چگونه یک مقاله علمی-پژوهشی بنویسیم؟

نوشتن یک مقاله علمی _ پژوهشی فوت و فن های خاص خود را دارد؛ اگر می‌خواهید یک مقاله علمی خوب بنویسید با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هیچ کدام از ما با کلمه تحقیق نا‌آشنا نیستیم،‌ از دوران ابتدایی تا دانشگاه همراهمان بوده، برخی دانش آموزان برای افزایش اطلاعات عمومی درباره مباحث درسی و به صورت خود جوش،‌سری به کتابخانه مدرسه یا محله خود می‌زدند،‌ برخی دیگر برای گرفتن یکی دو نمره اضافه، یک موضوع انتخاب می کردند و درباره آن می نوشتند تا اگر خدایی نکرده در پایان ترم نمره‌شان کم شد،‌ نمره ذخیره برای روز مبادا داشته باشند؛ اما گروه آخر، افرادی بودند که فقط به تایپ موضوع تحقیق در صفحه اول گوگل بسنده می‌کردند، حتی به خودشان هم زحمت نمی دادند به صفحات بعدی گوگل نگاهی بیندازند،‌ از اولین سایت،‌ مطالب را کپی می کردند،‌ پرینت می‌گرفتند و یا یک طلق و شیرازه به معلم و استاد خود تقدیم می‌کردند.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که نوشتن صحیح یک مقاله تحقیقاتی چگونه است؟ خبرنگار ایسکانیوز در این گزارش می خواهد روش‌های نوشتن یک مقاله علمی-پژوهشی را برای شما بازگو کند، پس با ما همراه باشید.

همان طور که می دانید تحقیقی که توسط یک دانشجو یا محقق نوشته می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما می‌گویید چرا؟ طبیعتا افراد زیادی قرار است مقاله این فرد را مطالعه کنند، پس باید به شکل صحیح تنظیم شود و در عین حال دارای استانداردهای لازم نیز باشد.

به طور کلی یک محقق باید بداند چگونه نتایج پژوهش خود به زبان ساده بیان کند و آن را به طور منظم طبقه بندی کند. بیشتر مقاله‌های علمی شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، داده ها و تجزیه آن، بحث و نتیجه گیری، پیشنهادات و منابع. البته بخش پیشنهادات الزامی نیست و بر اساس سلیقه مخاطب می تواند در مقاله ذکر شود. همچنین این بخش را می توان به عنوان زیر مجموعه بحث نتیجه گیری در نظر گرفت.

عنوان مقاله

عنوان همان موضوع است که باید اطلاعاتی درباره محتوای مقاله را در دسترس خوانندگان قرار دهد،‌ به عبارتی دیگر عنوان مقاله باید مفهوم اصلی پژوهش را نشان دهد.

از جمله ویژگی های عنوان مقاله می‌توان به کوتاه،‌ رسا و جذاب بودن آن اشاره کرد. پس از عنوان مقاله، نام مولف آن آورده می شود،‌ به دنبال آن نیز، نام دانشگاه یا موسسه ای که پژوهشگران عضو آن هستند، درج می‌شود. برخی افراد معتقدند ترتیب نام پژوهشگران باید براساس میزان همکاری تنظیم شود،‌ برخی دیگر نیز اعتقاد دارند میزان اسامی پژوهشگران باید براساس حروف الفبا نوشته شود، بر اساس یکی از این موارد باید نام پژوهشگران در عنوان مقاله ذکر شود.

چکیده

در مقاله های پژوهشی چکیده، خلاصه ای فشرده از مراحل و نتایج پژوهش است و به خواننده کمک می‌کند تا به سرعت از محتوای مقاله آگاه شود. نوشتن چکیده بسیار پر اهمیت است، زیرا مخاطبان ابتدا چکیده مقاله را مطالعه کرده و سپس تصمیم می‌گیرند تا کل مقاله را بخوانند یا خیر. به گونه‌ای دیگر می‌توان چکیده را ویترین یک مقاله در نظر گرفت، پس باید در نوشتن آن دقت کرد. به طور میانگین چکیده باید از 150 تا 250 واژه تشکیل شده باشد.

