قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان/ از اعضای هیات علمی دانشگاه ها تا شهرداران و مدیران صداوسیما

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تأکید کرد: اگر صداو سیما می‌خواهد در خصوص پیگیری قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دوربین هایش را به دست بگیرد و مدعی باشد اول باید از خودش شروع کند تا بعد بتواند مدعی دستگاه های دیگر در کشور باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در روزهای اخیر خبرگزاری ایسکانیوز میزبان سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان ، عضو کمیسیون فرهنگی و نیز عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما بود که در این بین گفت و گوی تفصیلی با موضوعات متنوعی همچون سرانجام طرح «اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان» و چگونگی اجرای این قانون در هیات های علمی دانشگاه و نیز سازمان صداو سیما و ... مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه مشروح این گفت و گو بدین شرح است :

* آیا قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیز می‌شود؟

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قانونی فراگیر جامع و کامل است ، قانون راجع به هر دستگاهی که دارای قوانین خاص است در کنار قانون آن دستگاه قرار می گیرد ، راجع به نحوه اعمال قانون ، ممنوعیت برای تمام بازنشستگان در همه دستگاه‌هاست یکی از جاها مجموعه دانشگاه ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است البته اعضای هیات علمی دانشگاه ها دارای قانون خاص هستند ،در قوانین هیات علمی بنابر مرتبه و رتبه دانشگاهی سن بازنشستگی تعیین می شود.

ماکسیمم سن بازنشستگی در استادان هیأت علمی دانشگاه ها نتیجه استاد تمام ها و استاد ممتاز ها می شود که در مورد استاد تمام ها سن 70 سال و استاد ممتاز ها سن بازنشستگی73 سال و مرتبه دانشیاری به بالاتر سن 65 سال است و این مسئله بنا بر رتبه بندی یک عضو هیأت علمی است که دارای چه رتبه دانشگاهی می شود.

*قبلا به اعضای هیات علمی اجازه داده می شود تا تمدید مجدد داشته باشند آیا باز چنین اجازه ای وجود دارد؟

در جلسه ای که با وزیر علوم داشتم ایشان گفتند که سن بازنشستگی قبلا برای اساتید ممتاز و استاد تمام ها نا محدود بود و این سن را هم اکنون کاهش داده ایم به طوری که الان سن بازنشستگی ۷۰ و ۷۳ سال تعیین شده است.

*در خصوص صندوق های بازنشستگی وضعیت چگونه است؟

16 صندوق بازنشستگی داریم لذا قانون کلیت دارد ، راجع به منع به‌کارگیری بازنشستگان دستگاه تعیین کرده ایم ، هر دستگاهی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کشور بهره مند شود شامل قانون می شود ، اگر دانشگاه آزاد از بودجه عمومی بهره مند شود، شامل می شود و اگر بهره مند نشود شامل نمی شود، اگر دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور نظارت دارد شامل می شود و اگر تحت شمول دستگاه های نظارتی نباشد شامل نمی شود و این یک قاعده کلی است .

قانون حتی خلاف میل ما باشد باید اجرا شود

* یک سری از نمایندگان لیست امید به دنبال این موضوع هستند تا شهردار را از قانون منع به کارگیری بازنشستگان منع کنند نظرتان در این رابطه چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی ها در کشور ما احترام به قانون است لذا باید قانون را صیانت، احترام و حفاظت کرد .

به نظر بنده اگر جایی قانون خلاف میل ماست نمی توان گفت که مثلا در شهرداری تهران به واسطه قانون منع به کارگیری بازنشستگان به ده ها نفر پایان کار بدهیم و بگوییم قانون شامل پرسنل، معاونین و کارکنان می شود و شامل خودمان نمی شود.

این جز طنز های روزگار است که بگوییم مثلا همه زیر مجموعه های من شامل قانون می شوند و فلان شخص شامل نمی شود، ما تفسیر به رأی نداریم.

قانون حاکم بر همه اجزا است و صراحت دارد، دوستان می‌گفتند اول از اینجا و آنجا استعلام کنیم و از هر جا استعلام کردیم گفتند شامل حال می شود، اولین جایی که اعلام کرد بازرسی کل کشور ،دیوان محاسبات و سپس معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود.

