تسهیلات ویژه به ایده های دریایی داده می شود/ایده باید هم علمی باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد

کشورها اصول توسعه خود را بر استفاده از ظرفیت های منطقه ای و بومی خود بنا می کنند و یا گاهی ظرفیت پردازی می کنند که قطعا اگر از ظرفیت های بومی استفاده شود، هزینه های آن به مراتب کمتر خواهد بود چرا که مبتنی بر ظرفیت های منطقه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کشورها اصول توسعه خود را بر استفاده از ظرفیت های منطقه ای و بومی خود بنا می کنند و یا گاهی ظرفیت پردازی می کنند که قطعا اگر از ظرفیت های بومی استفاده شود، هزینه های آن به مراتب کمتر خواهد بود چرا که مبتنی بر ظرفیت های منطقه است. ایران با داشتن 5800 کیلومتر طول نوار ساحلی و قرار گرفتن در کنار دو آبراه استراتژیک جهان یک کشور دریایی محسوب می شود و مانند بسیاری دیگر از کشورها مثل هلند، ژاپن و چین می تواند از این مزیت و موهبت برای توسعه ملی استفاده کند.

مدیر پارک علم و فناوری استان هرمزگان، با تاکید بر دریایی بودن ایران و بیان اینکه قطعا جای توسعه فناوری و انتقال فناوری در پارک های علم و فناوری است تصریح کرد: پارک های علم و فناوری همیشه پل ارتباطی خوبی بین دانشگاه و صنعت بوده اند یعنی فارغ التحصیلان دانشگاهی در این پارک ها ایده های خودشان را به محصول تبدیل می کنند و پارک ها با دادن تسهیلات و امکاتی که در اختیارشان می گذارد از این ها حمایت می کنند تا افراد بتوانند این محصولات را به جامعه معرفی کنند که البته دولت ها همواره در همه جای دنیا این ریسک رو متقبل می شوند.

برنامه پارک علم و فناوری دریامحور است

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان بیان کرد: از آنجایی که ما در استان هرمزگان زندگی می کنیم و در این استان قرار است کار فناوری و توسعه را انجام دهیم، چندین سال است که به فکر فعالیت در حوزه دریا هستیم.

او تصریح کرد: تقریبا یک سال پیش ما مرکز رشدی را تحت عنوان مرکز رشد فناوری های دریایی تاسیس کردیم که این مرکز رشد چندین ضلع دارد که هر ضلع چند حوزه تخصصی را در برمی گیرد. یک ضلع آن به صنایع دریایی و کشتی سازی که به هر حال شامل تمام موارد مربوط به ساخت کشتی می شود. یک حوزه مربوط می شود به حوزه آبزی پروری و پرورش جلبک و یک حوزه هم کشاورزی مبتنی بر آب شور هست که باز به دریا مربوط می شود و می توان از آن استفاده کرد.

علی فتی با بیان اینکه این مرکز رشد در مرحله تفاهم نامه با ارگان ها و سازمان های دریایی که با همکاری دارند قرار دارد، گفت: از جمله این ارگان ها پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس، سازمان بنادر و دریانوردی و نیز کشتی سازی بندرعباس که پیگیر اختصاص فضا به این مجموعه هستیم و خوشبختانه تا کنون به نظر می آید که 15 شرکت هم در این حوزده داشته باشیم که به طور فعال دارند کار می کنند.

این مسئول ادامه داد: این مرکز رشد از اولویت های ما است که باید با همکاری شرکای پارک که به هر حال در این نقش درگیر هستند این کار را انجام دهیم تا بتوانیم یک اکوسیستم خوب را برای سرمایه گذاری و حضور شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم.

در پارک علم و فناوری اولویت اصلی ما دریا است

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه در این پارک، اولویت اصلی ما دریا است خاطرنشان کرد: دریا مزیت ما است و این مقوله ای است که ما آن را ثابت کرده ایم.

او ادامه داد: با حضور شرکت های مختلفی از پارک که خوشبختانه همگی در توسعه فناوری های دریا موفق بوده اند مانند توسعه کشت جلبک که الان در سیریک شرکت های ما دارند این کار را انجام می دهند و در قشم که پرورش خرچنگ برای صادرات را انجام می دهند، استخراج داروهای مختلف از جلبک و مواد دریایی و نیز ساخت صابون هایی که اساس آن ها محصولات دریایی مانند جلبک و یا این ها هستند.

