حال صادرات خدمات فنی و مهندسی خوب است؟

برجام به ایجاد فضایی مفید و موثر برای ورود ایران به بازارهای بین المللی کمک کرد ، هرچند حواشی اخیر ترامپ و خروج کشورش از برجام مشکلاتی را ایجاد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهدی امیرزاده بزرگترین عامل در توسعه خدمات فنی و مهندسی مسائل مربوط به روابط بین المللی است. در صادرات خدمات فنی و مهندسی با کشور دیگری سروکار دارید و هرچه روابط سیاسی و اقتصادی بهتری با آن کشور داشته باشید، زمینه همکاری نیز آماده تر است.

برجام به ایجاد فضایی مفید و موثر برای ورود ایران به بازارهای بین المللی کمک کرد. هرچند حواشی اخیر ترامپ و خروج کشورش از برجام مشکلاتی را ایجاد کرد اما بسیاری از فعالیت های کنونی شرکت های تجاری ایرانی را هم می توان از برکات برجام قلمداد کرد.
با این حال، پس از خروج امریکا از برجام و موضع گیری های منفی ترامپ علیه ایران، بعضی کشورها نگران از تحریم امریکا تلاش می کنند کمتر با شرکت های ایرانی همکاری کنند. از سوی دیگر عدم برقراری روابط بانکی که صدور ضمانت نامه بانکی محدود کرده است. زمانی که امکان استفاده از سوئیفت فراهم نباشد، یا بانکی به نیابت از بانک های ایران ضمانت نامه به شرکت ها ندهد، رشد صادرات فنی و مهندسی هم کُند می شود.

برای فعالیت شرکت های ایرانی بازار کم نیست. کشورهای ترکمنستان، عمان، الجزایر و کشورهای اطراف ایران غیر از ترکیه در زمینه صاردات خدمات فنی و مهندسی حرف هایی برای گرفتن دارد از همکاری با ایران استقبال می کنند اما مشکلات پابرجاست. بسیاری از شرکت های ایرانی در عراق فعالیت می کردند اما مجبور به توقف کار شده و هنوز بلاتکلیف اند.

در داخل کشور نیز متاسفانه آنطور که باید از ظرفیت شرکت های فنی و مهندسی خصوصی استفاده نمی شود. هرچند مسئولان در شعار از استفاده از توان داخلی می گویند اما رویکرد آن ها بیشتر متوجه غیرخصوصی ها و خصولتی هاست و ارگان هایی که پس از انجام کار مورد سوال دستگاه های نظارتی قرار نمی گیرند.

از سوی دیگر تحولات بازارهای موازی به تغییر شرایط ساخت و ساز دامن زده است. امروز از کسادی بازار مسکن گفته می شود که البته عوامل متعددی بر آن اثرگذار است. بخشی از نقدینگی کشور در ماه های گذشته جذب بازارهای زودبازده مثل مسکوکات، ارز و سهام شده است و کمتر به مسکن ورود کرده اما می توان گفت با توجه به افزایش قیمت نهاده های مسکن عمر کسادی بازار طولانی نیست و رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 973531

وب گردی

وب گردی