در پاسخ به استعلام ها قانون شفاف است لذا قانون استعلام پذیر نیست، مجریان این قانون دستگاه‌های نظارتی و در نهایت دستگاه قضایی هستند و گزارش دهندگان برای اجرای قانون آحاد مردم ایران هستند، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قانونی مستقیم است و هر فرد ایرانی در هر جایی اگر به این اطمینان برسد که می تواند به مرجع قضایی گزارش دهد می‌تواند اقدام کند، ما در اینجا عنوان مجرمانه گذاشته‌ایم به طوری که عنوان مجرمانه فقط برای فرد بازنشسته نیست بلکه برای کسی که حکم آن فرد را امضا می‌کند هم شامل می شود، پس در این حوزه که کار صورت گرفته نمی‌توانیم آن را تعبیر کنیم که شامل نمی شود، هنوز موعد اجرای قانون فرا نرسیده است که بخواهد اصلاح شود ، اصولاً چنین فضایی در مجلس وجود ندارد که اصلاح صورت بگیرد.

دوستان بهتر است قهرمانانه برای اجرای قانون استقبال کنند؛ این موضوع استفسار بردار نیست استفسار برای زمانی است که ابهام وجود داشته باشد وقتی قانون شفاف است ضرورتی بر استفسار نیست ،در استفسار به تاخیر انداختن اجرا وجود ندارد یعنی قانون اجرا می شود، اجرای قانون را گفته‌ایم که باید توسط نهادهای نظارتی باشد، به موجب ماده ۲ قانون سازمان بازرسی کل کشور شهرداری ها تحت نظارت کامل بازرسی کل کشور هستند و بحث اعتبارات بخش دولتی نیز تحت نظارت دیوان محاسبات است لذا به موجب قانون بازرسی ، دیوان و دستگاه قضایی می توانند ورود پیدا کنند.

به نظر بنده در این زمینه ها نمی توان قانون را تفسیر به رای کرد چون خودش ایجاد فضای قانون‌گریزی می کند .

به نظر می رسد بیشتر از اینکه افراد در برابر قانون بایستند این جریان ها و گروه ها هستند که می خواهند بابت شخص مورد نظرشان در برابر قانون منع به کارگیری بازنشستگان ایستادگی کنند.

قطعا این اتفاق نخواهد افتاد زیرا قانون در مجلس با رای بالایی تصویب شد و رای سیاسی نبود ، رای فرا فراکسیونی و قاطع بود و یکی از جدی ترین مصوبات مجلس دهم است لذا این قانون آثار اجرایی محسوس و ملموس در جامعه دارد.

به نظرم قانون برای اجرا کامل است و تفسیر ندارد، برخی از تفاسیر توسط برخی از عزیزان انجام شده است.

یکی از تفاسیر غلطی که صورت گرفته مربوط به یکی از نظریه های مشورتی بود که معاون حقوقی ریاست جمهوری داده است و در یکی از بندها گفته که قانون شامل بازنشستگانی که اعاده مجدد به خدمت شده‌اند نمی شود، در صورتی که ما اصلا چنین متنی در ماده واحده قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نداریم.

راجع به عبارت بازنشسته اطلاق داده ایم و نگفته‌ایم که بازنشسته اعاده شده یا نشده، نگفته‌ایم که بازنشسته معوق، نگفتیم که بازنشسته ها ابقاعی ، نگفته‌ایم بازنشسته اعاده نشده.

کسی در سابقه اداری خود یک بار عنوان بازنشسته گرفته و دوباره اعاده شده باشد با مصوبه دولت در هر زمانی و در هر تاریخی شامل قانون می شود، برای کلمه بازنشسته اطلاق داده ایم یعنی همه شقوق بازنشستگی را در بر می گیرد ، آقایان گفته اند که بازنشستگانی که اعاده شده اند چون الان شاغل هستند شامل قانون نمی شوند و این برداشت صد در صد غلط است.

دستگاه های نظارتی دچار مشکل و چالش نشوند و با نظرات مشورتی به دست انداز نیفتند، این هیچ محمل و تفسیر قانون ندارد ، قانون کلمه بازنشسته را کامل انتخاب کرده است.

جوانگرایی یکی از سیاست های راهبردی است

* آیا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل صدا و سیما می شود؟

با رئیس صدا و سیما صحبتی داشتم و ایشان گفتند سازمان صدا و سیما باید مدعی اجرای منویات کامل مقام معظم رهبری در کشور باشد.

