هانس کریستین اندرسون» و جایزه یادبود «آسترید لیندگرن» هم بوده است. این فیلم ما را به آخرین روزهای جنگ جهانی دوم در وین می ­برد؛ اما برخلاف بسیاری از فیلم­ های جنگی، شاهد وینی از هم پاشیده از نگاه کودکی نه ساله هستیم؛ کودکی که شرمی از محافظت از خود در برابر ترس ندارد و تلاش می ­کند اعتماد را در فضایی پر از بی ­اعتمادی دوباره زنده کند. خوشحال هستم که به طراح تولید این فیلم، کاترینا ووپرمن خوش­ آمد بگویم که ایشان در کارگاه­ های تهران، شیراز و اصفهان حضور خواهد داشت و مطمئن هستم که این کارگاه­ ها آغازگر همکاری­ های موثری که ایران در آن نقش مهمی را ایفا می ­کند، خواهد بود.»

وی سپس با ابراز قدردانی از برگزارکنندگان این هفته فیلم افزود: «ارتباطات میان ایران و اتریش تنها در حوزه تاریخ و فرهنگ نیست و همانطور که در گوناگونی شرکت‌کنندگان امشب مشاهده می‌کنید، این تنوع در زندگی امروز ما جای گرفته و در روابط قوی انسانی، در قلب و ذهن مردم ما، در گرمای نهاد خانواده و در اشتیاق عاشقان سینما مانند شما که در صدد کشف فیلم‌های یکدیگر و روش‌های زندگی هستید و تجربیات خود را به اشتراک می­‌گذارید تا افق جدیدی را ایجاد کنید، وجود دارد.»

در ادامه جعفر صانعی مقدم، مدیرعامل موسسه هنروتجربه صحبت‌هایش را با خوش ­آمدگویی به مقامات و مهمانان و ذکر جزئیاتی از برگزاری هفته‌های فیلم در گروه هنر و تجربه آغاز کرد: «برگزاری هفته فیلم اروپایی نشان می‌دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران همان­گونه که در قالب پروتکل‌های سیاسی با هم همکاری و توافق نزدیکی دارند، در چارچوب همکاری‌های فرهنگی و براساس مشترکات در نگرش به یک دیپلماسی عمومی فعال فرهنگی، این ارتباطات را عمق می‌دهند. موسسه هنروتجربه تاکنون با برگزاری هفته‌های فیلم ارمنستان، برزیل، آلمان، چین، صربستان و شب‌های فیلم مجارستان، برزیل و گرجستان نشان داده است که قصد گسترش و توسعه این ارتباطات را دارد و در ماه آینده نیز هفته فیلم ترکیه را برگزار می‌کند. هم­چنین نمایش فیلم‌های خارجی به صورت اکران مدتی است در هنروتجربه آغاز شده و با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. در قالب «هفته فیلم اروپایی» 15 فیلم از کشورهای مختلف اروپایی طی هشت روز نمایش داده می‌شود و خوش بختانه علاوه‌بر تهران به طور همزمان در شهرهای تبریز، بابل، شیراز، اصفهان و کرمان اجرا خواهد شد و در آخرین روزها مشهد با استقبال حوزه هنری خراسان با سالن سینمای هویزه، به برنامه نمایش اضافه شد.»

صانعی مقدم برگزاری همزمان این رویداد در تهران و شهرستان‌ها را موجب ایجاد فرصت‌های برابر برای استفاده از ظرفیت شهرهای دیگر ایران برشمرد و اظهار کرد: «در طی هفته فیلم سه پنل در سه شهر تهران، شیراز و اصفهان با حضور علیرضا شجاع نوری، مجید اسلامی و مجید برزگر و مهمان ویژه برنامه خانم کاتارینا ووپیرمن در مورد سینمایی هنری از دیگر برنامه‌هاست. از تمام همکارانم تشکر می‌­کنم.»

آخرین سخنران این برنامه مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان تهران بود: «برای خانه هنرمندان اسباب افتخار است که یکی از مراکز و پایگاه ­های اصلی سینمای هنروتجربه است. هفته‌های فیلمی که آقای صانعی‌مقدم به آن اشاره کرد، در خانه هنرمندان برگزار شده است. البته خانه هنرمندان هم در کنار مجموعه هنروتجربه، هفته‌های فیلم برگزار می‌کند که آخرین نمونه آن هفته فیلم استرالیا بود.»

پس از آن دو فیلم «پرواز به خانه»به کارگردانی میریام اونگر و «پسا تصویر» آخرین ساخته آندری وایدا به نمایش درآمد. پیش از نمایش فیلم «پساتصویر» که محصول کشور لهستان است، کاردار فرهنگی کشور لهستان، وایچخ اونالت در ایران سخنانی را ایراد کرد: « از تمام کسانی که برای برگزاری «هفته فیلم‌های اروپایی» تلاش کردند و عموم مردمی که برای تماشای فیلم ­ها آمده ­اند، تشکر می ­کنم، چون حضور تماشاگران است که به این فیلم‌ها معنا می­ دهد. فیلم «پساتصویر» نیاز به توضیح زیادی ندارد و فقط قصد دارم توجه‌تان را به یک نکته جلب کنم. آندری وایدا، کارگردان این فیلم در سال 2014_2015 تازه 90 ساله شده بود. این فیلم اکتبر 2016 اکران شد و وایدا در همان سال درگذشت. این آخرین اثر او محسوب می‌شود. این فیلم یک فیلم تاریخی در مورد قرن بیستم است. وایدا فقط یک فیلم‌ساز تاریخی نبود. او به نوعی پیامبر بود. او پیام‌آور تاریخ و گذشته بود. وایدا فقط یک فیلم تاریخی نساخت بلکه قصد داشت پیامی فراتر از آنچه در فیلم‌های قبلی‌اش نشان داده بود، در مورد اروپا و گذشته نشان دهد. وایدا هنرمندی بود که نگاهی انسانی به حکومت توتالیتر داشت و سعی می‌کرد مفهومی متفاوت به پیامی که از گذشته نشان می‌داد، بدهد. داستان این فیلم در مورد نقاشی است که تصاویری را به دانشجویانش نشان می­ دهد به این معنی که وقتی به تصویری نگاه می‌کنیم، مفهوم و تصویری در پشت چشمان­مان نقش می‌بندد که تا عمق روح­مان نفوذ می­ کند. بعد از دیدن این فیلم و وقتی چشمان­تان را می‌بندید، هرچیزی که در روح­تان می‌ماند تا عمق وجودتان می‌رود.»

این هفته فیلم شامل کارگاه ­های فیلم سازی­ای با موضوع سینمای هنری با حضور سینماگران برجسته در سه شهر تهران، شیراز و اصفهان خواهد بود که اولین کارگاه با حضور علیرضا شجاع ­نوری، تهیه کننده سینما و کاترینا ووپرمن، طراح تولید فیلم از اتریش روز یکشنبه 22 مهرماه ساعت 19:45 در خانه هنرمندان تهران برگزار خواهد شد. دومین کارگاه با حضور مجید اسلامی، منتقد و مدرس سینما، کاترینا ووپرمن و دکتر علی آذری در تاریخ 25 مهرماه در پردیس گلستان شیراز برگزار خواهد شد. پردیس سیتی سنتر اصفهان در 27 مهرماه میزبان این کارگاه تخصصی با حضور مجید برزگر، کارگردان و مدرس سینما و هم­چنین کاترینا ووپرمن خواهد بود. حضور در تمامی این کارگاه ­ها برای علاقه­‌مندان آزاد و رایگان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973440

وب گردی

وب گردی