فرشته ای عظیم در اعماق

بیشتر مردم آبشار انجل (فرشته) در ونزوئلا را بزرگ‌ترین آبشار جهان می دانند، این در حالی است که بلندترین آبشاری که تاکنون در دنیا شناخته شده، هنوز قابل رؤیت نبوده و هیچ منظره و رنگین کمانی هم از آن دیده نشده است.

به گزارش گروه علوم و فناوری ایسکانیوز، متاسفانه شما نمی توانید از بلندترین آبشار دنیا دیدن کنید! هیچ منظره ای از این آبشار وجود ندارد و رنگین کمانی هم در بالای آن حلقه نزده است. هر چند بیشتر مردم آبشار انجل در ونزوئلا را بزرگ‌ترین آبشار جهان می دانند؛ اما به رغم این تصور اشتباه، بزرگ‌ترین آبشار زمین، جایی در اعماق اقیانوس ها بین گرینلند و ایسلند قرار دارد.

آبشار تنگه دانمارک در قسمتی از اقیانوس بین جزایر گرینلند و ایسلند واقع شده که پهنای آن 100 مایل (160 کیلومتر) است.

این آبشار با 11500 فوت (3505 متر) مستقیما از دریای گرینلند به دریای ارومینگر می‌ریزد و در هر ثانیه حدود 5 میلیون متر مکعب آب از آن عبور می کند.

آبشار انجل واقع در کشور ونزوئلا که بلندترین آبشار جهان است از این آبشار 3 برابر کوتاه‌تر است و نیاگارا نیز در هر ثانیه 2 هزار بار کمتر از تنگه دانمارک آب به پایین می ریزد.

این آبشار از آب های سرد قطب شمال دریای گرینلند و جریان ایرمینگر که نسبتا گرم و شور هستند، تشکیل شده است.

از آنجایی که مولکول های آب سرد کمتر فعال هستند و فضای کمتری نسبت به آب گرم اشغال می کنند، محکم تر به هم فشرده شده و آب های متراکم سردتری ایجاد می کنند.

شگفت آور ترین مسئله در مورد آبشار تنگه دانمارک، این بلندا و عظمت آن نیست؛ بلکه فعل و انفعالات درون این آبشار است. به تصویر کشیدن یک اقیانوس به عنوان یک وان حمام غول پیکر با جزر و مدهای اطرافش آسان است؛ اما آب دریا بسیار پویاست. آب ها با درجه حرارت های مختلف در مقیاس های کوچک و بزرگ در تعامل هستند.

این بدان معنی است که وقتی آب دریای گرینلند با جریان ایرمینگر مخلوط می شود، آن را به سمت پایین و اعماق اقیانوس می کشاند.

موج های ایجاد شده در سطح تنگه دانمارک، جایی که بزرگترین اقیانوس جهان زیر آن قرار دارد

آبشار تنگه دانمارک پس از رسیدن به کف اقیانوس، از آن خارج و به سمت جنوب حرکت نمی کند، بلکه جایگزین آب های گرم‌تر که از شمال جریان دارند می شود. مقدار آب در این جریان عظیم 20 تا 40 برابر از مجموع آب رودخانه هایی که به اقیانوس اطلس می ریزند، بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974205

وب گردی

وب گردی