ارائه آخرین یافته‌های ریاضیات گسسته و رمزنگاری

سومین کنفرانس بین‌المللی «ترکیبیات، رمزنگاری و محاسبات»، روزهای 24 و 25 آبان ماه امسال در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین کنفرانس بین‌المللی «ترکیبیات، رمزنگاری و محاسبات»، روزهای 24 و 25 آبان ماه امسال در دانشگاه علم و صنعت ایران به منظور فراهم آوردن فرصت مناسب برای ارائه‌ آخرین دستاوردهای پژوهشی و یافته­‌های علمی، تبادل نظر اساتید و پژوهشگران در زمینه نظریه گراف، ترکیبیات، ریاضیات گسسته، کد و رمز، فرهنگ‌سازی علمی و گسترش مرزهای دانش و گسترش تحقیقات بین رشته‌ای، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، انجمن رمز ایران و انجمن کامپیوتر ایران برگزار خواهد شد.

دکتر مهدی علائیان، دبیر این کنفرانس محورهای این کنفرانس را ترکیبیات، رمزنگاری و محاسبات دانست و گفت: زیرمحورهای ترکیبیات شامل گراف، کد، طرح‌های ترکیبیاتی، درخت‌ها، مربع‌های لاتین و مشبکه‌ها)، زیرمحور رمزنگاری شامل مبانی ریاضی رمزنگاری، طراحی و تحلیل انواع رمزهای متقارن و نامتقارن، تحلیل سامانه‌های رمز، نهان‌نگاری، نهان‌کاوی، توابع چکیده‌ساز، پروتکل‌های رمزنگاری، امنیت و مدیریت کلید) و زیرمحور محاسبات شامل محاسبات عددی، محاسبات ابری، محاسبات کوانتومی، محاسبات تصادفی، محاسبات فازی، محاسبات الگوریتمی و پیچیدگی محاسبات است

وی یادآور شد: اساتید، دانشجویان و پژوهشگران جهت ارائه مقاله در این کنفرانس تا تاریخ چهارم آبان ماه امسال مهلت دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه در این کنفرانس، امکان تبادل نظر و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای علمی و کاربردی آن‌ها پیرامون موضوعات فوق برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم است، حضور دانشمندان خارجی در این کنفرانس را یادآور شد و افزود: همچنین به موجب برگزاری کنفرانس، امکان همکاری‌های بین دانشگاهی داخل و خارج فراهم می‌شود؛ چنان‌چه در سال‌های قبل از همکاران ما دعوت شده عضو کمیته علمی مجلات خارجی مرتبط با رمزنگاری باشند.

علائیان رمزگذاری را علم به‌روز، کاربردی و مورد نیاز کشور توصیف و تشریح کرد: معمولاً در تمام این کشورها چنین است که دستاوردهای این علم را نمی‌توان آزادانه بیان کرد. این در حالی‌ست که در کنفرانس فرصتی برای ارائه آزادانه دستاوردها و توسعه این علم فراهم می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران توضیح داد: معمولاً هر کشوری فعالیت‌های خود را در عرصه رمزنگاری، به‌ویژه دستگاه‌های دفاعی، امنیتی و سیستم‌های بانکی به صورت محرمانه و تنها بین دانشمندان خود آن کشور انجام می‌دهد.

وی برخی دیگر موارد کاربرد رمزنگاری را شبکه‌ها، موبایل‌ها و پیام‌رسان‌ها عنوان کرد و گفت: به‌ویژه رمزنگاری را در حوزه ارز دیجیتال و بلک‌چین مدنظر قرار داده‌ایم که آزمایشگاه آن را در دانشگاه ایجاد کرده و به دنبال توسعه این علم هستیم.

دبیر سومین کنفرانس ترکیبیات، رمزنگاری و محاسبات، رمزنگاری را در هم ریختن متن بر اساس یک تابع معین، به گونه‌ای که کلید آن را فقط نفر اول و نفر دوم داشته باشد، تعریف کرد و گفت: برای مثال قدیمی‌ترین رمز مورد استفاده، تغییر عمدی یک حرف به‌خصوص در متن بوده که مورد استفاده پادشاهان بوده است.

علائیان یادآور شد: اکثر سیستم‌های رمزنگاری توسط کامپیوترهای سریع باز می‌شود، اما این موضوع امری زمان‌بر است.

وی همچنین از چاپ مقالات فارسی برگزیده در مجله علمی-پژوهشی علوم و فناوری‌های پدافند نوین و مجله ISC پدافند الکترونیکی و سایبری​ دانشگاه امام حسین (ع) خبر داد و افزود: مقالات برگزیده انگلیسی نیز در یکی از مجلات معتبر زیر به چاپ خواهند رسید.

(The Journal of Mathematics and Computer Science (JMCS

(International Journal of Mechatronics, Electrical and Computer Technology (IJMEC

(Journal of Knowledge-Based Engineering and Innovation (JKBEI

Open Journal of Mathematical Sciences

Journal of Computational Mathametica

Applied Mathematics and Nonlinear Sciences

دکتر جواد وحیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، دبیر کمیته علمی کنفرانس و دکتر حسن خرازی، عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دبیر کمیته اجرایی این کنفرانس خواهند بود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت http://i4c.iust.ac.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های 20-73225419-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974007

وب گردی

وب گردی