لزوم هم افزایی علمی در راستای تحقق بسیج اجتماعی

مدیر گروه مطالعات نظریه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه واقف بودن دانشگاهیان به عنوان اتاق فکر جامعه از جریان های عمومی و ملتهب کشوریکی از رسالت های خطیر و تاثیر گذار دانشگاه بشمار می رود گفت:«هم افزایی علمی در دانشگاهها در راستای تحقق بسیج اجتماعی کشور از جمله وظایفی است که مسئولان باید توجه ویژه ای به این مسئله مهم داشته باشند.»

به گزرارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، فرهاد امام‌جمعه در نشست تخصصی با عنوان «نقش فرهنگ در کاهش آسیب های اجتماعی» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار گردید با تاکید بر مشارکت هر چه بیشتر دانشگاهیان در مباحث علمی وفرهنگی افزود: « این دانشگاه باید با بکارگیری از ظرفیت بالای خود در جهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی و قرار دادن جامعه در ریل پیشرفت و توسعه مشارکت جدی داشته باشد.»

این مسئول ضمن بیان این موضوع که نگرانی‌های عمده‌ای که سران نظام می‌خواهند در خصوص وخامت آسیب‌های اجتماعی نشان دهند، کاملاً به‌جا است، عنوان کرد: «دانشگاه‌ها باید فعالیت‌های فرهنگی خود را افزایش دهد، تا در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی قدمی مثبت و مفید برداشته شود.»

وی گفت: «ارائه راهکارهای فرهنگی، همچنین مشارکت با اصحاب باتجربه و صاحب نظر حوزه علوم انسانی، بینش و با نگرش حذف یا کاهش حاشیه‌هایی که به حوزه فرهنگ وارد و آن را تحت تأثیر قرار داده است از اهداف این نشست ها است.»

امام جمعه با عنوان اینکه برگزاری نشست‌های تخصصی باید یا تدریس واحدهای مربوط به فرهنگ هماهنگ باشد و در این حوزه باید از اساتید باتجربه استفاده کنیم و برای این کار رزومه آنان را در نظر بگیریم و در نهایت بهترین سخنرانان و اساتید را برمی‌گزینیم.»

وی اظهار کرد: تجربه شخصی من این است که استقبال کمیتی در این‌گونه نشست‌ها اهمیتی ندارد، بلکه این کیفیت و عملکرد است که مهم است، بعدازاین نشست‌ها باید روح گرم مسئولان و نوآورانه در آنان غنی‌تر شود. به عبارتی این شوک‌های فرهنگی باید بازخوردهای فرهنگی خوبی نیز ایجاد کنند.

این مسئول با بیان اینکه نسل جوان بدنه جامعه است، عنوان کرد: در این دوره که اوضاع جامعه ملتهب است و ایران در سایه‌ی تهدیدات دشمنان است باید بکوشیم که کمترین تأثیر در فرهنگ ایجاد شود.

مدیر گروه مطالعات نظریه‌های فرهنگی گفت: با توجه به اینکه مشکلات معیشتی در کشورمان بیشتر شده است دانشگاه می‌خواهد سهم خود را ایفا کند و دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به آن بی‌تفاوت و بی آگاه نباشند. البته این موضوع نه باید تنها از جانب دانشگاهیان و دانشجویان رعایت شود بلکه تمام افراد جامعه به‌نوبه خود باید قدم در راه بهبود شرایط برداریم تا جامعه دچار بحران‌های سنگین‌تر و پیچیده‌تری نشود.

امام جمعه افزود: از راهکارهای موجود برای اکثر فعالیت‌هایی که موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی است، می‌توان به اطلاع‌رسانی مداوم و مکرر، قوانین و مقررات نوین، فرصت سازی جهت بیان ایده‌ها در جهت تشویق اصلاح فرهنگ، مداخله و هماهنگی کمیته علمی و انجمن‌های علمی و فعال کردن دبیرخانه ستادی این حوزه اشاره کرد.

وی در پایان گفت: امید است با برگزاری این نشست و مباحثی که در اینجا مطرح می شود سنگ بنای تاثیر گذاری در فضای فکری و گفتمانی و فرهنگی هم استان و هم به مدد ارتباطات و تعاملات رسانه ای در سطح کشور باشد .

