تغییر اقلیم باید از فرد محوری به خانواده محوری گرایش پیدا کند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اگر مباحث آموزشی تغییر اقلیم را از فرد محوری با خانواده محوری تغییر دهیم، می توان شاهد هم افزایی خانواده در فرهنگ و سبک زندگی باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین دوره کارگاه های توان افزایی مقابله با تغییر و تاب آوری زیست محیطی، صبح امروز در سالن ایرج افشار دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران و دکتر محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران حضور داشتند.
معصومه ابتکار در ابتدای این مراسم گفت: تصویر ذهنی یک زن روستایی را میخواهیم ترسیم کنیم که تمامی تلاش خود را برای معیشت انجام می دهد، زنان در کشاورزی نقش مهمی را در راستای تامین معیشت خود و خانواده دارند. این فرد دغدغه غذا برای خود، روستا، جامعه و کشور دارد.
وی ادامه داد: همان طور که می دانید دوره های بارش کاهش پیدا کرده و برخی نقاط کشور دچار خشکسالی شده و تابستان ها نیز طولانی تر شده است. تمامی این موارد را زن کشاورز متوجه می شود و تاثیر آن در منابع آب، خاک و غیره را در می یابد. در نهایت شاهد مهاجرت دوستان و آشنایان است، این فرد طبیعتا نگران است که این مهاجرت چه زیان هایی به کشاورزی، روستا، زندگی و آینده خود وارد می کند. تصاویری که پیش تر به آن اشاره شد، تصاویر ذهنی از زن روستایی در ایران و بسیاری از کشورهاست.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مسئله تغییر اقلیم، حفاظت از آب مسائل روز دنیا و کشور ما به شمار می رود و مستقیما با آینده ما در ارتباط است، تغییر اقلیم یکی از موضوعاتی است که با برنامه ریزی بر اساس عدالت جنسیتی ارتباط پیدا می کند. اگر شاخص های مختلف را در برنامه ریزی هایمان در نظر نگیریم، دچار مشکل خواهیم شد.
وی اضافه کرد: چندی پیش سازمان هواشناسی، گزارش روند 30 ساله وضعیت بارندگی را ارائه داد که وضعیت آن دچار نوسان های بسیاری بوده و بیانگر آن بود که با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، اگر نتوانیم تصویر زن روستایی را در برنامه ریزی های راهبردی ایجاد کنیم، آثار تغییر اقلیم را در زندگی خود و شاخص های اقتصادی کشور می بینیم.

ابتکار بیان کرد: در برنامه ششم توسعه به پدیده هایی توجه شده است که بر زنان اثر مستقیم دارد که از جمله آن می توان به تغییر اقلیم و وضعیت آب اشاره کرد. ما در برنامه ریزی هایی که در سطوح منطقه ای، محلی و ملی انجام می دهیم، برنامه های خاصی را مد نظر داریم، هر استان بر اساس شرایط خاص خود و با توجه به تغییر اقلیم باید بتواند با شاخص ها، شکلی را در مقابل تغییر اقلیم ترسیم کند.
وی افزود: زن روستایی می تواند با آموزش، توان افزایی، تغییر سبک زندگی نقش موثری در اصلاح الگوی کشت داشته باشد. زنان جامعه ما دقیقا بازیگران اصلی و تاثیر بگذارند زیرا می توانند در برنامه ریزی ها و تاب آوری در برابر تغییر اقلیم و استفاده از فناوری های نوین پرچم دار باشند. اگر مباحث آموزشی تغییر اقلیم را از فرد محوری با خانواده محوری تغییر دهیم، می توان شاهد هم افزایی خانواده در فرهنگ و سبک زندگی باشیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: در بحث تغییر اقلیم نمی توان علت به وجود آمدن این تغییر اقلیم را نادیده گرفت این روزها علت و روش های مقابله باآن در دنیا مطرح شده است.
وی تصریح کرد: باید با سایر کشورهای جهان در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای همگرایی داشته باشیم، در معاونت زنان کارگروهی درباره اصلاح الگوی مصرف داریم که به بررسی نقش زنان در بهبود الگوی مصرف می پردازد.

انتهای پیام /

کد خبر: 974271

وب گردی

وب گردی