با حمایت جدی دانشگاه آزاد، دارالفنونی در دل این دانشگاه ایجاد شد

سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ گفت: با حمایت جدی دانشگاه آزاد اسلامی، دارالفنونی در دل این دانشگاه با مقررات خاص و سیستم ویژه ایجاد شد. ان شاءالله این دانشگاه از دوشنبه 30 مهر ماه به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ نشست خبری آیین گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان صبح امروز برگزار شد. بهمن نامور مطلق، سرپرست و مسئول راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی و محمد حسین ایمانی خوشخو سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ در این جلسه حضور دارند.

محمد حسین ایمانی خوشخو سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ در این مراسم گفت: در سال 90، با تأسیس کمیسیون هنرو معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین نهاد حوزه فرهنگ، علم و هنر، شورای بیش از گذشته به مسائل هنری ورود پیدا کرد.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی این کمیسیون، پرداختن به موضوعاتی بود که معطل مانده بود و به دلایل مختلف در کشور پیش نمی‌رفت. این امر در کمیسیون هنر و معماری پیگیری شد، یکی از این موضوعات بحث دانشگاه استاد فرشچیان بود.

سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ گفت: بنده از زمانی که در وزارت ارشاد بودم،‌ دکتر فرشچیان تأسیس این دانشگاه را به عنوان یک خواسته مطرح می کرد. در چندین دوره،‌ وزرای علوم نسبت به این مسئله اقدام کرده بودند؛ اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده بود.

وی اضافه کرد: در نهایت بحث های صورت گرفته در فرهنگستان هنر جمع آوری و به مدت 2 سال در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت و در انتها طرح در صحن به شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ مطرح شد.

ایمانی خوشخو بیان کرد: ما نمی خواستیم یک دانشگاه دیگر به دانشگاه های حوزه هنر اضافه کنیم بلکه بنا بر آن بود که بتوانیم یک سنت را احیا کنیم؛ سنت استاد و شاگردی گه در کشور ما سابقه چندین هزار ساله دارد و همه هنرمندان معروف کشور از آن سیستم بیرون آمده اند.

وی افزود: این سیستم به تدریج در کشور به ذوق و علاقه هنرمندان منتهی شده و به عنوان یک جریان در کشور شناخته نمی شد. از طرفی دیگر، عده ای ذوق هنری داشته و جاذبه دانشگاه‌های موجود در کشور آن ها را به آن سمت می کشید؛ اما در نهایت خروجی آن با ذات هنری موجود در گذشته فاصله داشت.

سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ گفت: تمامی این موارد منجر شد که به دنبال یک سیستم جدید باشیم، سیستمی که مورد تایید آموزش عالی کشور باشد، خوشبختانه این طرح به عنوان استاد شاگردی دیده شد، در همین راستا ما می توانستیم به جای یک مدرسه رسمی، مکتب داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اما مشکل جدیدی در این راستا مطرح شد، چه نهادی می تواند چنین دانشگاهی را به مرحله اجرا برساند. یقینا دستگاه های اجرایی علی‌رغم میل و خواسته خود،‌ با توجه به مأموریت قانونی که نمی توانند دانشگاه داشته باشند، نمی توانستند در این زمینه اقدام کنند.

ایمانی خوشخو بیان کرد: زمانی که کلیات این دانشگاه در سال 95 در صحن شورا تصویب شد،‌ ما به دنبال مکانی برای اجرای این طرح بودیم، استاد فرشچیان نیز بر حمایت جدی بر این دانشگاه تأکید ویژه ای داشتند. دانشگاه آزاد اسلامی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای حمایت اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: باردیگر فعالیت از سر گرفته شد، اگر چه ما در تدوین این طرح با معاونت آموزشی وزارت علوم جلساتی را برگزار کرده‌ایم که کلیات آن نیز توسط آن‌ها پذیرفته شد، دانشگاه آزاد اسلامی به شکل جدی به این موضوع ورود پیدا کرد، استاد فرشچیان لحظه به لحظه تمامی موارد را پیگیری می کرد.

سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: خوشبختانه با حمایت جدی دانشگاه آزاد اسلامی، دارالفنونی در دل این دانشگاه با مقررات خاص و سیستم ویژه ایجاد شد. ان شاءالله این دانشگاه از دوشنبه 30 مهر ماه به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

ادامه دارد.

کد خبر: 974156

وب گردی

وب گردی