نوشابه های انرژی زا چه تاثیری روی بدن شما می‌گذارد؟

می توان گفت با مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا متأسفانه کافین وارد خون شما شده و سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود؛ همچنین مصرف دائمی آن منجر به اعتیاد، سردرد، تنبلی و یبوست می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، فرآیند انرژی‌زایی نوشابه های انرژی‌زا چیست و چه تاثیری روی بدن شما می‌گذارد؟ آیا تابه‌حال آن ها را تجربه کرده اید؟

ورزشکار، کارمند، تعمیرکار، معلم، دانش آموز، دانشجو فرقی نمی‌کند. هر شغل و موقعیت اجتماعی داشته باشید روزی نیاز به مصرف نوشابه های انرژی زا خواهید داشت؛ اما فرآیند انرژی زایی این نوشابه های انرژی زا چیست و چه تاثیری روی بدن شما می‌گذارد؟

می توان این نکته را متذکر شد که نوشابه های انرژی زا امروزه در میان ورزشکاران به دلیل افزایش نیرو و بهبود عملکرد ورزشی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.در یک تعریف ساده می توان گفت نوشابه انرژی زا، نوشیدنی است که موجب افزایش انرژی، در بدن مصرف کننده می شود.

لازم به ذکر است با مصرف نوشابه‌های انرژی متاسفانه کافئین وارد خون شما شده سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. همچنین بعد از 20 دقیقه، کافئین تمرکز شما را بالابرده و هیجانی می شوید.

همچنین بعد از 40 دقیقه تمام کافئین جذب شده و کبد شما، شکر را به خون شما پمپ می کند. بعد از گذشت یک ساعت کافئین از بین رفته و شما حس تنبلی دارید و کمی زود رنج می شوید و سپس یک نوشیدنی دیگر مصرف می کنید. مصرف دائمی انرژی زا منجر به اعتیاد، سردرد، تنبلی و یبوست می شود.

به بیان دیگر افزایش مصرف نوشابه انرژی‌زا سبب تحریک افزایش متابولیسم، افزایش نشاط و به صورت عام، سرحالی، افزایش تمرکز و سرعت واکنش درون سلولی و برون سلولی و بهبود و افزایش عملکرد بدن می‌شود.

گفته می شود مصرف بیش از حد نوشابه های انرژی‌زا به مشکلات عصبی مانند پرخاشگری و رفتارهای پرخطر منجر می شود.

برخی از نوشابه هایی که حاوی کافئین یا گروه آمفتامین هاست و هوشیاری را افزایش می دهد، اگر به افراط نوشیده شود، می تواند عوارض سویی در سلسله اعصاب مرکزی ایجاد کند و سیستم سمپاتیک و خودکار بدن را تحت تاثیر قرار دهد و نیز مصرف آن در دراز مدت بر خلق وخو و رفتار آدم ها تاثیر بگذارد.

مصرف آنها برای ورزشکاران چه مضراتی دارد؟

استفاده ورزشکاران از نوشابه های انرژی زا یا مکمل های غذایی غیرمجاز، هر چند در زمان کوتاهی آنها را در رسیدن به انتظارات خود که کسب انرژی یا داشتن ماهیچه های عضلانی است، کمک می کند؛ ولی استفاده طولانی آن عوارض جبران ناپذیری بر جای می گذارد.

همچنین ورزشکاران باید در نظر داشته باشند که نوشابه های انرژی زا نمی تواند آنها را در کسب امتیازات یا رکوردهای بالا کمک کند و اگر درصدد تامین انرژی یکباره هستند، مصرف یک لیوان شربت آب لیمو قبل یا حین فعالیت ورزشی می تواند همان اثرات نوشابه های انرژی زا را داشته باشد.

