جزئیات رشته ها و نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان

سی‌ام مهرماه سال جاری، دانشگاهی با هدف تربیت هنرمند برای آینده ایران تاسیس می شود، دانشگاهی که تاسیس آن از آرزوهای استاد محمود فرشچیان بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی پس از 20 سال داوطلب شد تا از تأسیس این دانشگاه حمایت کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تربیت هنرمند ایرانی-اسلامی برای آینده ایران، حدود 20 سال پیش بود که در فرهنگستان هنر مطرح شده و به عنوان هدفی برای تاسیس یک دانشگاه در ایران مطرح شد. استاد محمود فرشچیان بارها بر ضرورت تاسیس دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی تاکید کرده است، توجه به مواردی مانند احداث ساختمان هنر نگاری ایرانی،‌ ارتقای جایگاه فرش و هنرهای سنتی ایرانی، تاسیس نگارخانه ملی، توجه به دروس هنر چه در هنرستان و چه در دانشگاه‌ها و غیره طی سال های گذشته همواره مورد تأکید استاد فرشچیان بوده است.

وی برای تاسیس این دانشگاه به برخی از مسئولان این امر نامه‌نگاری کرد؛ اما گویا فردی در این راستا گامی برنداشته است، بالاخره اساسنامه این دانشگاه در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر ایمانی خوشخو و با حضور دکتر مسعود سلطانی‌فر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی(رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی)، تهیه و تصویب شد.

اما گویا تاسیس این دانشگاه به این راحتی‌ها هم نبود،‌ محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درتاریخ 7 دی ماه 95 اعلام کرد: دانشگاه استاد فرشچیان در راستای آموزش هنرهای سنتی در دهه فجر امسال(95) گشایش می یابد؛ اما دهه فجر آمد و خبری از تاسیس این دانشگاه نشد که نشد.

روند تاسیس این دانشگاه به اندازه ای طول کشید که استاد فرشچیان در مهر ماه 96 اعلام کرد که از تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی ناامید شده است، از آنجایی که پیگیری و حمایتی از سوی سازمان‌های متولی ازجمله سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفت،‌ دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شد تا از این طرح حمایت کند.

در همین راستا محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در 4 مهر ماه سال جاری؛ با صدور حکمی بهمن نامور مطلق را به مدت سه سال به سمت سرپرست و مسئول راه اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان منصوب کرد.

استاد فرشچیان برای افتتاح دانشگاه به ایران می آید

بهمن نامورمطلق سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان در باره تاسیس این دانشگاه اعلام کرد: 20 سال بود این پروژه دست به دست می‌شد و اجرایی نشده بود؛ اما خوشبختانه با اقداماتی که در فرهنگستان هنر، شورای عالی انقلاب فرهنگی و در نهایت با حضور دانشگاه آزاد انجام شد، سرانجام آرزوی هنرمند به ویژه استاد فرشچیان محقق می‌شود.

وی افزود: در تماسی که با استاد فرشچیان داشتم، قول دادند برای افتتاح دانشگاه که قرار است در روز 30 مهر ماه انجام شود، به ایران بیایند. مراسمی که در آن از همه هنرمندان و استادان بزرگ این مملکت دعوت شده است.

جزئیات رشته های دانشگاه استاد فرشچیان

این دانشگاه قرار است در ابتدا فعالیت خود را با 3 رشته نگارگری و هنرهای مرتبط، خوشنویسی و هنرهای مرتبط و رشته سفالگری و چوب در حوزه صنایع دستی آغاز کند. همان طور که می‌دانید بسیاری از استادکاران ما در حوزه صنایع دستی در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، تبریز، یزد، مشهد و غیره هستند،‌ در همین راستا تمهیدات لازم برای سپردن رشته‌های صنایع دستی به استان‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

پذیرش دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان چگونه است؟

سرپرست و مسوول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان درباره پذیرش دانشجو در این دانشگاه اعلام کرد: آیین‌نامه پذیرش دانشجو و استاد باید در کارگروه‌هایی تدوین شوند. به احتمال زیاد شیوه کنکور و تدریس این دانشگاه متفاوت باشد و قرار نیست دانشگاهی مشابه دانشگاه‌های موجود را تکثیر کنیم بلکه در صدد هستیم دانشگاهی داشته باشیم که نیازهای موجود در این زمینه را برطرف کند.

وی بیان کرد: در زمینه پذیرش دانشجو دو نظر در این زمینه وجود دارد. یکی این که فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه پذیرش شوند و دانشجوی پایه نداشته باشیم. دیگری آن که آموزش را باید از پایه شروع کنیم. بحث درباره این نظرها همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم . منتظریم درباره برخی مسائل با حضور استاد فرشچیان و هنرمندان دیگر مشورت کنیم و به نتایج قطعی برسیم.

سرپرست و مسئول راه اندازی دانشگاه استاد فرشچیان گفت: تصمیم داریم قبل از پذیرش دانشجو کارگاه‌های عملی و درس‌گفتارهایی در دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم نشریات، جزوه‌ها و حتی کتاب‌هایی را چاپ کنیم تا زمانی که دانشجو گرفتیم، مرجع تحقیقی کافی داشته باشیم. این تجربه را در گذشته در فرهنگستان هنر و درباره فلسفه هنر داشتیم.

دانشگاه هنرهای اسلامی_ ایرانی یکی از بزرگ‌ترین رویدادی‌های هنری معاصر

نامور مطلق افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی را یکی از بزرگ‌ترین رویدادی‌های هنری معاصر می داند و درباره افتتاح آن می‌گوید: افتتاح این دانشگاه بزرگ‌ترین رویداد در دهه و سده اخیر است و می‌توانم آن را به دارالفنون تشبیه کنم که می‌تواند بر حوزه زیبایی‌شناسی یعنی حوزه هنرهای سنتی تاثیرگذار باشد.

گفتنی است مراسم افتتاح این دانشگاه 30 مهر با حضور استاد فرشچیان و جمعی از وزرا، پیشکسوتان عرصه هنر و مدیران هنری در دانشگاه آزاد اسلامی واقع در خیابان شهید نظری، مقابل دانشگاه تهران، شماره 97 برگزار می‌شود.

خبرنگار: علیرضا گل بابازاده

انتهای پیام/

کد خبر: 974115

وب گردی

وب گردی