به کارزار فشار علیه تهران ادامه می‌دهیم

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک یادداشت در پایگاه «فارین افرز» به توضیح درباره سیاست و دکترین «دونالد ترامپ» در قبال ایران پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا در یک نشریه معتبر این کشور یادداشتی با عنوان «مقابله با ایران» منتشر کرد و به تکرار ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن علیه ایران پرداخت.

پامپئو یادداشت خود در «فارین افرز» را با اشاره به نظر تحلیلگران و سیاست‌گذاران درباره «بزرگ‌ترین چالش‌های آمریکا» در فضای بعد از جنگ سرد شروع کرد.

از نظر وزیر خارجه آمریکا، پیدایش القاعده، مجرمان سایبری و دیگر موسسات و نهادهای وابسته به بازیگران غیردولتی از جمله بزرگ‌‍ترین چالش‌های آمریکا بعد از پایان جنگ سرد بوده است اما وجود «رژیم‌های قانون شکن» و «دولت‌های یاغی» در جهان هم از جمله چالش‌ها است چرا که به گفته او آنها هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کنند، به حقوق بشر توجهی ندارند و علیه امنیت آمریکا و شرکایش اقدام می‌کنند.

بنا بر ادعای وزیر خارجه آمریکا، ایران و کره شمالی «اصلی‌ترین رژیم‌های قانون‌شکن» هستند. پامپئو در یادداشت خود ادعاهای تکراری واشنگتن علیه این دو کشور را بار دیگر تکرار کرده است.

وزیر خارجه دولت «دونالد ترامپ»، ادعاهای این دولت درباره برجام را هم تکرار کرد و مدعی شد که توافق دولت «باراک اوباما» با تهران نتوانسته به «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» این کشور پایان بدهد.

مقام ارشد آمریکایی، انتقادهای پیشین دولت ترامپ درباره مواردی از قبیل «حمایت ایران از تروریسم»، برنامه موشک بالستیک و همچنین آنچه که واشنگتن «اقدامات شرورانه» تهران در منطقه خوانده است را باز هم تکرار کرد.

پامپئو در ادامه یادداشت خود توضیحاتی درباره «دکترین ترامپ» داده و در آن، ابتدا مواضع «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق این کشور را به باد انتقاد گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی است، با روی کار آمدن دولت ترامپ، «هم کره شمالی و هم ایران در مدار توجه آمریکا قرار گرفته‌اند و به آنها اجازه داده نمی‌شود که اقدامات ثبات‌زدایشان، کنترل نشده باقی بماند».

او در بخش مربوط به کره شمالی اینطور توضیح داده که «کارزار چند ملیتی تهاجمی به رهبری آمریکا به همراه بیانیه‌های صریح رئیس‌جمهور (ترامپ) درباره دفاع از منافع حیاتی آمریکا و در صورت ضرورت توسل به نیروی نظامی، شرایطی را برای مذاکره فراهم کرد و به نشست ماه ژوئن (22 خرداد) رئیس‌جمهور ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور انجامید».

به گفته او «کارهای زیادی» برای رسیدن به خلع سلاح اتمی قابل راستی آزمایی کره شمالی در پیش است اما واشنگتن تا زمان حصول به این هدف به کارزار فشار علیه پیونگ یانگ ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش مربوط به ایران، ابتدا ادعاهای واشنگتن درباره مسائل داخلی و خارجی ایران را تکرار کرد و سپس نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ خواهان یک جنگ دیگر بلندمدت در خاورمیانه یا هیچ منطقه‌ای دیگر در جهان نیست».

پامپئو ادامه داد: «کارشناسان شاید این ترس را مطرح کنند که این دولت آمریکا را وارد یک جنگ خواهد کرد اما اینطور نیست چرا که کاملا مشخص است آمریکایی‌ها اکنون رئیس‌جمهوری دارند که به رغم آنکه از استافده کردن از قدرت نظامی هراسی ندارد اما تمایلی هم به استفاده از این قدرت ندارد. نیروی نظامی غافلگیرکننده (آمریکا) همیشه برای حفاظت از مردم آمریکا وجود دارد اما نباید به عنوان گزینه اول باشد».

وی در توضیح آنچه که دولت ترامپ در قبال مذاکره با کره شمالی در پی حصول به آن است، باز هم پای برجام را وسط کشید.

وزیر خارجه دولت ترامپ اینطور توضیح داد: «منظور از خلع سلاح اتمی "نهایی" آن است که دیگر هرگز احتمال ازسرگیری برنامه‌های تولید سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک .ج.د نداشته باشد، چیزی که برجام درباره ایران این هدف را محقق نکرد. معنی اینکه خلح سلاح اتمی باید "کاملا قابل راستی آزمایی باشد" آن است که استانداردهای راستی آزمایی قویتر از آنچه که در برجام وجود داشته، اعمال شود. در برجام بازرسی‌ها از تاسیسات نظامی مهم ایران وجود نداشت».

وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت مدعی شد: «امروزه هیچ رژیمی در جهان به اندازه ایران قانون شکن نیست و این موضوع از سال 1979 صادق بوده است».

وزیر خارجه کنونی و رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این یادداشت دشمنی آشکار خود با نظام جمهوری اسلامی ایران را با نوشتن الفاظ تند و خصمانه علیه سپاه پاسداران و نیروی قدس مکرر نشان داده است.

او در ادامه این یادداشت مفصل و طولانی، به توضیح «کارزار فشار» دولت آمریکا علیه ایران پرداخت.

