ارائه 20 کارگاه آموزشی در سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی در جریان سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی 20 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار می‌کند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، یکی از بخش‌های پیرامون سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی برگزار می‌شود، کارگاه‌های آموزشی است. این کارگاه‌ها به نحوی است که بخشی از نیازهای آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی متقاضیان و محققان را مرتفع سازد.
پس از ارسال پیش پروپوزال به مجریان کارگاه‌ها و بررسی و جمع بندی در کمیته‌ی کارگاه‌ها، تعداد 20 کارگاه داخلی و 3 کارگاه خارجی با توجه به بازخورد و نظرسنجی سال گذشته این رویداد تأیید و به تصویب رسید. اولویت در انتخاب کارگاه‌ها به نحوی بود که تمامی اقشار علمی مرتبط با دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله دانش آموزان، دانشجویان، محققان، دبیران و سایر پژوهشگران علوم مرتبط بتوانند از کارگاه‌ها بهره‌مند شوند. کلیه کارگاه‌ها در مراکز معتبر علمی آموزشی و پژوهشی در سطح استان تهران برگزار خواهد شد.
تلاش بر این است تا این کارگاه‌ها بیشتر جنبه عملی داشته باشند و صرفاً به جنبه تئوری موضوعات مرتبط نپردازند. به همین منظور ظرفیت کارگاه‌ها متناسب با موضوع کارگاه مربوطه و امکانات و شرایط برگزاری، با نظر مجری کارگاه در نظر گرفته‌شده است. کارگاه‌های تخصصی سلول بنیادی و پزشکی بازساختی به‌منظور بهره بردن از تجربیات و بار علمی اساتید برجسته داخلی و خارجی و همچنین مراکز فعال در این حوزه که سالیان سال سابقه کار در حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی دارند این کارگاه‌ها برگزار می‌شود. 20 عنوان کارگاه در این برنامه در نظر گرفته‌شده است. محور اصلی کارگاه‌ها را سلول درمانی، ژن‌درمانی، مهندسی بافت و محورهای ایمیون سل‌تراپی ذکر کرد.
عناوین مجموعه کارگاه‌هایی که در جریان سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود شامل مهندسی بافت؛ آشنایی با مفاهیم و کاربردهای سلول‌های بنیاد و کار آزمایشگاهی (ویژه کارشناسان و دبیران)؛ استخران سلول‌های فیبروبلاست و کراتینوسیت انسانی و کشت آنها؛ آشنایی با بیوانفورماتیک میکرو BNA ها در تنظیمات رفتار انسانی؛ اصول پایروسکوئنسینگ و کاربردهای آن؛ آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلول‌های بنیادی؛ آموزش دانش سلول‌های بنیادی به زبان ساده در مدارس؛ تولید رتروویروس ولنتی ویروس؛ جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی؛ جداسازی و کشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی نمونه‌ای از کشت‌های سلولی ابتدایی است.
از دیگر عناوین این کارگاه‌ها می‌توان به طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی بیماری‌های ایسکمیک قلب برای استفاده در مهندسی بافت؛ کارگاه تئوری و عملی تولید و نگهداری سلول‌های پرتوان القایی؛ مبانی کشت سلول‌های انسانی و جانوری؛ مهندسی بافت پوست (با تاکید بر روش‌های مختلف تهیه داربست)؛ ویرایش ژنوم با CRISPR Cas9 ؛ آشنایی با اصول فلوسایتومتری و کاربرد آن در تشخیص‌های بالینی؛ تکنیک‌های عملی HLA Typing؛ تشخیص مولکولی بیماری جزئی باقیمانده در CML پس از پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز؛ مقاله‌نویسی و نیز VRIAL METAGENOMICS اشاره کرد.
سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی در تاریخ 3 تا 10 آذرماه ۱۳۹7 به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 974206

وب گردی

وب گردی