جنگ طلبان آمریکایی به دنبال براندازی ایران

«امریکن اینتر پرایز» نام موسسه ای در آمریکاست که برنامه های زیادی در خصوص براندازی و اخلال در روند کشورمان به سیاست‌مداران آمریکایی ارائه کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، اندیشکده‌های آمریکا از مراکز مهمی هستند که طرح و برنامه های مهمی در خصوص اخلال در روند کشورمان و حتی براندازی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده اند. این سیاست ها به گونه ای بوده است که با ملاحظه اقدامات آمریکا در سال های اخیر متوجه می شویم رفتار ایالات متحده در قبال ایران متأثر از راهبردهایی بوده که اندیشکده های آمریکایی ارائه کرده اند. این برنامه ها از سوی نخبگان و گروه هایی ارائه شده که یاری‌رسان سیاست‌مداران خود در عرصه سیاست خارجی هستند. یکی از این اندیشکده ها و موسساتی که برنامه های مهمی در قبال براندازی ایران و تغییر رفتارکشورمان ارائه کرده اندیشکده امریکن اینتر پرایز است.

موسسه امریکن اینترپرایز :

مؤسسه امریکن اینترپرایز (American Enterprise Institute) یکی از مراکز تحقیقاتی در حوزه سیاست‌گذاری عمومی است. این مرکز که در واشنگتن مستقر شده است به مدت سه دهه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان و اعضای جامعه نئومحافظه‌کار آمریکا و یکی از مهم‌ترین مراکز سیاست‌گذاری در این کشور مطرح بوده است.

فعالیت‌های مؤسسه امریکن اینترپرایز از مسائل اقتصادی بازار آزاد تا خط‌مشی‌های امنیتی نظامی را در بر می‌گیرد. این سازمان همواره نگاهی جنگ‌طلبانه به مسائل جهانی داشته و یکی از بزرگ‌ترین حامیان فکری سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا طی چند دهه اخیر بوده است. تأثیرگذاری این سازمان با روی کار آمدن جرج دبیلیو بوش به اوج خود رسید و اعضای آن بیش از پیش توانستند در سطوح مختلف امنیتی و نظامی دولت آمریکا نفوذ نمایند.

اینترپرایز و مقامات نومحافظه کار آن که سیاست های خارجی دولت بوش در ید آنها بود، سیاست های جنگ طلبانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت، به طوری که عمده ترین آن طرح «رامسفلد» بود که در موسسه اینتراپرایز تهیه و طراحی شده بود. این طرح، تنها راهکار مقابله با ایران را در منزوی کردن جمهوری اسلامی، جلوگیری از صادرات نفت و حمله هوایی و موشکی به مراکز حیاتی معرفی کرده بود که به طور جدی از سوی اینترپرایز پیشنهاد می شد و در این راستا گزارش های راهبردی متعددی به کاخ سفید ارائه می شد.

پروژه ایران ناشناخته :
از طرفی از سال 2005 موسسه اینترپرایز در راستای عملی نشدن حمله به ایران، پروژه تغییر رژیم را مطرح می کند. این پروژه «ایران ناشناخته، مورد دیگری برای فدرالیسم» نام داشت و دامن زدن به مسائل قومی در ایران را به عنوان بهترین راهکار برای تغییر رژیم در ایران پیشنهاد می کرد.
این مؤسسه برنامه‌های تبلیغاتی زیادی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای کشورمان پیاده می‌سازد. اخیرا در سال 2011، گزارشی با عنوان «بازدارندگی و مهار یک ایران هسته‌ای» منتشر کرده و در آن سناریوهای مختلف رویارویی با ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای را بررسی کرد.

موسسه امریکن اینترپرایز در اقدامی دیگر و در ژانویه 2012 گزارشی با عنوان «برنامه هسته‌ ای ایران؛ جدول زمانی، داده ‌ها و برآوردها» به قلم مسیح ظریف را منتشر کرده است. در این گزارش یک ارزیابی ظرفیتی از زمان لازم برای دستیابی ایران به میزان کافی از اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاح هسته ‌ای صورت گرفته و تفسیری از اطلاعات فنی که در گزارش‌ های آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

انقلاب رنگی :

در وب‌سایت مؤسسه بخشی با موضوع ایران وجود دارد که در آن به صورت پیوسته تحلیل‌هایی مغرضانه در مورد مسائل مختلف مرتبط با ایران منتشر می‌شود. علاوه بر این، یک وب‌سایت دیگر با عنوان irantracker.org نیز وجود دارد که یکی از بخش‌های وابسته به مؤسسه امرکن اینترپرایز بوده و در آن نیز مسائل ایران به صورت اختصاصی مورد بحث قرار می‌گیرند.

با روی کار آمدن «باراک اوباما» موسسه اینترپرایز همچنان موقعیت خود را در کانون فکری سیاست خارجی آمریکا حفظ نمود به طوری که این مسئله درخصوص اتحاذ سیاست های ضد ایرانی از سوی دولت اوباما به خوبی قابل مشاهده است. به عنوان مثال به دنبال تحولات پس از دهمین دوره ریاست جمهوری، اجرای پروژه «انقلاب رنگی» در ایران یکی از محورترین موضوعات موسسه اینترپرایز بود، البته نباید فراموش کرد که طرح اجرای یک «انقلاب رنگین» در ایران قبلاً در سال 2002 از سوی این موسسه برای مقابله با جمهوری اسلامی مطرح شده بود.
در حال حاضر هم در صورتی که اکثر مراکز مطالعاتی و تحلیلگران آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که اقدام نظامی علیه تهران امکان پذیر نبوده و تبعات ناگواری را برای آمریکا در بر خواهد داشت؛ اما موسسه امریکن اینترپرایز تنها راهکار را برای ایران، گزینه نظامی می داند!
با این حال اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در گزارشی تصریح کرد: «باراک اوباما» امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران به تغییر سیاست‌های تهران و نهایتا تغییر ماهوی جمهوری اسلامی منجر شود.»

با توجه به اسنادی که در بالا آمد باید دانست که آمریکا برای تغییر رفتار کشورمان از نظرات نخبگان سیاسی خود به خوبی استفاده می کند. در این بین نباید فراموش کرد استقامت چهل ساله ملت ایران باعث شده تا تمامی برنامه های آمریکا برای براندازی کشورمان تاثیرات خود را از دست داده و برعکس باعث شود تا جمهوری اسلامی ایران روز به روز پیشرفت کند؛ اما نقش مسئولان در مقابله با برنامه های خصمانه دشمنان چند برابر است. زیرا اگر آنها تصمیمات اشتباهی اتخاذ کنند و یا در برابر دشمن دچار خودکم بینی شوند، سرنوشت ملت تغییر خواهد کرد. سرنوشتی که شاید به کام دشمنان ملت رقم بخورد. پس می طلبد مسئولان با هوشیاری بیشتر در برابر دشمنان کشور آماده شده و با اقداماتی جهادی راه را برای پیشرفت بیشتر ایران اسلامی باز کنند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 973825

وب گردی

وب گردی