نکات طلایی برای خرید خودروی دست دوم

 در واقع بخش اعظمی از گردش مالی بازار خودرو، مربوط به خریدوفروش همین مدل‌های دست‌دوم است. خودروهای کارکرده به‌دلیل افت قیمتی که دارند اغلب باب میل بسیاری از خانواده‌ها و البته جوان‌ترها هستند؛ اما در این میان بسیاری از افراد متمول نیز دیده می‌شوند که با توجیهات اقتصادی سراغ این‌گونه وسایل نقلیه می‌روند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک نیست. راستش را بخواهید اگر کمی منطقی باشید و حواس‌تان را جمع کنید،‌ حتی یک ریسک اقتصادی هم محسوب نمی‌شود. درباره‌ خرید یک خودرو دست‌دوم صحبت می‌کنیم. خودرویی که پیش‌تر توسط فرد یا افرادی استفاده‌شده و حالا بنا به دلایلی به‌‌فروش می‌رسد.

در واقع بخش اعظمی از گردش مالی بازار خودرو، مربوط به خریدوفروش همین مدل‌های دست‌دوم است. خودروهای کارکرده به‌دلیل افت قیمتی که دارند اغلب باب میل بسیاری از خانواده‌ها و البته جوان‌ترها هستند؛ اما در این میان بسیاری از افراد متمول نیز دیده می‌شوند که با توجیهات اقتصادی سراغ این‌گونه وسایل نقلیه می‌روند.

نسبت به رنگ وسواسی نباشید

ایرانی‌ها حساسیت ویژه‌ای روی رنگ‌شدگیِ خودرو دارند. یعنی مالک قبلی به‌دلیل تصادف، مجبور به ترمیم بخش یا بخش‌هایی از بدنه‌ خودرو‌ شده است. درصورتی‌که خودروی موردنظر آنها در قسمت یا قسمت‌هایی از بدنه دارای رنگ‌شدگی باشد، به‌شدت از سوی خریدار با اکراه روبه‌رو می‌شود؛ اما پیشنهاد ما این است که درصورتی‌ خودروی موردنظر در قسمت کوچکی از بدنه مانند درب یا گلگیر رنگ داشت، این ابزار برای شما فراهم است که روی قیمت نهایی چانه‌زنی کنید. اگر نگران مباحث مربوط به مشکلات فروش خودرو در آینده هستید، این را در نظر بگیرید که شما خود نیز خودرو را ارزان‌تر از آنچه بوده است، خریداری‌ کرد‌ه‌اید.

تصادف را جدی بگیرید

با اینکه به شما پیشنهاد دادیم نسبت به رنگ‌دار بودن خودرویتان زیادی وسواس به‌خرج ندهید ولی این را نیز در نظر بگیرید، شاید رنگ داشتن یک خودرو به دلیل آسیب شدیدی بوده که به شاسی و کل ساختار آن وارد شده است. هستند صافکارها و نقاش‌هایی که با چیره‌دستی هرچه تمام‌تر خودرو را طوری رنگ‌آمیزی می‌کنند که حتی آهن‌ربای تشخیصی هم از فهمیدن آن بازمی‌ماند. در این‌باره سعی کنید از کارشناسان زبده بهره بگیرید. خودروی تصادفی و زنگ‌زده بعدها می‌تواند مشکلات جدی برای شما فراهم کند. متأسفانه برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای حتی سطح کار را فراتر می‌برند و بخش‌هایی از بدنه را کاملا با یک مدل اسقاطی دیگر تعویض و جوشکاری می‌کنند.