فتی با بیان اینکه این ها همه نشان می دهد که پارک نگاه ویژه ای به حوزه دریا دارد اظهار کرد: در پارک هر شرکت، مجموعه یا هر کسی با یک ایده جدید در حوزه دریایی بیاید خارج از برنامه های پارک، حمایت ویژه ای از آن انجام می دهیم و حاضر هستیم تسهیلات ویژه و بیشتری در اختیارش قرار دهیم که بتواند برنامه خودش را جلو ببرد. که البته به طور خاص جزایر برای ما خیلی مهم است مثل جزیره هرمز که منطقه بکری هست و موقعیت خیلی خوبی دارد. از این رو در جزایر مختلف ما خیلی راغب به این کار هستیم.

تسهیلات و خدمات پارک علم و فناوری

فتی با بیان اینکه در کشورهای مختلف پارک های علم و فناوری با کمک دولت ها ایجاد شده و در ایران نیز چنین است گفت: دولت و نظام، اصل را بر این بنا گذاشته اند که فارغ التحصیلان دانشگاهی، آن هایی که واقعا ایده دارند، کسانی که می خواهند باعث تفاوت شوند و کسانی که می خواهند مشکل مردم را حل کنند، ایده بدهند و زحمت مردم را کم کنند؛ این ها را دولت حمایت کند. حالا در چه زیرساختی؟ زیرساختی به نام پارک علم و فناوری.

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان در خصوص نحوه جذب این پارک تصریح کرد: در این پارک هر کسی که با یک ایده جدید وارد شود ابتدا یک جلسه داوری برای او می گذاریم که طرحش را داوری کنیم و اگر شاخص های مورد نظر ما که دو مورد است را داشت، جذب پارک می شود.

او در خصوص این دو شاخص ابراز کرد: یک اینکه طرح علمی باشد که البته منظور این نیست که مقاله ISI داشته باشد یعنی اینکه یک پایه علمی داشته باشد. مورد دوم اینکه طرحاقتصادی باشد، یعنی بتوان از آن پول درآورد یعنی بتواند مشکلی را حل کند و بتواند اشتغال ایجاد کند و مهم تر از همه بتواند باعث رونق کسب وکار شود. چنین طرحی را ما در پارک می پذیریم.

فتی با بیان اینکه وقتی طرح پذیرفته شد دو دوره وجود دارد اضافه کرد: طرح دوره پیش رشد و رشد را طی کرده و آن ایده و طرح به سمت تبدیل شدن به شرکت حرکت می کند.

او ادامه داد: در یک ایده افرادی دور هم جمع می شوند و کار تیمی انجام می دهند و بعدها و بعد از آن وارد دوره رشد می شوند. یک جلسه دفاع گذاشته شده و طرح وارد دوره رشد می شود.

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان در خصوص دوره رشد تصریح کرد: در دوره رشد تا سقف 70 میلیون تومان با بهره 4 درصد که 2 الی 3 سال و نیم تنفس و بعد از آن بازپرداخت 36 ماهه را در اختیار شرکت هایمان قرار می دهیم تا خیال شرکت ها از این بابت راحت باشد و دغدغه ای نداشته باشند.

فتی گفت: پارک تا دو سال اصلا سراغ شرکتی نمی رود که تسهیلات را پس بگیرد، فقط به آن ها تسهیلات می دهد که به طرح و ایده شان بپردازد که البته این اولویت پارک است. ضمانت نامه هایی که از افراد و یا فارغ اتحصیلان گرفته می شود، ضمانت نامه های خیلی راحتی نسبت به سیستم بانکی کشور است تا بتوانیم تسهیلات را در اختیارشان بگذاریم.

او اضافه کرد: یکی دیگر از امکاناتی که در اختیار افراد گذاشته می شود دفتر کار برای آن ها است تا ماهیت شرکتی پیدا کنند و کار تیمی را یاد بگیرند و یک ماهیت مستقل داشته باشند و نیز امکانات زیرساختی مختلف مثل اینترنت، سیستم کارپردازی، مسائل مربوط به نظافت و سیستم خنک کننده و موارد دیگر که در اختیار شرکت ها قرار داده می شود تا خیالشان بابت امکانات حوزه ادارای راحت باشد.

