بیش از 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد/ باید پیوند صنعت و دانشگاه تقویت شود

معاون امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: به استناد این قانون برنامه‌های متعددی برای حمایت از این شرکت‌ها در ابعاد مختلف مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی و استفاده از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در این بخش عملیاتی شده است.

سیدمحمد صاحبکار خراسانی معاون امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، از شناسایی بیش از 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در حوزه‌های فناوری مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری نانو، زیست فناوری، ماشین سازی و ماشین آلات پیشرفته و تجهیزات پزشکی فعال هستند.

می‌توان این نکته را یادآور شد، قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات در سال 1389 مصوب شد. به مناسبت نام سال نوآوری و شکوفایی که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده بود، تأسیس صندوقی با همین نام به تصویب رسید. بر اساس این قانون، سرمایۀ اولیۀ صندوق 30000 میلیارد ریال است و 5/0 درصد از بودجۀ عمومی سالیانۀ کشور نیز باید هرسال به این صندوق تخصیص یابد.

در سال 1391 اساسنامۀ صندوق به تأیید شورای محترم نگهبان رسید، دولت وقت آیین‌نامۀ اجرایی آن را مصوب کرد و صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شد. صندوق نوآوری و شکوفایی ازنظر حقوقی مستقل است و به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وابستگی ندارد.

پیشرانِ تجاری سازی فناوری‌های برتر، راهبر تأمین مالی زیست بوم نوآوری و نقش آفرین در شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در ایران از چشم انداز صندوق در افق 1404 است.

تأمین و ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا تعاونی، مشارکت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیر خطرپذیر در شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا تعاونی، توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا تعاونی و حمایت از شرکت‌های خصوصی خدمات تجاری‌سازی، تنظیم‌گری(رگولاتوری)صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور به منظور بهبود فضای کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان، هدایت سرمایه‌های ملی و بین‌المللی به سمت توسعه فناوری و ایجاد مزیت رقابتی فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای ملی و بین‌المللی از جمله مأموریت‌های صندوق نوآوری است.

معاون امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ریاست جمهوری، افزود: طی سال‌های گذشته یکسری اقدامات بسیار گسترده‌ در جهت حمایت از این شرکت‌ها انجام دادیم؛ به طوری که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسیده است و به استناد آن برنامه‌های متعددی برای حمایت از این شرکت‌ها در ابعاد مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی صرف تامین منابع مالی و اختصاص وام و سرمایه‌گذاری‌های مناسب در این بخش عملیاتی شده است.

صاحبکار تصریح کرد: کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان متشکل از 12 وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی را تشکیل دادیم که این کارگروه وظیفه ارزشیابی شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارند.

معاون امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه همه این شرکت‌ها به صورت بخش خصوصی اداره می‌شوند، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به دنبال این هستند که کالا یا خدمتی را به بازار عرضه کنند. بنابراین همه آنها بر مبنای ایده اقتصادی شکل گرفته‌اند. تفاوت شرکت‌های دانش بنیان با دولتی در این است که شرکت‌های دانش بنیان ناگزیر هستند کالا و خدمات خودشان را در بازار ارائه دهند تا وارد فاز تجاری‌سازی شوند.

صاحبکار خاطرنشان کرد: به واسطه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکنون برنامه های متعددی برای این شرکت‌ها تعریف شده است. معافیت مالیاتی، تامین اجتماعی، معافیت گمرگی، استفاده از منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، استفاده از مزایای خاص در شهر تهران است. همچنین استفاده از مزایای سربازی برای افرادی که در شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند تا با انجام پروژه‌های پژوهشی در حین خدمت سربازی بتوانند به نحوی از توانمندی این افراد بهره بگیرند.

صاحبکار با اشاره به اینکه رابطه و پیوند صنعت و دانشگاه همیشه یک رابطه دو طرفه است، گفت: طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی در عرصه صنعت و دانشگاه‌ها در سطح کشور رخ داده است.

معاون امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه امروز با نسلی طرف هستیم که مثل گذشته نیست و اعتقادات و باورهای خاص خود را دارد و اشتغال در این نسل با اشتغال نسل دیگر فرق دارد، گفت: نسل جدید به ریسک‌پذیری و نوآوری خود افتخار می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 973942

وب گردی

وب گردی