اختلال تغذیه ای کودکان در استفاده از نوشابه های انرژیزا

مشاهده می شود برخی دانش آموزان به خوردن این نوشابه ها روی آورده اند. نه تنها خوردن این نوشابه ها بلکه اساسا رویکرد تغذیه ای دانش آموزان باید اصلاح شود. این که فکر کنیم برای درس خواندن به انرژی بیشتری نیاز است و دانش آموزان به پرخوری روی آورند یا هنگام امتحانات برای فراگیری بیشتر تغذیه خاصی مد نظر قرار گیرد تاکالری بیشتری به دست آید، تصور کاملا غلط و باور نادرستی است.

کودکان باید در طول زندگی از یک الگوی صحیح غذایی برخوردار باشند و این طور نباشد که فقط در فصل امتحانات به تغذیه آنها توجه شود.

در این زمینه خوردن صبحانه و مصرف مغزها و میان وعده ها نقش اساسی در فراگیری دانش آموزان و نیز تامین مواد مورد نیاز بدن دارد و باید دانست خوردن نوشیدنی های انرژی زا در افزایش فراگیری دانش آموزان هیچ تاثیری ندارد و در حال حاضر مشکلی که در سطح جامعه وجود دارد، این است که تغذیه دانش آموزان روند غلطی را طی می کند به گونه ای که آنان را در بزرگسالی با اضافه وزن روبه رو می کند.

گفتنی است ریشه تولید نوشابه های انرژی زا به بریتانیا و اوایل قرن 20 باز می گردد. در کشور ژاپن قدمت این نوشابه ها به سال۱۹۶۰ برمی گردد، در ابتدا این قبیل نوشابه ها در بطری های دارو به فروش می رسید. کارگران ژاپنی که مجبور بودند شب ها کار کنند از آن استفاده می کردند. در انگلستان، Lucozade Energy در سال ۱۹۲۹ به عنوان یک داروی بیمارستانی برای احیا به کار می‌رفت.

نکته اصلی این است که بر طبق تحقیقات بیشتر عوارض این نوشابه ها مربوط به کافئین و مشتقات آن است چرا که مقدار زیادی از این موارد در نوشابه ها وجود دارند. اما بر طبق تحقیقات WHO ترکیب این نوشابه ها با مواد الکلی خطرات بسیار زیادی را ممکن است در پی داشته باشد. این نوشابه ها برای افرادی که دیابت نوع دو دارند نیز ممکن است سبب مشکلاتی شود. مشکلات دندانی همچون پوسیدگی به خاطر شکر موجود در این نوشابه ها نیز از دیگر عوارض آن است.

سکته‌ای قلبی و مغزی در افرادی که مبتلا به صرع یا بیماری‌های مغزی یا قلبی هستند از عوارض جانبی نوشابه‌های انرژی زا است. فرانسه پس از مرگ راس کانی قهرمان ۱۸ ساله والیبال که بر اثر استفاده ۴ قوطی از red bull را ممنوع اعلام کرده‌است. کمیته علمی فرانسه گفته است که نوشابه Red bull مقدار بیش از حد طبیعی کافیین دارد. انگلیس نیز برای زنان باردار توصیه هایی در مورد استفاده از این قبیل مواد صادر کرده است. دانمارک نیز این نوع خاص را ممنوع کرده است. به‌طور کلی عوارض جانبی را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد: اعتیاد، بی خوابی و چاقی، اسهال، دردهای معدی، افزایش گاز های تولید شده در دستگاه گوارش.

عوارض جانبی نیز به عوارضی گفته می شود که ممکن است پس از استفاده از هر گونه موادی رخ دهد. ممکن است چندین اثر باهم رخ دهند و ممکن است اصلا عوارض جانبی رخ ندهد.

همچنین می‌توان این نکته را یادآور شد که مصرف این قبیل مواد برای زنان باردار توصیه نمی شود. در کل زنان باردار دستورات خاص دوران بارداری را باید دنبال کنند. مصرف آن ها را کم و متعادل کنید. مصرف این نوشابه ها به دلیل کافئینی که در آن ها وجود دارد سبب کم شدن آب بدن می شود، پس مراقب آب بدن خود باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 974273

وب گردی

وب گردی