پایان ماهیگیری ارواح

محققان نروژی ابزار کوچکی را توسعه داده اند که به مبارزه با «ghost fishing» می پردازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان نروژی ابزار کوچکی را توسعه داده اند که به مبارزه با «ghost fishing» _مبحث به دام افتادن موجودات دریایی توسط تورهای رها شده در اعماق آب_ می پردازد. عمر تورهای ماهیگیری طولانی است و در صورت رها شدن در دریاها، می توانند آسیب عمده ای به زندگی موجودات دریایی وارد کنند.

در حال حاضر نمونه هایی از تورهای ماهیگیری گم شده وجود دارد که همچنان به صید ماهی ها حتی بعد از 30 سال ادامه می دهند. این روند که تهدیدی برای محیط زیست محسوب می شود، هر ساله هزاران موجود دریایی از جمله خرچنگ ها را در اکوسیستم زمین از بین می برد.

یکی از محققان علم صوت شناسی در موسسه «SINTEF Digital» معتقد است: «اولین فکر من این بود که اگر کسی بتواند این ابتکار را پیاده کند، موسسه من خواهد بود. جایی که زمان خود را به توسعه انواع سنسورها و ویجت ها اختصاص داده است.»

بعد از انجام تحقیقاتی در اینباره، بِرگ (Berg) به این نتیجه رسید که سیستم های جاری، برای انتقال سیگنال ها در زیر آب، مجهز به سیستمی به نام ترانسپوندرها هستند. قیمت بالا و مصرف برق بیش از حد _تولید شده از باتری ها_ از مشکلات اساسی این سنسورها هستند.

همان طور که بِرگ (Berg) می گوید، عمر باتری‌ها کوتاه است و استفاده از آن‌ها، خود مسئله‌ای مهم در موضوع محیط زیست است.

بِرگ (Berg) و دیگر همکارانش ابتدا به توسعه مفهومی پرداختند و بعد از مدتی تجربیات خود را با تلفیق علم آکوستیک زیر آب، مهندسی پزشکی و سیستم های مودم عملیاتی کردند.

آن ها دستگاهی را توسعه دادند که به ابزار ماهیگیری متصل می‌شود و سیگنال هایی ارسال می کند. ساز و کار آن ها مانند کارت های الکترونیکی برای باز کردن درهای امنیتی است. قفل، سیگنالی را به کارت می فرستد که این سیگنال ها منعکس می شوند. سیگنال بازگشتی حاوی کدی است که تشخیص می دهد کدام کارت در حال استفاده است.

محققان از امواج صوتی به عنوان زبان سیگنالی استفاده می کنند. این دستگاه، که «PingMe» نام دارد، بر پایه امواج صوتی است و «امواج را ارسال می کند» فرستنده دارای شعاع عملیاتی 500 متر است و می تواند دستگاه متصل شده به ابزار ماهی گیری را شناسایی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973879

وب گردی

وب گردی