«بازی نقاب ها» به حفظ و نگهداری آداب و رسوم تأکید دارد

بازیگر سریال «بازی نقاب ها» گفت: حتی امروز با گذشت سال ها هنوز اختلافات قومی برطرف نشده و فقط نوع و شکل آن عوض شده است.

جعفر دهقان بازیگر سریال «بازی نقاب ها» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، گفت: حتی امروز با گذشت سال ها هنوز اختلافات قومی برطرف نشده است و فقط نوع و شکل آن عوض شده است.

دهقان یادآور شد: باید توجه داشت که تمام بحث روی سنت نیست اغلب مشکلات جوان ها به دلیل بیکاری است. ترکمن ها نباید حس کنند که در این سریال با اعتقادات آنها بازی شده است بلکه باید بدانند که در سریال می خواهیم مشکلاتی که گریبان گیر جوان هاست را به تصویر بکشیم. اینکه چرا یک جوان باید از عشقش دل بکند و تن به ازدواج ناخواسته بدهد.

وی تاکید کرد: سریال «بازی نقاب ها» در واقع آداب و رسوم خوب مردم ترکمن را به تصویر کشیده و به حفظ یک سری آداب و رسوم خوب می پردازد.

دهقان درباره همکاری اش با عوامل سریال نیز گفت: با علی مهام تهیه کننده سریال تجربه کار قبلی داشتم. او انسان بسیار خوب و سالمی است. با وجود همه مشکلاتی مالی که با آن روبرو بود بسیار دلسوزانه این اثر را به اتمام رساند. ای کاش قدر اینجور آدم ها را بیشتر بدانیم.

وی ادامه داد: سیروس حسن پور را از قبل می شناختم. رزومه کاری و توانایی او در کارش مشخص است. کارگردان کاربلد و خوبی است.

بازیگر سریال حانیه همچنین گفت: خوشبختانه مردم از دیدن این سریال راضی هستند البته باید توجه داشته باشند که سریال 40 قسمت است و تازه از قسمت هشتم به بعد داستان اصلی شکل می گیرد. همیشه در چنین سریال هایی در قسمت های ابتدایی شخصیت ها معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه در کشور ما مشکل فیلمسازان قومیت هاست، توضیح داد: متاسفانه سراغ ساخت فیلم و سریال برای هر قومیتی می رویم با انتقادهایی از طرف آن قوم خاص روبرو می شویم. به عنوان مثال، 3 سال روی سریال سرزمین کهن کار شد که هم هزینه شد و هم وقت زیادی گرفته شد؛ اما وقتی پخش شد بختیاری ها انتقاد کردند و زود قضاوت کردند درحالی که اگر می گذاشتند داستان جلو برود متوجه می شدند که قهرمان اصلی داستان یک بختیاری است.

دهقان ادامه داد: به نظرم درباره ساخت چنین سریال هایی باید با احتیاط جلو رویم. باید از قبل با بزرگان این قومیت ها صحبت شود رضایت آنها گرفته شود و بعد به سمت ساخت چنین سریال هایی برویم. ترکمن ها آتش زدن گندم را گناه می دانند؛ اما باید دید این آتش زدن برای چیست؟ می خواهیم یک سری اتفاقات را نشان دهیم و این آتش ردن دلیلی بر این اتفاقات خواهد بود ضمن اینکه گندم برکت خداست و ما خودمان هم آتش زدن آنرا گناه می دانیم. به نظرم باید کمی صبور باشیم داستان را دنبال کنیم و بعد درباره آن اظهارنظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی هم باید در ابتدا به برآوردها توجه کند تا در زمان ساخت عوامل و یا تهیه کننده سریال با مشکلی مواجه نشوند زیرا در غیر این صورت انگیزه سرمایه گذارها و تهیه کننده ها برای ساخت چنین سریال هایی از بین می رود و موجب می شود دیگر سراغ ساخت چنین سریال هایی نروند.

دهقان همچنین گفت: زمانی که سریال یا فیلمی ساخته می شود تعداد زیادی از عوامل مشغول به‌کار می شوند و همچنین زمانی که این سریال ها در شهرستان ها ساخته می شود موجب اشتغال زایی برای عده ای می شود که بسیار خوب است به همین دلیل باید از ساخت چنین سریال ها و فیلم هایی استقبال شود.

وی با بیان اینکه قبل از شروع بازی در سریال ها درباره نقشش تحقیق می کند، توضیح داد: کار بازیگر تحقیق و پژوهش است. زمانیکه نقشی به یک بازیگر پیشنهاد می شود باید ابتدا فیلمنامه را بخواند و بعد درباره نقشش تحقیق کند. باید از شخصیت های دیگر فیلمنامه آگاهی کامل داشته باشد زیرا با هر کدام از آنها در سریال به نوعی برخورد خواهد داشت. سعی کردم شخصیتی که به من پیشنهاد شده را به شکل خوبی بیان کنم و طوری آنرا بازی کنم که برای مخاطب باورپذیر باشد.

دهقان یادآور شد: 7 ماه در بین ترکمن ها زندگی کردم، سر یک سفره با آنها نشستیم، در غم و شادی هایشان شرکت کردیم و به نوعی با آنها زندگی کردیم.

وی در پایان گفت: اگر مردم دوست دارند سریالی درباره یکی از فرهنگ های کشورمان ببینیم سریال بازی نقاب ها را ببینند. مردم ترکمن مردمی شریف، مومن و مهمان نواز هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973723

وب گردی

وب گردی