هزینه‌های دارو و درمان آسیب دیده‌های اجتماعی سرسام‌آور  است

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: به دلیل نبود اطلاعات ثبت شده از آسیب دیده های اجتماعی، امکان صدور دفترچه درمانی برای آنان وجود ندارد و هزینه‌های دارو و درمان با نرخ آزاد ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، سیدنجم‌الدین محمدی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در جلسه مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران گفت: در سال ۸۷ در منطقه چهار، ۲۰۰ نفر از افرادی که به ایدز، سل و هپاتیت دچار بودند با تغییر مدیریت بنده رهاسازی شدند و از دنیا رفتند که ما از باقی‌ماندگان هیچ خبری نداریم. برای این افراد حکم قضایی وجود داشت که باید به بهزیستی تحویل داده می‌شدند.

وی افزود: در اسلامشهر ۲۲۵ نفر وجود دارند که ۸۰ نفر از آنان حکم انتقال به بهزیستی برای‌شان صادر شده ولی انتقال نیافتند و در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: زمانی که به ما گفتند جای نگهداری برای این افراد نداریم ما زمین در اختیار قرار دادیم ولی حال که گشت‌های سازمان بهزیستی از بین رفته‌اند در شهرداری امکان ساماندهی وجود ندارد. با همتی که فرماندار تهران براساس مصوبه شورای اجتماعی انجام دادند امیدواریم مسیرهایی که به بن‌بست رسیده‌اند احیا شود.

محمدی گفت‌: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری اگر دستگاه‌ها به کمک ما بیایند می‌توانیم در زمینه رفع آسیب‌ها قدم‌های بزرگی برداریم. هم‌چنین اگر دستگاه‌ها توانایی تحویل این افراد را داشته باشند ما هیچ محدودیتی در زمینه انجام غربالگری، فراهم کردن امکانات و... نداریم و این مورد با حضور دستگاه‌های اجرایی عملی خواهد شد.

وی گفت: ما در زمینه خرید دارو برای افرادی که در مجتمع خدمات اجتماعی وارد می‌شوند مشکل داریم و هزینه‌های آنان را به صورت آزاد خرید و پرداخت می‌کنیم که هیچ یارانه ای به ما ارائه نمی‌شود. همچنین بیمارستان‌ها هزینه درمان این افراد را به نرخ آزاد حساب می‌کنند و چون دفترچه بیمه ندارند ما گاهی تا ۲۰ میلیون تومان برای برخی افراد هزینه می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: اگر همکاری‌های وزارت بهداشت اجرایی شوند و نمایندگان دستگاه‌ها در مجتمع حضور یابند، افراد پس از ورود به این مکان سریعاً ساماندهی خواهند شد و ما هیچ محدودیتی برای جمع‌آوری این افراد به دلیل تکمیل ظرفیت مجتمع نداریم. لذا سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها مانند کمیته امداد امام خمینی باید این افراد را ساماندهی کنند.

محمدی بیان کرد: این مجتمع ۱۰۰ تخت دارد و اگر روزانه یک نفر در این مکان باقی بماند دیگر امکان ورود افراد جدید نیست. ما در خدمت فرماندار تهران که مسئولیت این مرجع را دارند هستیم و با هماهنگی دستگاه‌ها اقدامات را برای حضور نمایندگان در سه شیفت انجام خواهیم داد.

وی افزود: امیدواریم براساس دستورات فرماندار محترم تمامی پشتیبانی‌ها به خوبی انجام شوند. ما به شهردار یکی از مناطق گفتیم که برای تعدای از این افراد نیاز به برخی امکانات داریم که به ما اعلام کردند تهیه این موارد ۲ میلیارد تومان هزینه دارد. وظیفه ما پشتیبانی و ارائه خدمت است و از جایی که ما سیستم خدماتی هستیم بهتر است دستگاه‌های تخصصی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی حضور یابند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری مجوز نگهداری این افراد در طول شبانه‌روز را ندارد و در هیچ قانونی نیامده است که شهرداری می‌تواند از فردی نگهداری کند زیرا تخصص آن در شهرداری وجود ندارد که امیدواریم با اجرای طرح جدید معضلات سابق برطرف شوند.

محمدی در پایان گفت: افراد بی‌خانمان همان‌طور که از کلمه مشخص است، فاقد خانه هستند و برای رسیدگی به وضعیت این افراد کمیته امداد امام(ره) باید اقدامات را انجام دهد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 974389

وب گردی

وب گردی