رحمانی: حضور دائمی کارشناس تغذیه در خوابگاه‌های دانشجویی، الزامی است

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر کیفیت غذایی خوابگاه ها مناسب نباشد، نه نیاز جسمی دانشجو را تأمین می کند و نه او را از لحاظ روحی در وضعیت مطلوبی قرار می دهد.

دکتر خدیجه رحمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد گلایه های دانشجویان از کیفیت نامناسب غذای دانشگاه ها و مخصوصا خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: اغذیه دانشگاه به دلیل این که تنها یک وعده غذایی دانشجو را تشکیل می دهد، چندان مؤثر نیست؛ اما غذای خوابگاه های دانشجویی، دو و حتی سه وعده غذایی دانشجویان را در برمی گیرد و مجموعه دریافت بدن را شامل می شود.

وی ادامه داد: اگر کیفیت غذایی خوابگاه ها مناسب نباشد، نه نیاز جسمی دانشجو را تأمین می کند و نه او را از لحاظ روحی در وضعیت مطلوبی قرار می دهد. غذای نامناسب از نظر جسمی ممکن است به کمبود ریزمغذی ها در بدن بی‌انجامد. هر کدام از ریزمغذی ها، نقشی متفاوت در بدن ایجاد می کنند و کمبودشان می تواند به انسان لطمه بزند.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین تأثیر تغذیه بر وضعیت روحی انسان، امری اثبات شده است؛ بنابراین وقتی در بحث تغذیه، مشکل کمبود یا حتی «زیادبود» مثل زیادبود کالری رخ می دهد، روی کارایی ذهنی دانشجویان، اثرات مخربی خواهد گذاشت. همچنین ممکن ست در درازمدت روی ابعاد شناختی دانشجویان، تأثیر منفی بگذارد.

رحمانی با تأکید بر الزام حضور یک کارشناس تغذیه در خوابگاه های دانشجویی گفت: بسیاری از دانشجویان، ترم تابستانی برمی دارند و سه ماه بیشتر در خوابگاه ها می مانند که مشکلات تغذیه ای می تواند آنها را دچار مسئله جدی کند. مسئولان باید متوجه ابعاد وسیع موضوع مهمی چون تغذیه باشند و سلامت و کیفیت غذاها را با دقت بررسی کنند.

وی افزود: دانشگاه ها و خوابگاه ها باید از متخصص یا حداقل کارشناس تغذیه به صورت دائمی استفاده کنند. برخلاف تصور اصلا نیازی به صرف هزینه اضافی نیست و با منابع مالی در دسترس می توان کیفیت و سلامت غذاها را بهبود بخشید. به طور مثال با قرار دادن تخم مرغ و حبوبات به جای گوشت که قیمت گرانی دارد و همچنین استفاده از لبنیات در وعده های غذایی که دارای ارزش غذایی بالایی است، می توان پروتئین و دیگر مواد مورد نیاز بدن دانشجو را تأمین کرد.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: همان طور که گفتم باید یک کارشناس تغذیه به صورت دائمی در خوابگاه ها حضور داشته باشد تا بر کیفیت و سلامت غذاها نظارت کند. می توانند حتی از دانشجو، کمک مالی بگیرند و مطمئن باشند او همکاری خواهد کرد؛ چرا که در واقع به سلامتی خودش کمک می کند. بحث تغذیه در خوابگاه ها بسیار جدی است چرا که اکثر آشپزها سواد و تخصص لازم برای سنجش کیفی غذا را ندارند و معمولا بنا بر یک رویه ثابت، غذا را پخت می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974270

وب گردی

وب گردی