حسینی: داشتن بینش و تحلیل سیاسی برای دانشجو ضروری است/ دانشگاه نباید به باشگاه احزاب و باندهای سیاسی تبدیل شود

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: دانشجویان به تعبیر مقام معظم رهبری در جنگ رسانه ای و روانی که علیه انقلاب صورت گرفته است، باید افسران جنگ نرم باشند، فعال درصحنه باشند و به هنگام موضع بگیرند.

سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در مورد عملکرد تشکل های دانشجویی و میزان تأثیرگذاری آنها در میان قشر تحصیلکرده جامعه اظهار داشت: تشکل های دانشجویی در مجموع، نقش مثبتی را چه در دانشگاه و چه در جامعه ایفا می کنند. آنها با انگیزه، نیروی جوانی، شادابی و نشاطی که دارند، می توانند بسیار مؤثر باشند؛ چرا که زبان همدیگر را بهتر می فهمند و به روند جذب دانشجویان کمک می کنند. روحیه مطالبه گری، حق جویی، ظلم ستیزی و عدالت خواهی که در دانشجویان وجود دارد، کمک می کند آنها در مسائل اجتماعی هم فعال باشند. تشکل ها در قالب بیانیه ها، موضع گیری کرده و اگر در دانشجو و حتی در سطح جامعه، اشکالاتی ببینند، بدون هیچ تعارفی بیان می کنند.

* برخی دانشگاه‌ها از تشکل‌های انقلابی حمایت نمی‌کنند

وی با بررسی نقاط قوت و ضعف تشکل های دانشجویی، ادامه داد: معمولا روحیه محافظه کاری در جوان کمتر دیده می شود و صریح سخن می گوید، این موارد نقاط قوتی است که تشکل ها دارند. تشکل ها، جلسات و نشست های متعددی برگزار می کنند و کادرسازی انجام می دهند، نیرو تربیت می کنند و افرادی که توانمندتر هستند هم خود را در برنامه های تشکل ها نشان می دهند. البته طبیعی است نقاط ضعفی هم وجود دارد. شاید مهم ترین مانع بر سر راه تشکل ها این است که برخی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، حمایت لازم را از تشکل های انقلابی انجام نمی دهند، به طور مثال از بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن های مرتبط حمایت نمی کنند که این اتفاق مایه تعجب است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: یکی از کارهای اصلی معاونت های فرهنگی دانشگاه ها باید حمایت از این جوان های باانگیزه باشد ولی چون از نظر گرایش سیاسی، با دانشجویان متفاوت هستند، گاهی اوقات تشکل های مربوطه را مورد کم لطفی و بی مهری قرار می دهند.

* تشکل‌ها سطح بینش سیاسی دانشجویان را ارتقا می‌دهند

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا تشکل های دانشجویی باید گرایش سیاسی داشته باشند یا فقط به دغدغه های صنفی بپردازند، گفت: شورای صنفی، امور مربوط به صنف را انجام می دهد. یکی از کارهای مهم تشکل های دانشجویی، بحث های ارتقای سطح بینش سیاسی دانشجویان است. همچنین آنها فعالیت های فرهنگی را به صورت جدی پیگیری می کنند. زمانی در دوره سازندگی، برخی گفتند: «در دانشگاه نباید اصلا فعالیت سیاسی صورت بگیرد». مقام معظم رهبری با این نوع نگاه به شدت مخالفت کردند و آن را نادرست و ناصواب دانستند. ایشان تأکید کردند دانشجو حتما باید در مورد مسائل کشور، تحلیل سیاسی داشته باشد، لذا دانشجویان باید در مسائل سیاسی و فرهنگی کاملا پویا فعال باشند. البته تشکل ها می توانند بحث های صنفی را در جای خود دنبال کنند؛ اما کارهای تشکیلاتی در سازندگی خودشان بسیار مؤثر خواهد بود و بعدتر می توانند در جامعه هم اثرگذار باشند.

* دانشجو باید آگاه و مطلع باشد

وی افزود: گاهی انحرافاتی پیش می آید و برخی تصمیمات نادرست اتخاذ می شود که در این شرایط، دانشجویان اعلام موضع می کنند. دانشجویان به تعبیر مقام معظم رهبری در جنگ رسانه ای و روانی که علیه انقلاب صورت گرفته، باید افسران جنگ نرم باشند، فعالیت کنند و موضع بگیرند. متأسفانه استادانی داریم که در کلاس ها، تاریخ را تحریف می کنند و به تعریف و تمجید از رژیم ستمشاهی پهلوی می پردازند یا سؤالات و مطالب نادرستی را درباره تاریخ معاصر و تفکر و جهان بینی اسلامی مطرح می کنند. باید دانشجویان آگاه و مطلع باشند و بتوانند واکنش نشان دهند. در واقع دانشجویان باید مانع از این اتفاقات در دانشگاه ها شوند.