بخش عمده‌ی نگرانی شما باید از تصادف‌های مربوط به جلوی خودرو باشد. جایی‌که کل محفظه‌ موتور آسیب می‌بیند. دیاق و دسته‌موتور از حالت استاندارد خارج می‌شوند. در بهترین حالت خودروی شما در حرکت مستقیم دچار اعوجاج می‌شود؛ اما حالت بد قضیه آنجاست که فلزی که یک بار دچار تنش فیزیکی شده باشد، مقاومت خود را در برخوردهای بعدی از دست می‌دهد. به عبارت دیگر خودرویی که پیش از این یک بار تصادف شدید کرده باشد، شاید در تصادف بعدی نتواند آن‌چنان که باید و شاید از شما و سرنشینان آن حفاظت کند. نکته‌ مهم دیگر آن است که برخی از خودروها به دلیل حضور در شهرها و فضاهای مرطوب، در قسمت درب و زیربندی دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. این فرآیند می‌تواند در درازمدت باعث تخریب بخش اعظمی از بدنه‌ خودروی شما شود.

تمام خودرو را بررسی کنید

یادتان باشد شما به‌عنوان خریدار قرار است که پول نقد پرداخت کنید؛ بنابراین نسبت به کالای موردنظرتان حساس باشید. تعارف نکنید و تک‌تک قسمت‌های خودرو را بازرسی کنید. تمام درب‌ها را باز و بسته و تمام قسمت‌های برقی را چک کنید. این دقت حتی باید روی ریزه‌کاری‌هایی مانند بوق و مشاهده‌ کف خودرو زیر موکت اتاق نیز باشد. سیستم صوتی را کاملا وارسی و از سلامت اسپیکرها اطمینان حاصل کنید. از فروشنده بخواهید تا یک دور کوتاه با ماشین بزنید. سر و صداهای مربوط به چفت و بست می‌تواند در درازمدت برای شما آزاردهنده باشد. روکش‌ صندلی به‌ظاهر نو روی خودرویی که چند سالی از عمر آن می‌گذرد، کمی ابهام‌برانگیز است. بنابراین سعی کنید یکی از صندلی‌ها به‌صورت تصادفی بدون روکش مشاهده شود. به تَرک‌های ریز آینه‌ها و شیشه‌ها دقت کنید. لاستیک‌های دو درب و لولاها را نگاهی بیندازید. برای یک بار هم که شده تمام چراغ‌ها و راهنماها را چک کنید.

به تمیز بودن موتور شک کنید

برخلاف تصور، پس‌زدگی روغن، ترشح مایعات جاری در اتصالات و تغییر رنگ برخی از آلیاژها در محفظه‌ موتور طبیعی است. آنچه که می‌بایست توجه شما را جلب کند، تمیز بودن غیرعادی بلوک موتور است. این احتمال وجود دارد که موتور خودروی فوق زیادی روغن پس بزند یا اینکه از یکی از اتصالات نشتی وجود داشته باشد. در این زمینه زیادی سخت‌گیر نباشید. شاید فروشنده روی تمیزی خودرو‌ حساس بوده باشد؛ اما این را می‌توان از روی نظافت صندوق عقب نیز متوجه شد. معمولاً اطراف گِیج روغن و دریچه‌ روی موتور کمی روغن‌ریزی پیدا می‌کند؛ به آن خاطر که دمای روغن بالا می‌رود و کمی از منافذ فوق بیرون می‌ریزد. این پدیده روی خودروهای فرانسوی مانند پژو ۴۰۵، پرشیا، ۲۰۶ و خانواده‌ سمند بیشتر مشاهده می‌شود. البته تندر ۹۰ کمی از این داستان مستثنی است. درباره‌ خودروهای گران‌قیمت و اروپایی، اساسا موتورشویی ممنوع است و در صورت انجام این اقدام از سوی فروشنده،‌ حتما دلیل آن را پرس‌وجو کنید.

به مسائل فنی ماشین توجه کنید

اگر از مسائل فنی سر در می‌آورید،‌ پس می‌توانید با یک نیم‌نگاه به زیر خودرو اوضاع زیربندی، جلوبندی، سیستم تعلیق و پلوس‌ها را بفهمید. در غیر این‌صورت، با توافق طرف مقابل سراغ یک مکانیک معتمد بروید. سعی کنید زیر بار مکانیک پیشنهادی فروشنده نروید. البته این حق را نیز برای او نیز در نظر بگیرید که فروشنده نیز با مکانیک مدنظر شما مخالفت کند. در اغلب محل‌های مجاز خرید و فروش خودرو، کارشناسان رسمی با دریافت مبلغی، نظر خود را اعلام می‌کنند.

