«هشت بهشت» منتشر شد

کتاب «هشت بهشت» به قلم ادریس بدلیسی با مقدمه و تصحیح مهری پاکزاد، توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد مهاباد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تصحیح، مقدمه، بهشت اول و بهشت دوم از مجموعه هشت بهشت کتاب حکیم ادریس بدلیسی تحت عنوان هشت بهشت در دعا، ثنا و تاریخ هشت پادشاه اول عثمانی به زبان فارسی است.

ادریس‌بدلیسی از نثرنویسان معاصر سلطان یعقوب آق قویونلو در ایران و سپس شاه ‌اسماعیل صفوی بوده‌ است. مهم‌ترین اثر ادریس بدلیسی درباره تاریخ عثمانی و شناخته‌ترین اثر در میان تمام آثارش، کتاب «هشت بهشت» است. هم خودِ اثر و هم عنوان آن به فارسی است. نثر کتاب هشت بهشت مصنوع و فنی، به پیروی از سبک جهان‌گشای جوینی و تاریخ وصاف از وصاف الحضره‌ است. باید دانست چه در ایران و چه در ترکیه نسخة خطّی کتاب اخیر یعنی هشت بهشت هنوز تصحیح نشده‌ است. محتوای کتاب هشت بهشت شامل شرح زندگانیِ هشت سلطان از سلاطین عثمانی است که‌ از عثمان بیگ غازی آغاز و به سلطان بایزیدی دوم و جلوس یاووز سلطان سلیم ختم می‌شود.
در این کتاب سعی شده‌ است با توجه به تعدادی منابع در این مورد و در دست داشتن چند نسخه‌ از نسخ خطّی این کتاب، به اختصار ضمن معرفی کتاب، مؤلّف و سبک نگارش آن و وضع نثر عصر نویسنده باجمال مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این کتاب دارای نسخ خطی در ایران، ترکیه، لندن و دیگر کشورهاست؛ اما با توجه به آخرین تاییدیه از وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکنون این کتاب در ایران تصحیح نشده است و این جلد از نخستین تصحیح این اثر است.

یکی از نوآوری های این پژوهش بررسی و معرفی زندگینامه و آثار متعدد مولف است. تهیه انواع فهرست، نمودارهای آماری در رابطه با آیات، اشعار عربی و فارسی می تواند دریچه ای برای پژوهش های بعدی باشد. تا در زمینه شناخت و چگونگی تاثیرپذیری شعرا، نویسندگان ایرانی و غیر ایرانی فارسی نویس، در ورای مرزها باشد. از اهداف نگارش این کتاب می توان به شناخت ارزش و اعتبار زبان فارسی و نویسندگان ایرانی یا غیر ایرانی فارسی نویس در ورای مرزهای ایران اشاره کرد.

کتاب «هشت بهشت» کتابی ادبی – تاریخی است و می تواند برای گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه تاریخ مفید باشد. همچنین اشعار عربی این کتاب می تواند برای گروه ادبیات عرب و علوم قرآن و حدیث نیز کاربرد داشته باشد.

کتاب «هشت بهشت» به قلم ادریس بدلیسی با مقدمه و تصحیح مهری پاکزاد از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 825 صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت 80 هزار تومان اسلامی توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد مهاباد منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973882

وب گردی

وب گردی