رای گیری انتخابات پارلمانی افغانستان آغاز شد

رای گیری برای انتخابات پارلمانی افغانستان پس از سه سال و شش ماه تاخیر از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان پس از سه سال و شش ماه تاخیر، صبح امروز (شنبه) از ساعت هفت به وقت محلی با مراجعه مردم به بیش از 5100 مرکز رای‌گیری در 32 ولایت از 34 ولایت این کشور به طور رسمی آغاز شد.

در این انتخابات 2558 از جمله 415 کاندید زن برای بدست آوردن کرسی پارلمان با هم رقابت می کنند.

طبق آمار رسمی اعلام شده، در این دوره از انتخابات حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که سه میلیون و ۶۷هزار نفر آن‌ها زنان و پنج میلیون و ۶۸۱ هزار نفر نیز مردان هستند، برای رأی دادن ثبت نام کرده اند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان 68 کرسی از 249 کرسی پارلمان به زنان اختصاص داده شده و 10 کرسی نیز مربوط به اقوم و عشایر از جمله «کوچی» ها و یک کرسی هم به اقلیت سیصد هزار نفری از «سیکهای هندو» در افغانستان تعلق می گیرد.

انتخابات در دو ولایت «غزنی» و «قندهار» به تعویق افتاده است. کشته شدن ژنرال «عبدالرازق اچکزی»، فرمانده پلیس قندهار و همچنین مشکلاتی امنیتی و سیاسی در ولایت غزنی منجر به تاخیر در برگزاری انتخابات در این دو ولایت شده است.

مردم افغانستان در سومین انتخابات مجلس در شرایطی به پای صندوق های رای می روند که در نتیجه پافشاری‌ها و اعتراض‌های گسترده احزاب سیاسی، برای نخستین‌بار از سیستم «انگشت‌نگاری» یا «بایومتریک» استفاده می شود.

آخرین انتخابات پارلمانی در افغانستان هشت سال پیش برگزار شد و با وجود اینکه دوره پنج ساله فعالیت نمایندگان پارلمان تمام شده بود اما به دلیل آماده نبودن شرایط برگزاری انتخابات، کار پارلمان فعلی برای سه سال تمدید شد.

از طرفی دیگر مقامات افغانستان و شاهدان عینی از وقوع چند انفجار در مراکز رای‌گیری کابل خبر می‌دهند. هنوز گزارش خسارات وارد و میزان کشته و زخمی شدگان این انفجارها اعلام نشده است. گروه «طالبان» در طی روزهای گذشته از مردم این کشور درخواست کرده بود در انتخابات پارلمانی شرکت نکنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 974140

وب گردی

وب گردی