یکی از سیاست‌های راهبردی بحث جوانگرایی در بیان و عمل است، در بازنشستگی مجدد بازنشستگان سازمان صدا و سیما اگر می‌خواهد دوربین هایش را به دست بگیرد و مدعی باشد اول باید از خودش شروع کند تا بعد بتواند مدعی دستگاه های دیگر در کشور باشد.

صدا و سیما الان پیشتاز این موضوع است؛ امیدوارم این قانون را به صورت جامع و کامل در سازمان اجرا کند ولو اینکه تا به امروز در حوزه بازنشستگی، اداری و مالی سازمان احکام بازنشستگی مجدد بازنشستگان را برای همه صادر و ابلاغ کرده است.

* شورای شهر تهران با اختصاص بودجه فرهنگی برای مراسم پیاده روی اربعیین مخالفت کرده اند و اعلام کردند که چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام نقش شهرداری ها را در این خصوص چطور ارزیابی می کنید؟

پیاده روی اربعین آثار معنوی زیادی برای مردم ایران دارد، همه ساله بیش از یکی دو میلیون ایرانی در برنامه پیاده روی اربعین شرکت می کنند که این حرکت عظیم فرهنگی است، ما کجا همایش بزرگ یکی دو میلیونی داریم ، چند تا از این همایش‌ها یا برنامه‌های فرهنگی در طول سال برگزار می شود ، این مراسم دارای هویت فرهنگی برای کشور است، طبعا دستگاه های فرهنگی نمی توانند نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشند، شهرداری ها به عنوان یکی از دستگاه های حوزه فرهنگی می توانند در این رابطه مشارکت کنند که این مسئله در هویت بخشی به مردم شهرهای مختلف می تواند آثار و برکات زیادی داشته باشد لذا نمی توان بی تفاوت از کنار آن عبور کرد ، اگر شهرداری ها کاری انجام می دهند برای شهروندان خود کار انجام داده اند و نه برای شهروندان جاهای دیگر، اگر شهرداری تهران به فکر شهروندان تهرانی خود است باید در حوزه هویت دینی، اخلاقی و مذهبی شهروندان سرمایه گذاری کند.

هیچکس برای تمام طول عمر خود ماندگار نیست

* آیا دانشگاه ها با قانون منع به کارگیری بازنشستگان می توانند تولید کادر و نیرو داشته باشند عده ای از این مسئله ابراز نگرانی می کنند؟

دانشگاه بهترین مکان برای جذب نیرو است و لذا در دانشگاه تولید کادر و نیرو صورت می گیرد، این مرتبه باید در دانشگاه و پس از آن درست انجام شود.

برخی در رابطه با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابراز نگرانی می کنند و می گویند که ما نیرویی نداریم و افراد و جانشینان خوبی ندارند ، خود دانشگاه صدا و سیما می تواند یکی از بهترین جاها باشد تا تامین نیرو صورت بگیرد، دانشگاه صدا و سیما ظرفیت ها و خروجی های خوبی دارد.

ما در قانون هدفمان جابجایی یک سری از افراد نیست، قانون سیال برای نسل‌های بعدی است، یعنی به صورت چرخه ای بیایند و بروند ، هیچکس برای تمام طول عمر خود ماندگار نیست، باید به فکر جانشین پروری و همتاسازی باشیم ، باید کار را به گروه دیگری تحویل داد و از سیستم خارج شد، این فرایند وقتی طی شد امید ،نشاط کاری، نشاط اجتماعی و رضایتمندی شغلی ایجاد می شود لذا از این طریق می توان انگیزه های ارتقا و توانمندی را در تمام دستگاه ها ببینیم.

دانشگاه یکی از جاهایی است که برخی می‌گویند ممکن است روزی کادرمان تمام شود در صورتی که دانشگاه می تواند تولید کادر داشته باشد.