تایرها را بررسی کنید

شاید عجیب باشد ولی شک نکنید اهمیت سلامت تایرها، کمتر از موتور نیست. یادتان باشد که لاستیک‌های یک‌دست صاف‌شده و قدیمی به مراتب بهتر از لاستیک‌های تقریبا سالمی هستند که قسمتی از آنها ساییده شده است. پدیده لاستیک‌سایی به‌شدت نگران‌کننده است. شاید جلوبندی خودرو دچار مشکل باشد و شاید اکسل‌ها به دلایلی از محور مرکزی خود منحرف شده باشند. لاستیک‌سایی علاوه بر خطراتی که می‌تواند موجب ترکیدن ناگهانی تایرها شود، بحث مربوط به هزینه‌های تعویض مدام را نیز به میان می‌کشد. یکی از رایج‌ترین عبارات در فرهنگ خرید و فروش خودروهای دست‌دوم آن است که فروشنده یا خریدار مدعی می‌شود که تایر خودروی فوق Nدرصد است.

به‌عنوان مثال فروشنده برای اینکه نشان دهد لاستیک خودرو سالم است می‌گوید: هنوز ۷۰درصد دارد. این یعنی تا این لحظه تنها ۳۰درصد از کیفیت لاستیک کاسته شده است. باید بدانید که حتی شرکت‌های سازنده‌ی لاستیک نیز نمی‌توانند درصد مصرف یا سلامت لاستیک را تعیین کنند. همین که لاستیک به‌اصطلاح عامیانه گوشت‌دار باشد، برای شما کفایت می‌کند. آج لاستیک‌ها را دست بزنید. مخصوص در گوشه‌های بیرونی و داخلی. لاستیک‌های سالم آن‌قدر آج دارند که بخشی از انگشت شما بین آنها گیر کند. حرفه‌‌ای‌ها این کار را با یک سکه انجام می‌دهند.

پشت فرمان بنشینید

با فروشنده توافق کنید که نیاز دارید پشت فرمان خودرو قرار بگیرید و با آن یک دور بزنید. این کار را طوری انجام بدهید که باعث رنجش خاطر فروشنده نشود. از کیفیت صندلی‌ها اطمینان حاصل کنید. ترمزهای خودرو را چک کنید، کمک فنرها نباید در پستی و بلندی‌ها سر و صدا کنند. همه‌ دنده‌ها را چک کنید. حتی دنده عقب. ترمز دستی نباید زیادی خلاصی داشته باشد. این‌ها چیزهایی نیستند که در یک نگاه بتوان آنها را فهمید.

و بالاخره، آگاهانه پول بدهید

چانه بزنید اما چهارچوب را رعایت کنید. شاید با چانه‌زنی بیش‌ازحد، یک ماشین خوب را از دست بدهید. درباره‌ انتقال سند و هزینه‌های دفترخانه یادتان باشد که اغلب هزینه با فروشنده است که برخی این هزینه را نصف می‌کنند. اگر از بیمه خودرو زمان اندکی باقی‌ مانده، سعی کنید آن را روی مبلغ نهایی اعمال کنید. در نظر داشته باشید، گاهی اوقات قیمت خودروی دست‌دومی که قصد خریدش را دارید با یک نمونه صفرکیلومتر برابری می‌کند. این اتفاق می‌تواند به‌دلیل علاقه برخی از افراد به برندها یا مدل‌های خاص باشد. قطعاً این را می‌دانید که خودروی صفر شامل خدماتی مانند گارانتی و پشتیبانی است ولی محصول دست‌دوم شما عملاً فاقد هرگونه سرویس رایگان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 973665

وب گردی

وب گردی