حضور دانشجویان اهل تسنن و تشیع در دانشگاه مذاهب اسلامی، نماد وحدت میان ادیان است

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: در انقلاب اسلامی چه در داخل ایران و چه در خارج از مرزها سعی کردیم به واقعیت اختلاف میان مذاهب توجه کنیم. برای مثال در دانشگاه مذاهب اسلامی حضور دانشجویان اهل تسنن و تشیع در کنار هم خود یک پیام و نماد برای تفکر وحدت میان ادیان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامعلی حداد عادل در همایش همکاری های علمی ایران و روسیه گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی توانسته با دانشجویان دیگر کشورها به ویژه روسیه ارتباط برقرار کند؛ باید بپذیریم اختلاف میان ادیان همواره در جهان وجود داشته، دارد و خواهد داشت.

حداد عادل ادامه داد: پذیرش اختلاف میان مذاهب واقعیتی است که باید پذیرفت و این اختلاف در مکاتب فکری هم وجود دارد، حتی گاهی در یک مکتب تفسیرهای مختلفی مشاهده می شود. مثلا در فهم فلسفه کانت موارد مختلفی وجود دارد که ناشی از برداشت های متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی صحبت از تعدد ادیان به میان می آید، احساس منفی القا می شود که باید این حس منفی را کنترل کنیم و اجازه ندهیم باعث دشمنی و جنگ های مذهبی شود، چون خیلی ها از حس منفی تعدد مذاهب برای اختلافات سیاسی استفاده می کنند و مذاهب را به جان هم می اندازند.

او افزود: اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در غرب آسیا مانند سوریه و عراق تحت عنوان حرکات تکفیری مشاهده شد، نمونه بارز همین بهره‌گیری از احساس منفی و برای ایجاد جنگ و کشتار و در این میان بهره بردار کسی است که هیچ اعتقادی هم ندارد.

حداد عادل در زمینه سوء استفاده دشمنان از این احساس منفی تعدد مذاهب گفت: بسیاری در دین از همین احساس منفی پیروان مذاهب برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کنند، بی ‌آنکه اعتقادی به دین خدا و مذهب داشته باشند و مذهب را به جان مذهب دیگر می‌اندازند که این یکی از شگردها و ترفندهای رایج استعمار بوده و در دنیای امروز هم شاهد این بهره‌گیری سیاسی هستیم.

او درباره تبعات این بهره‌گیری سیاسی از تعدد مذاهب بیان کرد: آنچه در سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه از جمله عراق و سوریه تحت عنوان حرکات تکفیری مشاهده شد، یک نمونه بارز از همین احساس منفی از بهره‌گیری مذهبی است و کسی که از این جنگ بهره‌ می‌برد، آن است که از مذهب چیزی متوجه نشده است و شدیدترین دشمنی‌ها از جانب کسانی دیده می‌شود که تنها اسم خدا را بر زبان جاری می‌کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: استعمار انگلیس تاریخ مفصلی از این بهره‌گیری مذهبی دارد و یک نگاه دیگر برای تعدد مذهب این است که ببینیم مذاهب با وجود این اختلافات چه اشتراکاتی با هم دارند. همیشه طوری عادت کرده‌ایم که وقتی در اسلام صحبت از شیعه و سنی می‌شود، ذهن ما به طرف اختلاف میان این دو مذهب پیش می‌رود. اما کمتر سراغ وحدت میان شیعه و سنی می‌رویم، در حالیکه با وجود یک اشتراک، اختلافی به وجود می‌آید.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در ادیان هم باید یک نگاه وحدت یاب وجود داشته باشد. در میان تمام ادیان یک اشتراک مهم داریم و آن اعتقاد به امر مقدس است. اهمیت وجود این اعتقاد مشترک بسیار بیشتر از اختلاف میان آنان است.در تمام ادیان به ارزش‌های اخلاقی همچون صداقت و وفاداری معتقدم که ضامن و پشتیبان این اخلاقیات اعتقاد به خدا است.

او افزود: می‌توانیم اختلاف استدلالی را با ادیان دیگر در فضایی دوستانه و عقلانی داشته باشیم که به دشمنی میان آنها مبدل نشود و این تهدید را باید به فرصت تبدیل کرد. این نگاه می‌تواند یک نوع شیوه و روش باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در انقلاب اسلامی چه در داخل ایران و چه در خارج از مرزها سعی کردیم به این واقعیت اختلاف میان مذاهب توجه کنیم. برای مثال در همین دانشگاه مذاهب اسلامی حضور دانشجویان اهل تسنن و تشیع در کنار هم خود یک پیام و نماد برای تفکر وحدت میان ادیان است.

او بیان کرد: در ایران مطالعات ادیان در کنار مطالعات مذاهب جایگاه خاص خودش را دارد و در سازمان فرهنگ اسلامی سالهاست با ادیان مختلف جلسات گفت‌ و شنود برگزار می‌شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به روابط ایران و روسیه افزود: خوشبختانه روابط بسیار خوبی با روسیه در تمام ابعاد داریم و همچنان در حال رشد و شکوفایی است و یکی از میدان‌های وسیع که می‌توانیم با روسیه داشته باشیم بحث مذاهب دینی است. ما باید از این فضای دوستی و تفاهم‌آمیز میان دو کشور استفاده و این امکانات بالقوه را به بالفعل برسانیم.

او در پایان تاکید کرد: مشکل دنیای امروز درد بی‌خدایی است و ملاحظه می‌کنیم که وقتی به ترامپ خبر کشتن یک خبرنگار را در سفارت کشوری که با آن منافع مشترک دارد داده می‌شود، می‌گوید نمی‌توانیم منافع خود را با کشوری که به آنها اسلحه می‌فروشیم، به خطر بیندازیم؛ اما اگر مرغی در کشوری دیگر که با آن منافع مشترک ندارند کشته شود، صدای آنان در می‌آید و مدعی حقوق بشر می‌شوند. ادیان باید در مقابل چنین خطری متحد شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973559

وب گردی

وب گردی