پامپئو نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ در موضوع توافق هسته‌ای ایران یک کارزار فشار چند ضلعی به راه انداخته است. اولین عنصر این کارزار، تحریم‌های اقتصادی است. در دولت رئیس‌جمهور ترامپ تاکنون 17 دور تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال شده و 147 شخص و موسسه مرتبط با ایران هدف قرار گرفته‌اند».

او درباره تحریم‌های چهارم نوامبر(13 آبان) نفتی علیه ایران اینطور نوشته است: «قصد ما آن است که تا انجایی که می‌توانیم صدور نفت ایران را به صفر نزدیک کنیم».

وزیر خارجه آمریکا در توضیح «کارزار فشار علیه ایران» گفت که «فشار اقتصادی یک بخش از کارزار آمریکا است و بازدارندگی بخش دیگری از این کارزار است».

به گفته او، توئیت‌های ترامپ درباره ایران هم بخشی از سیاست «بازدارندگی» است و «توئیت ماه جولای او با حروف بزرگ خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم در همین راستا منتشر شد(جزئیات بیشتر اینجا)».

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این یادداشت ادعا کرد: «رژیم ایران قدرت نظامی آمریکا را می‌شناسد و از آن می‌ترسد».

او بلافاصله ادعای پیشین واشنگتن درباره حملات راکتی«شبه نظامیان در عراق» به ساختمان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری آن در بصره را تکرار کرد، ادعایی که در آن ایران به حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی برای انجام حملات به نیروهای آمریکایی در عراق متهم شده بود.

به رغم رد این ادعا توسط ایران و حتی برخی مقام‌های عراقی، پامپئو در یادداشت خود نوشته است: «آمریکا در هر حمله‌‌ای که سبب جراحت پرسنل ما یا آسیب به تاسیساتمان شود، رژیم تهران را مسئول آن خواهد شناخت و آمریکا به سرعت و با قاطعیت در دفاع از جان آمریکایی‌ها عمل خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «ما به دنبال جنگ( با ایران) نیستیم اما باید روشن شود که تشدید تنش به ضرر این کشور است، چرا که جمهوری اسلامی نمی‌تواند با قدرت نظامی آمریکا برابری کنند و ما هیچ نگرانی نداریم که رهبران ایران این موضوع را به روشنی بدانند».

او در این یادداشت، ادعاهایی درباره حقوق بشر، موضوع حجاب و برخی اعتراض‌ها به شرایط اقتصادی در ایران پرداخت و درباره این موضوعات با آب و تاب فراوان ادعاهایی در این باره مطرح کرده است.

وزیر خارجه آمریکا به مواضع واشنگتن در جنگ سرد اشاره کرد و نوشت: «رئیس جمهور رونالد ریگان در عین انتقاد از شوروی، برای گفت وگو با آن ها اعلام آمادگی می‌کرد».

وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت 12 شرط مد نظر دولت این کشور در رابطه با ایران را که 31 اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود، باز هم تکرار کرد.

پامپئو مدعی شد: «همانطور که رئیس‌جمهور مکرر اعلام کرده است، او برای گفت‌و‌گو آمادگی دارد اما آمریکا به کارزار فشار خود علیه ایران تا زمانی که این کشور تغییرات ملموس و پایدار در سیاست‌هایش نشان ندهد، ادامه خواهد داد. اگر ایران این تغییرات را اعمال کند، احتمال یک توافق جدید جامع زیاد خواهد شد. ما فکر می‌کنیم که امکان توافق با رژیم وجود دارد».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ ترجیح می‌دهد که به تنهایی این کارزار علیه ایران را انجام ندهد و او خواهان آن است که متحدان و شرکای آمریکا هم ما را همراهی کنند».

پامپئو مدعی شد: «رئیس‌جمهور ترامپ جهانی را تحویل گرفت که به جهاتی به اندازه جهان پیش از جنگ اول جهانی یا پیش از جنگ دوم جهانی یا در اوج جنگ سرد، خطرناک بود.

او در دفاع از مواضع دولت کنونی تصریح کرد: «اقدامات رئیس‌جمهور ترامپ در تقابل با رژیم های قانون شکن برآمده از این باور است که تقابل اخلاقی، به مصالحه دیپلماتیک می‌انجامد. این رویکرد، به یکی از بزرگترین پیروزی های قرن گذشته، یعنی پیروزی آمریکا در جنگ سرد، منجر شد

وزیر خارجه آمریکا با بیان آنکه «رئیس‌جمهور (رونالد) ریگان در عین انتقاد از شوروی، برای گفت وگو با آن ها اعلام آمادگی می‌کرد»؛ افزود: «نهایتا، این رویکرد به گفت‌وگوهای ۱۹۸۶ و پس از آن به سقوط کمونیسم شوروی منجر شد».

این مقام آمریکایی آخرین پاراگراف یادداشت خود را به ابراز خوشحالی درباره مشکلات اقتصادی در ایران اختصاصا داد و نوشت: «برای رهبران ایران باید این موضوع روشن شود که بهترین راه رو به جلو، مذاکرات (با امریکا) است».

تاکید پامپئو درباره لزوم مذاکره ایران با آمریکا در حالی صورت گرفته که دولت این کشور به رغم چند سال مذاکرات منتهی به توافق برجام، در اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات بین‌المللی از این توافق خارج شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 973833

وب گردی

وب گردی