فتی در ادامه ابراز کرد: همچنین مشاوره ها و آموزش های مختلف نیز در اختیار آن ها قرار داده می شود. پارک هر ماه یک دوره آموزشی دارد که در این دوره آموزشی از استادهای خیلی خوب آن حوزه دعوت می شود که به پارک بیایند و تجربیات خودشان را در اختیار شرکت های ما بگذارند.

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان خاطرنشان کرد: البته مهم تر از همه این است که پارک فضایی را فراهم کرده که تمام شرکت های دانش بنیان در آن فضا فعالیت کنند یعنی اگر کسی ایده ای داشته باشد، همسایه او هم که دفتر دارد با یک ایده جدید آمده و امکان دارد که شرکت ها بتوانند مشکلات همدیگر را حل کنند و در طی یک پروژه با هم همکاری کنند.

او با اشاره به مزیت های پارک عنوان کرد: یکی از مزیت های خیلی خوب پارک این است که همه در یک محیط جمع می شوند یعنی همه افرادی که در حوزه دانش بنیان هستند و ایده خوب دارند، آمده اند و جمع شده اند، در واقع قرار است که با همدیگر کار کنند.

فتی با اشاره به یکی دیگر از مزایای پارک عنوان کرد: شرکت هایی را که پذیرفته شده اند، آن هایی که خوب فعالیت کرده اند و به محصول رسیده اند، پارک آن ها را در آن فعالیت دانش بنیان شان، معاف از مالیات می کند یعنی دیگر نیازی نیست که دیگر مالیات پرداخت کنند.

مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان درباره خدمات دیگر این پارک تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات پارک، پروژه یابی برای شرکت ها است و اگر نیاز به رایزنی با دستگاه های اجرایی و حتی عقد قرارداد داشته باشد پارک در این حوزه کمک می کند.

فتی در ادامه افزود: خیلی از دستگاه های اجرایی به یک شرکتی که تازه تاسیس شده اعتماد نمی کنند که پارک در این جا به نمایندگی از آن شرکت قرارداد می بندد و قرارداد رو به شرکت دانش بنیان واگذار می کند.

مردم و مسئولین اتکا به تولیدات داخلی را جدی بگیرند

فتی با بیان اینکه مردم و مسئولان استان همان طور که مسئولان ارشد نظام شرکت های دانش بنیان و اتکا به تولیدات داخلی را جدی گرفته اند هم این امر را جدی بگیرند اظهار کرد: ما هم اعتقاد داریم که تولیدات شرکت های دانش بنیان باید استانداردسازی شوند، لذا تفاهم نامه ای را با سازمان استاندارد تنظیم کرده ایم که حتما این محصولات مورد اعتماد مردم باشد یعنی اگر کسی محصول دانش بنیان می خرد خیالش راحت باشد که این محصول استاندارد است و ویژگی های یک محصول خوب را دارد و بتواند به آن اعتماد کند.

مدیر پارک علم وفناوری هرمزگان خاطرنشان کرد: این حق مردم است که در یک شرایط رقابتی، این شرکت ها وارد بازار شوند تا بتوانند فعالیت کنند. آن توقع و انتظاری که از دستگاه های اجرایی و سازمان های استان می رود این است که از این خدمات و محصولات با دید حمایتی استفاده کنند.

او ادامه داد: یعنی اگر با یک شرکت دانش بنیان قرارداد بسته می شود انگار که با شرکتی قرارداد بسته می شود که فرزند خود ما در آن مدیرعامل است و خودش دارد اشتغال ایجاد می کند و هیچ باری بر روی دولت نیست. با توجه به اینکه دولت محترم هم همواره بر اینتاکید دارد که باید کار برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شود.

فتی در پایان با اظهار امیدواری که این اتفاق در عمل هم بیفتد گفت: کارها به بخش خصوصی و از همه مهم تر به جوان ها واگذار شود. آن هایی که واقعا انگیزه دارند، آن هایی که واقعا می خواهند کار کنند و با دست خالی آمده اند جلو و حالا نیاز به حمایت دارند که بتوانند روی پای خودشان بایستند، یک شرکت ایجاد کنند که کسب و کار ایجاد شود و در نهایت امید و آرزو در مردم دمیده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973564

وب گردی

وب گردی