* آیا شورای نظارت تعیین کننده مدیران سازمان صداوسیما است ؟

شورای نظارت تعیین کننده مدیران سازمان نیست، قانون باید اجرا شود، شورای نظارت قطعا بر اجرای قانون نظارت دارد، لذا قطعاً نظارت محتوایی داریم اما شورای نظارت هیچ دخالتی در ریز انتصابات صدا و سیما ندارد این در حالی است که این مسئله جز مسئولیت ها و اختیارات رئیس سازمان است اما ما بر روی فرآیندها و مراحل اجرای قانون و بر روی گزارش‌های موضوعی و گزارشات مرتبط با کیفیت برنامه‌ها نقد، ایراد و یا تذکرات لازم را می‌دهیم ، رئیس سازمان صدا و سیما را در برابر تصمیم گیری های مرتبط با حوزه انتصابات پاسخگو می دانیم ، ما نظارت های لازم را پس از پخش داریم و در برخی جاها ممکن است قسمتی از یک برنامه تذکر گرفته باشد و یا جلوی تکرار آن و یا تداوم پخش را گرفته باشیم اما این نبوده که قبل از آن بازبینی توسط شورای نظارت صورت گرفته باشد ما چنین چیزی نداریم.

* آیا علاوه بر نظارت بر صدا و سیما بر دانشگاه صدا و سیما هم نظارت صورت می گیرد؟

دانشگاه جزئی از سازمان صدا و سیما است

* آیا دانشجویان می توانند صدایشان را به شما برسانند ؟

بله ؛ آنها می توانند گزارش بدهند زیرا شورای نظارت دارای دبیرخانه است.

نیازمند تنوع دستگاه‌های فرهنگی هستیم

* آیا نهادهای فرهنگی موازی‌کاری دارند؟ این موازی کاری ها کجا می‌خواهد تمام شود آیا قاعده و ساز و کاری اندیشیده شده است؟

در عرصه دستگاه‌های فرهنگی همیشه بحث بر این بوده که یک یا چند دستگاه فرهنگی داشته باشیم لذا دیدگاه ها متفاوت است، بنده به عنوان فردی که مدیر فرهنگی بودم در خیلی از جاها ترکیبی از کارهای فرهنگی اجتماعی را در پیش گرفتم ، در این رابطه دیدگاه خود را می گویم، نمی توانیم همه دستگاه‌های فرهنگی را یکی کنیم اصولاً ضرورتی ندارد که همه را یکی کنیم ،ما نیازمند تنوع دستگاه‌های فرهنگی هستیم که متناسب با نیاز جامعه کار فرهنگی انجام دهند.

در رابطه با تعطیلی رشته موسیقی در دانشگاه که قبلا وجود داشت و زمانی تعطیل شده ،گفتند این تعطیلی به این دلیل است که شما خودتان خودتان را تعطیل کرده اید، ما در کشور نیاز به حوزه موسیقی داریم زیرا نیاز اجتماعی و جامعه است ،یک دستگاه در حوزه صرف موسیقیایی کار می کند و یک دستگاه می خواهد بر روی حوزه اندیشه و پژوهش تمرکز داشته باشد و دستگاه دیگر را می خواهیم که به دنبال کارهای دینی، فرهنگی و اسلامی باشد، یک دستگاه فرهنگی دیگر می‌خواهیم که کار رسانه انجام دهد و ممکن است بین آنها تداخلاتی وجود داشته باشد، ۲۰ تا ۳۰ درصد ممکن است در شرح وظایف با یکدیگر مداخله داشته باشد اما اینها هم افزایی دارند ، تولیدات فرهنگی در کشور باید متنوع و متناسب با نیازهای اجتماعی باشد، اگر پاسخ مناسب به نیازهای فرهنگی و اجتماعی داده نشود قطعاً تامین نیاز از جای دیگری که در اختیار ما نیست صورت می گیرد و این واقعیت عین ماست.

در خیلی از عرصه ها خودمان درها را بر روی خودمان بسته ایم اما نتوانستیم صورت مسئله را پاک کنیم ، حدود ۸۳ دستگاه فرهنگی داریم و از این تعداد ۶۸ دستگاه به صورت مستقیم سالانه از دولت بودجه و اعتبار می گیرند و لذا از این ۶۸ دستگاه ۲۰ دستگاه به صورت دستگاه اصلی هستند و از این تعداد نیز چهار دستگاه کلیدی بالاسری داریم ، ما نمی‌توانیم بگوییم که مثلاً این چهار دستگاه را می خواهیم یکی کنیم این جزو محالات و غیر ممکن است زیرا هر یک از اینها یک نیاز و ذائقه را در کشور پوشش می‌دهند.