* برخی سعی دارند تشکل‌های دانشجویی را تضعیف کنند

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان دانشگاه ها در انجام وظیفه خود کوتاهی می کنند، دانشجویان باید احساس مسئولیت کرده و از باب امر به معروف و نهی از منکر، حضوری جدی داشته باشند؛ اما برخی سعی می کنند تشکل های دانشجویی را تضعیف کنند تا محدود شوند، حتی در راه اجرای برنامه های تشکل ها، سنگ اندازی می کنند. دانشجویان فعال در تشکل ها با ما تماس می گیرند و می گویند: «می خواهیم از یک سخنران دعوت کنیم اما تا یک روز قبل از اجرای مراسم، به ما مجوز نمی دهند و در امضای نامه ها تأخیر می کنند تا نتوانیم برنامه ریزی مناسب داشته باشیم». این اتفاقات، ظلم است و نشان می دهد اگر نگاه های تنگ نظرانه سیاسی در مدیریت دانشگاه ها حاکم شد، چه قدر می تواند لطمه بزند.

* نباید دست نیروهای متعهد و انقلابی را ببندیم

حسینی ادامه داد: وقتی ما دست نیروهای متعهد، متدین و انقلابی را در دانشگاه ها ببندیم، آن زمان تفکرات لیبرال و غربی و تفکراتی که مروج بی بند و باری است، ترویج پیدا می کند. اگر دانشجوی ما در محیط دانشگاه با موانع انقلاب و اسلام به خوبی آشنا نشود، هویت اسلامی و ایرانی او شکل نمی گیرد و چه بسا دیگر تعلقی هم به کشور و مردم خودش نداشته باشد. برخی از این افراد وقتی در جای دیگری زمینه رفاه و لذت‌جویی بیشتری برای‌شان فراهم شود، کشور را می گذارند و می روند و چندان تعهدی ندارند که در کشور خود خدمت کنند.

* دانشجو باید استقلال خود را حفظ کند

وی در خصوص آسیب هایی مانند سودجویی برخی تشکل ها و تلاش برای برقراری ارتباط با مسئولان برای تضمین آینده زندگی خود، گفت: از گذشته هم این بحث مطرح بود که «دانشگاه نباید باشگاه احزاب و باندهای سیاسی» باشد. دانشجو باید استقلال خود را حفظ کند، در عین حال باید جریان های سیاسی کشور را بشناسد ولی اینکه بخواهد فرمان‌بر برخی در بیرون از دانشگاه باشد، خیلی مناسب نیست. دانشجو باید خودش رشد کند و به بلوغ فکری و تحلیل درستی برسد و در هر حالتی صاحب تفکری مستقل باشد. البته دانشجو باید از دیگران هم کمک بگیرد ولی همان طور که گفتم مشاوره ها نباید خللی در استقلال فکری او ایجاد کند و به تفکراتش سمت و سو بدهد. همچنین باید فضایی سالم بر تشکل ها حاکم باشد تا اگر فردی خواست از اسم بسیج دانشجویی یا جامعه اسلامی یا هر تشکل دیگری سوء استفاده کند، چند صباحی خود را نشان دهد و بعد از طریق آشنایی با مسئولان، سنگ خود را به سینه بزند، چنین اتفاقی رخ ندهد. در واقع نباید به چنین سودجویانی میدان و فرصت داد و زمینه ای فراهم نکرد تا بخواهند از فضای تشکل ها سوء استفاده کنند.

* نمی‌توانیم یک کار ارزشمند را به خاطر عده‌ای متوقف کنیم

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تأکید کرد: البته من این آسیب را خیلی پررنگ نمی بینم. ممکن است به طور محدودی افرادی باشند که در هر شرایطی سوء استفاده کنند ولی ما نمی توانیم یک کار ارزشمند را متوقف کنیم تا مبادا سوء استفاده ای شود. در مجموع تشکل ها باعث سرزندگی دانشجویان می شوند و سبب می شوند دانشجویان با مسائل ایران، منطقه و جهان آشنا شوند وگرنه برخی از دانشجویان سر در لاک خود فرو خواهند برد و در مقاطع حساس مثل انتخابات نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند، چه بسا سیاه لشکر دیگران شوند و از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی تبعیت کنند و دشمنانی از خارج از ایران در فکر و اندیشه آنها تأثیر منفی بگذارند.

* به افراد روشن و با سواد رسانه‌ای نیاز داریم

حسینی در پایان گفت: ما نیاز به افرادی داریم که روشن باشند، پشت صحنه مسائل را بدانند و سواد رسانه ای بالایی داشته باشند. در کار تشکیلاتی است که افراد به رشد و بالندگی دست پیدا می کنند و به همین دلیل باید از حیات تشکل ها حمایت کرد و زمینه ساز رشد و بالندگی آنها شد چرا که از درون دانشگاه، اتفاقات بزرگی رخ می دهد و دانشجویان می توانند آینده کشور عزیزمان را بسازند. تشکل های دانشجویی یکی از ارکان مهم در جامعه ما هستند که هر چند در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها، نقش رسمی ایفا نمی کنند ولی در مسائل مهم کشوری، اثرگذار هستند و نباید اجازه داد عده ای تضعیف شان کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974381

وب گردی

وب گردی