در ادامه این نشست مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیزبیان کرد: در این نشست صرف‌نظر از اقتضائات دینی و توجه به مقوله فرهنگ می‌توان نسبت میان جامعه و فرهنگ را بیان کرد، به این صورت که روح حاکم بر جامعه، فرهنگ آن جامعه است. نسبت فرهنگ به جامعه نسبت روح به جسم است.

منصور اخلاقی پور با اشاره به اینکه فرهنگ، جسم جامعه را پویا و روح آن را سالم‌تر می‌کند، بیان کرد: هنجارشکنی‌های موجود در جامعه ما به دو بخش تقسیم‌شده است، بخشی که برای آن قانون وضع‌شده است مانند بدحجابی که جدا از بحث دینی، مطابق قانون، گشت ارشاد می‌تواند جلویشان را بگیرد و بخشی دیگر که برای آن قانونی وجود ندارد مانند دروغ و تهمت.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ یکپارچه نیست و در سه سطح موردبحث و مطالعه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: مطالعه فرهنگ خرد، میانی و کلان سه سطح متفاوت اما مرتبط در مقوله فرهنگ می‌باشند. بخش خرد آنکه مربوط به خانواده و فرد است. بخش میانی آن مربوط به نهادها و سازمان‌ها است و بخش کلان آن مربوط به دولت و حاکمیت است.

اخلاقی پور عنوان کرد: محل و منطقه زندگی نیز در امر فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، برای مثال آمار مبتلایان به بیماری ایدز و همچنین معلولان 5/1برابر میانگین آمار کشوری است. در این منطقه که علت وجود چنین آماری ازدواج‌های فامیلی است، استان هرمزگان را در رتبه نخست این آمارها قرار داده است. این در صورتی است که تا چندی پیش استان مازندران در این جایگاه قرار داشت اما با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی این مشکل را حل کردند و اکنون هرمزگان در رتبه نخست قرارگرفته است.

وی افزود: آب‌وهوا یکی دیگر از عوامل مؤثر در فرهنگ است. در تابستان افراد جامعه خشن‌تر و عصبی‌تر می‌باشند اما در نیمه دوم سال صبر و عطوفت بیشتر می‌شود.

در ادامه جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان نیز در این نشست در ابتدای سخن‌رانی خود با نقد عنوان نشست بیان کرد: عنوان پیش رویمان عنوانی نادرست است زیرا هنگامی‌که سخن از نقش فرهنگ و کاهش آسیب‌های اجتماعی به میان می‌آید، باید به این نکته توجه شود که فرهنگ به‌خودی‌خود دارای جنبه‌های مثبت و منفی است، در عنوان این نشست به‌طور نامحسوسی فرهنگ تماماً در جنبه مثبت معرفی‌شده است. برای مثال وقتی سخن از فرهنگ ازدواج فامیلی در شرق استان مطرح می‌شود این بعد و جنبه‌ای نادرست از فرهنگ است پس باید در عنوان نشست ذکر می‌شد که نقش فرهنگ سازنده و مثبت در کاهش آسیب‌های اجتماعی.

یاسر رستگار عنوان کرد: فرهنگ امروزه احتمالاً نشان از فرهیختگی دارد و هر شخص در مقابل آسیب‌ها و اتفاقات ناگوار آسان‌ترین و ساده‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد این است که بگوید فرهنگ‌سازی نشده است. سؤالی که پیش می‌آید این است متولی این فرهنگ‌سازی چه کسی است؟

وی عنوان کرد: 40 سال است که تنها حرف از فرهنگ‌سازی و لزوم آن سخن می‌گوییم اما به‌وقت عمل هر فرد مطابق سلیقه و خواسته خود رفتار می‌کند. خطاهای تفکر در خصوص فرهنگ کوچک‌ترین تأثیر را ندارد.

رستگار افزود: بینش فردگرایانه در جامعه آسیب‌های اجتماعی را لاینحل کرده است. به نظر می‌رسد در برابر خطاهای فرهنگی قانون فرد را مجازات کند نتیجه بهتری در امر فرهنگ‌سازی می‌گیریم.

وی افزود: حاکمیت روانشناسان بر آسیب‌های اجتماعی و عدم استفاده از جامعه شناسان، همچنین برجسته‌سازی کج روندگان از اشتباهات زیرساختی فرهنگی است.

این نشست تخصصی با نقد و بررسی حاضرین در جلسه همراه بود.

کد خبر: 973985

وب گردی

وب گردی