اینجا جای نقد است که بگویم ما این همه دستگاه فرهنگی در کشور داریم اما هنوز بخشی از نیازهای جامعه توسط دستگاه‌های فرهنگی پاسخ داده نشده است، هنوز برخی از نسل های مختلف جامعه نیازهای فرهنگی خودشان را در خارج از مرزها جستجو می کند.

* آیا ستاد همفکری وجود دارد؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی اصولاً محل سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در درون کشور است لذا باید یک جلسه در خصوص نقد شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم تا به بررسی موضوع بپردازیم .

نباید برای عده‌ای انحصار به وجود آید

* برخی از بازیگران دستمزدهای میلیاردی طلب می‌کنند آیا نظارتی بر این موضوع از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد ؟

سال گذشته یک جلسه با صنف تهیه کنندگان و یک جلسه با هیأت مدیره خانه سینما داشتم ،بعد از انقلاب سال ۶۸فیلم عروس اولین نسل سوپر استار های عرصه سینمایی بود و پورعرب و کریمی وارد عرصه جدید شده بودند، در سینما هر از چندگاهی گروهی جدید وارد عرصه می شود و نسل به نسل عوض می شوند ، برخلاف صدا و سیما که گوینده ، بازیگر و مجری هم زمان ممکن است در شبکه های دیگر نقش ایفا کنند که این مسئله باید تغییر پیدا کند لذا، باید تنوع در سریال‌های تلویزیون ایجاد شود ، در سینما نسل ها می آیند و می روند و یا در موسیقی نسل جوانی از خوانندگان وارد عرصه شده اند .

در سینما، موسیقی و تئاتر شاهد تغییر نسلی هستیم ، نباید برای عده‌ای انحصار به وجود آید ،باید چرخش نسلی زیاد شود و چهره های جدیدتری وارد عرصه شوند، در مورد حوزه بازیگران سینما نتوانسته‌ایم مثل برخی جاها اتحادیه های صنفی و یا اتحادیه های نظارتی داشته باشیم این در حالی است که در هر حوزه ای اتحادیه‌هایی وجود دارد که نظامنامه قیمت و خدمات نظارت را تعریف می‌کنند .

در جلسه ای که با خانه سینما داشتم این بحث مطرح شد که اصولا باید همه صنوف سینمایی رتبه بندی شوند و این فقط راجع به بازیگران نیست بلکه راجع به کارگردانان، تدوینگران ،موسیقی دانان ،صداگذاران و حتی فیلمبرداران می‌شود ، باید رتبه بندی و گریل بندی انجام شود و نظامنامه نرخ تعریف شود ، نه اینکه نرخ‌گذاری تابع یک توافق باشد، درست است که یک هنر ارزش هنری و ذاتی دارد اما این نیست که هر کسی هر چه دلش خواست قیمت گذاری کند ، راجع به آثار تجسمی افراد در یک نظام و در یک حراج هنری قیمت گذاری را انجام می دهند ،نظامنامه قیمت گذاری باید توسط صنوف سینمایی طراحی شود و اتفاقاً به علت فقدان نظام قیمت گذاری آن صنوف ضرر می بینند .

خیلی از هزینه‌های درمانی و بیمه ای را پرداخت می کنیم ، برخی از بازیگران صاحب نام و قدیمی سینمای ایران که الان خانه نشین هستند حتی پول داروی درمان شان را ندارند ، حتی یک دو مورد از بازیگران در بیمارستان بستری بودند و پول ترخیص از بیمارستان را نداشتند و ما به بیمارستان رفتیم و هزینه های ترخیص این هنرمندان شاخص کشور را پرداخت کردیم ، این عده از بازیگران الان اجرا ندارند و در هیچ فیلمی بازی داده نمی شوند و لذا آنها فراموش شده اند ،برخی از هنرمندان را باید اسم آورد و دید که آخرین وضعیت شرایط زندگی آنها به چه صورت است لذا اگر کسی چند صباحی نباشد نامش به فراموشی سپرده می‌شود .

ما هم در مجلس وظیفه داریم نظارت مان را در قالب کارهای سازمان سینمایی داشته باشیم و جدولی از نرخ گذاری ها با رتبه بندی های متفاوت داشته باشیم ، نمی شود که ارزش قرارداد بی نهایت تعریف شده باشد .

