تأملی بر مقالات روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه " الشرق الاوسط "در مقاله ای که با عنوان "چالش های نخست وزیر جدید عراق " به قلم "محمد الرمیحی" از پژوهشگران علوم اجتماعی دانشگاه کویت به رشته تحریر در آمده به برخی از چالش های پیش روی نخست وزیر جدید این کشور"عادل عبد المهدی" اشاره کرده است. نگارنده در این مقاله می نویسد: "بعد از گذشت پنج ماه از اجرای انتخابات مجلس عراق و بعد از شکاف طولانی در پذیرفتن نتایج این انتخابات، نخبگان سیاسی عراق توانستند بر انتخاب روسای سه قوه در این کشور یعنی قوه مجریه، مجلس و ریاست جمهوری به توافق برسند. در این چارچوب این توافق بود که عادل عبد المهدی به نخست وزیری رسید. گفته می شود که وی نامزد مورد توافق گروه ها و جریانات سیاسی و طایفه ای عراق است که بعضی از این جریانات در خارج از کشور نیز بودند و برخی در داخل جریانات مسلح و یا ایدئولوژیک هستند. برخی اعتقاد دارند که عراق برای نخست وزیری عادل عبد المهدی آماده نیست . وی در این کشور با چالش هایی مواجه است. چالش اول، حضور مرجعیت شیعه در این کشور است که دنباله روی مرجعیت ایران بوده و چالش دوم رابطه این کشور با آمریکا خواهد بود."

روزنامه " الدستور "اردن در مقاله ای با عنوان "ماهیت قانون اساسی اسرائیل :دولت ملی یهود " به قلم"علی عبد السلام " به برخی از تعارضات موجود در قانون اساسی اسرائیل پرداخته است. این روزنامه اشاره می کند: "ماهیت قانون اساسی اسرائیل بیانگر آن است که این قانون بر مبنای توافق برای اجرای طرح هایی از سوی کنیست اسرائیل بنا شده است که در ظاهر به حساب دموکراسی گذاشته می شود؛ اما باطن آن برای بازگرداندن هویت یهود است. یکی از بارزترین تعارضات این قانون آن است که یهودی های سراسر جهان را جزئی از اسرائیل می داند که در وهله اول باید به اسرائیل و نه کشورشان وابستگی داشته باشند. این امر سبب خواهد شد تا موقعیت آنها در کشورهایی که حضور دارند تضعیف شود. از سویی دیگر، امکان تاثیرگذاری آنها را در این کشورها نیز برای هدایت قوانین به سوی تامین منافع اسرائیل تضعیف خواهد شد. باید گفت که تعریف دولت در قانون اساسی اسرائیل، یعنی دولت یهود در همه مکان ها ".

روزنامه "الوطن " عمان هم در مقاله ای با عنوان " رئیس جمهور نیکی هیلی " به قلم "عبد اللطیف مهنا" به علت اصلی استعفای هیلی اشاره و آن را در راستای تمایل وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانسته است. نویسنده در این مقاله می نویسد: "همه حدس هایی که درباره استعفای نیکی هیلی سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل آورده می شود از انسجام و هماهنگی های لازم برخوردار نیست و باید گفت که نزدیک ترین و درست ترین احتمال، می تواند نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ زیرا وی از حمایت های حزب جمهوری خواه برخوردار است و در همین زمینه باید گفت که اگر چه نیکی هیلی از حمایت جمهوری خواهان و لابی های اسرائیل برخوردار است؛ اما درباره مسائل و مشکلات کشورهای عربی و قضایایی که متعلق به جهان عرب باشد فرقی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان نیست. از این رو، ما در مقابل یک دولت جهان سومی قرار نمی گیریم بلکه در برابر دولتی هستیم که تصمیم هایش را در خصوص مسائل جهانی به طور یکجانبه اتخاذ می کند".

روزنامه "الاهرام "مصر هم در مقاله ای با عنوان" هدیه پوتین به السیسی " به قلم "محمد حسین ابوالحسن" به دیدار آینده السیسی از روسیه و اهمیت آن در روابط میان دو کشور پرداخته است. نگارنده می نویسد: "در خلال دیدار پوتین از یکی از مزارع کشاورزی در جنوب غرب روسیه، وی به مسئول مزرعه گفت که به زودی از رئیس جمهور مصر استقبال می کنیم. از وی دعوت کرده ایم تا میوه های مزرعه ات را به وی بدهیم. این اظهارنظر پوتین بیانگر میزان اهتمام و توجه رئیس جمهور روسیه به السیسی و دیدار وی از کشور قیصرهاست." بوگدانف" معاون وزیر امور خارجه روسیه این سفر را از جنبه های مختلف با اهمیت دانست که شامل آغاز از سرگیری پرواز های هوایی از روسیه به شرم الشیخ، همکاری های نظامی، اطلاعاتی، تکنولوژیکی، مبارزه با تروریسم، حل بحران سوریه و همچنین پایان درگیرها در منطقه خاورمیانه و در کشورهایی مانند یمن، لیبی و عراق خواهد بود ".

کد خبر: 973447

وب گردی

وب گردی