نماد استاندارد نانو تکنولوژی به زودی معرفی می شود

مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو فناوران خاور گفت: با ستاد نانو مذاکراتی داشته ایم و قرار شده است که یک نانو نماد و یک نشان استاندارد برای فرآورده های نانویی طراحی شود  که این محصولات با نشانی مخصوص در صنایع و بازار عرضه شود.

امیرحسین تقوی مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو فناوران خاور در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر شرکت ما هم زیرمجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و هم از شرکت های دانش بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. ما 2 نوع محصول مختلف و یک خدمت در حوزه نانو تکنولوژی ارائه کرده ایم که یک محصول ما مربوط به حوزه ی زیست محیطی است و محصول دیگر ما مرتبط با حوزه سلامت است که خدماتی هم در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی به شرکت های تولید کننده ارائه کرده ایم.

او افزود: در حوزه صنعت و محیط زیست بحث نانو فیلتر ها مطرح است و بسیاری از صنایع در پروسه تولید خود غبار ایجاد می کنند که این غبار توسط دستگاه های نانو فیلتر جمع آوری می شود تا این آلاینده های ناشی از دستگاه های صنعتی وارد محیط زیست نشود و آلودگی آن به حداقل برسد.

تقوی ادامه داد: در فیلترهای معمولی ذرات غبار جذب نمی شوند؛ چون در آلودگی هوا فیلتر های معمولی به هیچ وجه قادر به جداسازی ذرات زیر 2.5 میکرون نیستند؛ اما نانوفیلترها قابلیت جداسازی این ذرات را دارند و صنایعی که از این فیلترهای تخصصی استفاده می کنند خروجی آلاینده شان به محیط زیست به وسیله نانوفیلترهایی که جذب ذرات بسیار بالایی دارند کاهش می یابد و تقریبا به صفر می رسد. فیلتر هایی که در حوزه نانو تولید می کنیم چند مزایا نسبت به فیلترهای معمولی دارد مثلا این که جذب ذرات بالایی دارند، همچنین راندمان بالایی دارد که باعث افزایش طول عمر فیلتر و همچنین کاهش مصرف انرژی در صنعت می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: یک محصول دیگر که در حوزه سلامت داریم محصولات نانو ماسک ها هستند که این نانو ماسک ها، 25 برابر بیشتر از ماسک های معتبر اروپایی و آمریکایی راندمان دارد. ماسک هایی که در حال حاضر در بازار هستند ماسک های بی کیفیتی هستند و کار جداسازی ذرات را با کیفیت بسیار پایین انجام می دهند. خدمتی که ما به شرکت های تولیدکننده فیلتر و ماسک ارائه می دهیم به گونه ای است که می توانند با مراجعه به شرکت دانش بنیان نانویی کیفیت محصولات الیای صنعتی خود را ارتقا دهند و می توانند چه در حوزه ماسک و چه در حوزه فیلتر از خدمت ما استفاده کنند.

تقوی ادامه داد: توصیه من به افرادی که علاقه مند به شرکت در این حوزه هستند این است که با علاقه و انگیزه و هدف رشته ی تحصیلی خود را انتخاب کنند و سعی کنند در آن حوزه ای که علاقه دارند متخصص شوند و اطلاعات زیادی را کسب کنند و باید این نکته مهم را بدانند که رشته از دانشگاه بسیار تاثیر گذارتر است چون علاقه به رشته باعث موفقیت آن فرد دربازار کار و حوزه ی اشتغال می شود.

او اظهار کرد: آزاد یا دولتی بودن دانشگاه ملاک اصلی موفقیت درحوزه کارآفرینی و بحث دانش بنیان نیست واقعیت این است که تحصیلات آکادمیک چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه دولتی در زمینه ی طرح و ارائه ایده های علمی خیلی باهم تفاوت نمی کند تحصیل در دانشگاه دولتی تضمینی برای آن که افراد حتما کارآفرین خوبی شوند، نیست چون بسیاری از دوستان بنده هستند که در حوزه ی نانوتکنولوژی در بهترین دانشگاه ها تحصیل کرده اند؛ اما به دلیل عدم کار و تجربه عملی و فنی نتوانستند در این زمینه موفقیت لازم را کسب کنند.

این فعال حوزه نانو ادامه داد: زمانی که ما در شروع کار بودیم و شرکت دانش بنیان را تازه تاسیس کرده بودیم نامه ای از جانب صندوق معاونت نوآوری و شکوفایی به ما ارسال شد مبنی بر این که قصد داریم در حوزه تسهیلات مالی و خدمات مختلف دیگر را به شما ارائه می دهیم و از روند کارشما حمایت می کنیم.

او افزود: با این حال مشکلات زیادی هم برای شرکت های دانش بنیان و فعالین این حوزه وجود دارد مثلا در این شرایط اقتصادی بحرانی که دلار افزایش قیمت چشم گیری داشته است برای شرکت های دانش بنیان ارز مخصوصی را در نظر نگرفته اند یا درعوارض گمرکی به سختی معافیت شامل حال این شرکت ها می شود یا در بحث های بیمه ای موانع زیادی وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی شود.

تقوی ادامه داد: در حال حاضر ما در مجموعه خودمان هم نیروی دانشگاه آزادی داریم که بسیار هم در کار خود متخصص و مجرب است. بسیاری از دوستان بنده اولویت انتخاب‌شان دانشگاه آزاد است چون می خواهند هم زمان با تحصیل شان در دانشگاه آزاد روی تحقیقات و پژوهش های خود کار کنند و هم بتوانند تحصیل کنند و هم فعالیت های حرفه ای و شغلی خود را در زمینه ی مورد نظر انجام دهند.

او تصریح کرد: پیشنهاد بنده به مسئولان این حوزه این است که حمایت ها واقعی باشد و صرفا شعاری نباشد چون در عمل بسیاری از سازمان ها بخشنامه ای برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ندارند و برنامه های مدونی در دستور کارشان نیست؛ همچنین باید به مبحث تقلب در حوزه نانو بیشتر نظارت شود چون بسیاری از محصولات غیرنانویی را به اسم محصولات نانویی در بازار عرضه می کنند و کیفیت پایین این محصولات تقلبی باعث می شود که ذهنیت مردم نسبت به محصولات واقعی نانویی هم تغییر کند و در نتیجه عموم مردم نمی توانند تفاوت میان محصول نانوی تقلبی و اصل را تشخیص دهند.

این فعال حوزه نانو ادامه داد: ما با ستاد نانو هم مذاکراتی داشته ایم و قرار شده است که یک نانو نماد و یک نشان استاندارد برای فرآورده های نانویی طراحی شود که این محصولات با یک نشان مخصوص در صنایع و بازار عرضه شود. همچنین قرار است در بحث تبلیغات و فرهنگ سازی هم برنامه های جدید و متنوعی اجرا شود تا مردم بتوانند هوشمندانه محصولات واقعی نانو را خریداری کنند.

تقوی در آخر به این موضوع اشاره کرد: ما در سال 90 که تازه به حوزه فناوری نانو وارد شدیم ابتدا فقط بر موضوع نانو الیاف تخصص داشتیم؛ اما به تدریج محصولات متعددی درحوزه نانو فیلتر تولید کردیم و توانستیم محصولات کاربردی خوبی را برای عموم مردم به بازار عرضه کنیم. حتی توانسته ایم از این راه برای کشور کسب درآمد داشته باشیم و امیدواریم حمایت ها از این حوزه همچنان ادامه پیدا کند و شاهد پیشرفت های چشم گیری در موضوع نانو باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 974366

وب گردی

وب گردی