ایران 140 سند ثبت اختراع در آمریکا دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران در سال جاری 140 سند ثبت اختراع /Patent/ در آمریکا داشته است، گفت: این تعداد در سال گذشته حدود 90 مورد بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در دیدار با نخبگان و روسای دانشگاه های آذربایجان غربی افزود: افزایش تعداد ثبت اختراعات ایرانی تا پایان سال جاری به 200 مورد قابل پیش بینی است و در این زمینه جمهوری اسلامی با ترکیه رقابت می کند.
وی ادامه داد: حمایت از نخبگان در اولویت برنامه های دولت قرار دارد و اگر مخترعی قصد ثبت اختراع جهانی دارد، تمام هزینه هایش از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: اساتید دانشگاهی هم اختراع خود را به جای تبدیل کردن به مقاله باید ثبت کنند و این امر نیز با جدیت مورد حمایت دولت تدبیر و امید قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه کشور در گرو توجه به قشر نخبگان است، گفت: بی توجه به نخبگان و سرمایه های داخلی، زمینه حضور عوامل خارجی را فراهم و توسعه کشور را با مشکل روبرو می کند.
وی با اشاره به اینکه ایران رتبه پنجم تربیت مهندس در دنیا را دارد، بیان کرد: حمایت نکردن از نخبگان داخلی عرصه را برای ورود عوامل خارجی باز و بازار را از دست ما خارج می کند و این امر به ضرر کشور است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه دانشگاه ها مبدا تغییر و تحول در جامعه محسوب می شود، افزود: مراکز آموزش عالی باید بر روی اصل کارآفرینی متمرکز شوند زیرا این امر زمینه تغییر و تحول را فراهم می کند.
ستاری با تاکید بر اینکه محیط علمی کشور باید نخبگان را برای فعالیت در درون خود جذب و از مهاجرت آنان جلوگیری کند، بیان کرد: دولت باید تسهیل کننده محیط کسب و کار باشد و رونق این محیط و افزایش سرمایه گذاری بر عهده فعالان بخش خصوصی و نخبگان است.
وی با انتقاد از فعال نبودن صندوق پژوهش و فناوری در برخی از استان های کشور از جمله آذربایجان غربی، بیان کرد: فعالیت این صندوق می تواند به توسعه شرکت های دانش بنیان سرعت ببخشد.
پتنت (Patent) که در زبان فارسی از آن با عنوان «ثبت اختراع» یاد می‌شود، ثبت حقی است که به مخترع داده می‌شود و به وی اجازه می‌دهد دیگران را از ساخت، فروش و بهره‌برداری از اختراعش برای مدت‌زمانی مشخص بازدارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود و در بدو ورود به دیدار نماینده ولی فقیه در این استان رفت؛ رونمایی از محصولات فناور و بازدید از شرکت های دانش بنیان و فناور پارک علم و فناوری از جمله برنامه های «ستاری» در روز جاری به شمار می رفت.
آذربایجان غربی تا قبل از دولت تدبیر و امید از جمله استان های محروم در بخش های دانش بنیان و توسعه شرکت های فناور بود اما با اجرای طرح های توسعه پارک علم فناوری و مراکز رشد و تزریق اعتبارهای ملی و استانی، گام های بلندی برای توسعه بخش های علم و فناوری استان برداشته شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 973863

وب گردی

وب گردی