در سال ۹۵ مرحوم ضیاءالدین دری یکی دو بار با من تماس گرفتند و گلایه داشتند از اینکه هنوز بخشی از مبلغ قرارداد سریال کلاه پهلوی را دریافت نکرده بودند، آن هم بعد از ده سال، معاونت سیما قبل از فوت ایشان در سال 96 مبلغ مورد نظر را به ایشان پرداخت کرد.

دانشگاه آزاد در بخش های علمی تجربه های موفقی دارد

* تحول فرهنگی در دانشگاه آزاد باید در چه مواردی باشد؟

دانشگاه آزاد خیلی جای کار دارد، به نظر من دانشگاه آزاد در این چند دهه نتوانسته است در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بازآفرینی ویژه در سطح جامعه داشته باشد البته در بحث های ربوکاپ یا بخش های علمی فناوری و همچنین ورزش تجربه های موفقی دارد.

به نظر بنده دانشگاه آزاد فارغ از بحث های مختلف باید دارای یک سند فرهنگی اثر آفرین برای دانشجویان و دانش آموختگان در عرصه جامعه باشد، ظرفیت و امکانات دانشگاه آزاد گسترده است به طوری که، در اقصی نقاط کشور شعب دانشگاه آزاد دایر است.

دانشگاه آزاد یک ظرفیت بالفعل دارد لذا، فرصت را باید غنیمت شمرد ، به نظر بنده دانشگاه آزاد باید متولی خیلی از اقدامات فرهنگی در سطح شهرستان های کشور باشد، باید در هدف گذاری و قطب بندی اقصی نقاط کشور ایفای نقش کند و در شهرستان های مختلف کشور می تواند نقش آفرینی داشته باشد، در یک دوره تشکل های دانشجویی در دانشگاه های آزاد فعال بودند که خروجی برخی از آن تشکل‌ها افراد قوی بود الان برخی‌ها در جاهای خوبی موثر واقع شده‌اند که البته با استعداد هستند، باید از ظرفیت فارغ التحصیلان استفاده کرد و چتر فراگیرش برای همه اقشار باشد.

متاسفانه سهم فرهنگ در بودجه کل کشور ناچیز است، هرچند اثرگذاری بحث های فرهنگی در کشور خیلی زیاد است، در خیلی از جاها در یک استانی ممکن است ساخت یک پل دو دهانه راه اعتبارش از بودجه فرهنگی یک استان بیشتر باشد.

بودجه فرهنگی باید تقویت شود، مجموعه دوستان جدیدی که به دانشگاه آزاد آمده‌اند نگاه اعتقادی دارند و نسبت به آرمان‌های نظام و انقلاب وفادار هستند، عملکرد آنها در منظر دانشجویان متفاوت تر نسبت به مدیران قبلی قضاوت خواهد شد، مجموعه جدید باید بخش بیشتری از مجموعه جامعه دانشجویی را در امور مشارکت بدهند امیدوارم دانشجویان و مدیران عمل گرا داشته باشیم تا بتوانیم تا جایی که می توانیم مسیر مشارکت را طی کنیم، جوانان این دوره زمانه اصلا به دنبال گروه و گروه گرایی - خط و خط بازی نیستند، فقط احترام و توجه کامل را می‌خواهند، هیچ‌کس ذاتاً از امر خلاف خوشش نمی آید، رو ح ذلال، پاک و شفاف است، باید مشارکت بخش اجتماعی را زیاد کرد.

انتظار از مسئولان دانشگاه آزاد می رود که میزان مشارکت بخش اجتماعی دانش آموزان، جوانان و نسل جوان را در دانشگاه آزاد بیشتر و بیشتر کنند لذا روحیه احترام متقابل در قالب های مختلف باید تقویت شود، در عرصه ذهنی باید کار کرد ، رویکرد دوستانمان مثبت است هر چقدر با نسل جوان مهربان‌تر باشیم مهربانی هم می‌بینیم، اگر قرار باشد نوع ادبیات ، کلام و رفتار با نوع برخورد معکوس باشد پس زدگی به وجود می آید، با رویکرد فضای آرام می توان از نیروهای خوب استفاده کرد تا منشأ تحولات مثبت باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 974254

وب گردی

وب گردی