نقش زنان در پیروزی دفاع مقدس

آیین شب خاطره با عنوان عیار آفتاب با حضور راوی کشوری مریم کاتبی در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز؛ رییس حوزه هنری بندرعباس در این آیین که به همت حوزه هنری و با همکاری دانشگاه های استان هرمزگان در واحد بندرعباس برگزار شد، با تجلیل از دانشگاه های استان در راستای برگزاری این آیین گفت: « دفاع مقدس به عنوان شناسنامه ایثار و از خودگذشتگی جوانان برای دفاع از این مرز و بوم همواره به عنوان یک فرهنگ مقدس در اذهان ملت ایران جاری و ساریست و لازم است با حفظ این ارزش های بزرگ و انتقال آن به نسل جوان ، کوشا باشیم.»

انوشیروان پیشداد با اشاره به رشادت های زنان ایثارگر و نقش آنها در طول هشت سال دفاع مقدس افزود: « در هشت سال دفاع مقدس زنان پا به پای مردان فداکاری نمودن و از جان و مال خود گذشتند.»

وی با بیان اینکه؛ یکی از مهمترین وظایف حوزه هنری که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده و هست؛ زنده نگه داشتن نام و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس می باشد که باید در تمامی دستگاه های فرهنگی هرمزگان به عنوان یک اصل و وظیفه انقلابی و تکلیف اسلامی به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه، بهترین گروهی که می تواند این رسالت سنگین را بر دوش گیرد مادران و همسران شهدا هستند تا به عنوان پرورش دهنده و همراهان شهداء ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد شهداء را در حراست و پاسداری از کیان نظام اسلامی ایران به نسل های آتی منعکس کنند.
در بخش اصلی شب خاطره، مریم کاتبی ضمن بازگویی خاطره شروع فعالیت ها و مبارزات انقلابی و آموزش امدادگری خود قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: من به توصیه شهید دکتر فیاض بخش به عنوان پرستار و کمک و برای یک هفته به بیمارستان کردستان اعزام شدم. آن روزها به خاطر شنیدن خبر شکنجه نیروهای جهادی و بسیجی و شهادت مظلومانه شان توسط کومله، ترس عجیبی از پاوه داشتم. وقتی در پادگان کرمانشاه، محمد بروجردی از من پرسید مریوان می روید یا پاوه؟ بدون معطلی گفتم مریوان! غافل از اینکه نیروهای کومله و دموکرات از پاوه بیرون رانده شده و در مریوان مستقر بودند و اوضاع مریوان از پاوه هم بدتر بود. روزهای اول به جای پرستاری و کار در بیمارستان برای تأمین جاده و گشت زنان فعالیت می کردیم. کم کم با دیدن شرایط بد مردم و تلاشی که حاج احمد متوسلیان و محمد بروجردی برای تأمین امنیت آنان در منطقه می کردند، به جای یک هفته، چند سال در کردستان ماندم و دیگر میلی برای برگشتن به خانه نداشتم. بعد از کردستان هم تا پایان جنگ در جبهه جنوب مشغول خدمت شدم .

وی در ادامه با یادآوری سختی ها و کمبودهای منطقه کردستان افزود : مریوان در محاصره بود و هیچ کدام از افرادی که برای کمک به مردم کردستان آمده بودند امیدی به بازگشت به شهر و خانه شان نداشتند. گاهی چند ماه می گذشت و حتی یک تماس تلفنی با خانواده نداشتیم اما چیزی که ما را در آن منطقه نگهداشته بود؛ اخلاق و رفتار شهدایی بود که از آذوقه و غذای خود می گذشتند تا به مردم محروم منطقه کمک کنند و این فداکاری از ذهن من و همه کسانی که برگشتند فراموش نخواهد شد. من و دوستانم در مدت حضور در کردستان علاوه بر امدادگری و پرستاری از مجروحان، در حد توان خود چون سربازان و رزمندگان ایستادگی کردیم تا امروز خاطرات آن روزگار و ارزش امنیت امروزمان را قدر بدانیم.

گفتنی است در جای جای خاطرات خانم کاتبی نام شهیدان عزیز و بزرگی آورده شد؛ شهیدان ابراهیم همت، رضا چراغی و بسیاری از جوانان غیوری که برای آزادی و امنیت کردستان با کومله و دموکرات مبارزه کردند تا ایران، ایران بماند.

در پایان این مراسم، از جمعی از فعالان عرصه فرهنگ دفاع مقدس استان هرمزگان تجلیل شد.

کد خبر: 973989

وب گردی

وب گردی