هر چکیده شامل 4 بخش شامل هدف (objective-introduction)، روش بررسی (methods)،‌ نتایج (results)، بحث (conclusion) است. هدف پژوهش باید در یک یا دو جمله مشخص شود. در روش های بررسی باید روش نمونه گیری مقاله بیان شود همچنین ذکر شود که در روش جمع آوری داده از کدام ابزارهایی استفاده شده است. در قسمت بحث نیز لازم است نتایج و اهمیت و کاربردهای احتمالی در حد یک یا 2 جمله بیان شود.

اگر قصد دارید چکیده شما خواننده را ترغیب کند تا ادامه مقاله را بخواند، باید از اصطلاحات مهم و کلیدی مقاله استفاده کنید. بهتر است برای تمامی مطالب قسمت چکیده، زمان گذشته (ماضی) را انتخاب کنید. در چکیده نویسی نباید خواننده را به تصویر و یا جدول و نموداری که در مقاله آمده است، ارجاع داد بلکه باید از جملات ساده، حقیقی و ارزشمند استفاده کرد.

درصورتی که می‌خواهید در چکیده از اعداد استفاده کنید،‌ بهتر است اعداد را به صورت رقم بنویسید. همچنین باید از نقد و ارزیابی در چکیده خودداری کرده و تنها به یک گزارش کلی بسنده کنید.

مقدمه

مقدمه یک مقاله پژوهشی باید بیانگر این باشد که هدف محقق از انجام پژوهش چه بوده و درصدد دستیابی به چه نتایجی بوده است. مقدمه مقاله های پژوهشی شامل خلاصه ای از بیان مسئله در طرح های تحقیقاتی است، به گونه ای دیگر می توان گفت مقدمه مروری خلاصه بر متون مرتبط و نتایج منطقی‌ست که محقق از طریق پژوهش به آن دست پیدا کرده است.

همگی ما می دانیم که مقدمه باید کوتاه باشد و بتواند به خوبی موضوع سوال را پاسخ دهد. مقدمه باید به خوانندگان بگوید چرا این مقاله را مطالعه می‌کند؛ یعنی در مقدمه تنها باید ضرورت مطالعه بیان شود.

روش تحقیق

بسیاری از افراد روش تحقیق را به عنوان قلب پژوهش می‌دانند. یک پژوهشگر در این قسمت باید بیان کند که چه کرده است و بگوید موضوع پژوهش وی چگونه طرح ریزی و اجرا شده است، همچنین باید نحوه تحلیل داده ها را نیز بیان کند. در بخش روش تحقیق خلاصه نویسی را فراموش کنید و همه موارد را با جزئیات ذکر کنید.

به طور کلی در روش تحقیق باید نوع مطالعه پژوهش بیان شود. همچنین باید تعداد نمونه های شرکت کننده در پژوهش با جزئیات کامل شامل سن،‌ جنس و غیره ذکر شود. پژوهشگر در بخش جمع آوری داده‌ها باید روش جمع آوری داده و ابزارهای مورد استفاده خود را بیان کند. همچنین به چگونگی شیوه اجرای پژوهش و نحوه انتخاب گروه‌ها و مشاهدات بپردازد. در آخر باید به روش تحلیل آمار پژوهش نیز توجه شود.

نتایج

پژوهشگر در این بخش باید به طور ساده نتایج حاصل شده از تحقیق را بیان کند، در این قسمت محقق باید یافته های مهم پژوهش را توصیف کند و به طور واضح و دقیق اطلاعات به دست آمده را بیان کند. نتایج باید به سوالات تحقیق به طور کامل پاسخ دهد.

بخش نتایج باید به ترتیب فهرست فرضیه ها تنظیم شود، محقق نتایج تحقیق را به طور واضح بیان کند و از تکرار غیر ضروری اطلاعات متن و تصاویر بپرهیزد. فرد در بخش پایانی این بخش باید بیان کند که نتایج به دست آمده چه کاربردهایی دارد. همچنین محقق می تواند در انتهای مقاله پیشنهادهای برگرفته از پژوهش خود را خطاب به افراد،‌ نهادها و یا سازمان های مربوطه ارائه دهد.

منابع

در قسمت پایانی مقاله محقق باید منابع، اسناد و فهرست آثاری که در نوشتن مقاله از آن‌ها استفاده کرده است را ذکر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973573

وب گردی

وب گردی