ثروت آوری و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد بر پایه تحقیقات علمی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اموری که تولید ثروت کند مثل بنگاه اقتصادی وجود ندارد بلکه ثروت آوری و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد بر پایه تحقیقات علمی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن این دانشگاه در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است. بر همین مبنا باید نقاط ضعف خود را برطرف و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان به خوبی بررسی و راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر محمدرضا حبیبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت های علمی و پژوهشی در این واحد دانشگاهی و مشکلات پیش رو در جهت رسیدن به این هدف گفت: در زمینه پژوهش و کسب 10 درصد درآمدهای غیر شهریه‌ای در دوشاخه انرژی و حامل‌‌های انرژی، دامپروری و زمین‌‌های زیر کشت فعالیت‌های بسیاری داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر یک مرکز تحقیقاتی بیو تکنولوژی داریم و از کشت سلول تا کشت بافت گل محمدی که یک اقتصاد دانش بنیان است در آن انجام می‌شود و منجر به تولید ثروت شده است. کارگروهی در مرکز رشد دانشگاه آزاد استان تشکیل شده که عمدتا مهندسین برق و عمران هستند و تحقیقات مربوط به سلول خورشیدی و کارهایی که ریشه شیمی دارد در آن انجام می‌شود. اصولا این قبیل کارها در کوتاه مدت تولید ثروت ندارد و در همین راستا تفاهم نامه‌ای با اداره برق استان با موضوع انرژی‌های تجدید پذیر منعقد کردیم که هماهنگی‌ها با وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است. در حال حاضر به دنبال دریافت وام مناسب هستیم که کار را به مرحله اجرا برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه خاطر نشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی اموری که تولید ثروت کند مثل بنگاه اقتصادی وجود ندارد بلکه ثروت آوری و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد بر پایه تحقیقات علمی است. یک شرکت دانش بنیان داریم که از معاونت علمی ریاست جمهوری تاییدیه دارد و عمده فعالیتش مربوط به امور کشاورزی است و شرکتی دیگر تحت عنوان فعالیت‌های مهندسی در دست احداث داریم.

حبیبی یاد آورشد: در راستای دستیابی به اهداف توسعه و پیشرفت دانشگاه آزاد استان کرمانشاه، جدای از عدم همکاری مناسب استانداری با دانشگاه آزاد واحدهای استان نیازمند همکاری‌های بیشتری از سوی سازمان مرکزی تهران هستیم و در بسیاری از مواقع برای پیشبرد کارهای پژوهشی نمی‌دانیم به کجا باید مراجعه کنیم، در واقع حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که بین صنعت و نهادهای بالا سری دانشگاه‌ها پل ارتباطی شود، در حال حاضر جای یک نهاد مرجع برای مراجعه در دانشگاه آزاد خالی است، به عنوان مثال زمانی که واحدهای دانشگاهی نیازمند تایید وزارتخانه‌های مختلف برای انعقاد تفاهم نامه هستند می توانند به این مرجع واحد مراجعه کرده تا از بروکراسی اداری که وقت زیادی را از ما می گیرد جلوگیری شود.

وی درباره بهبود عملکرد واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق اهداف 1404 تاکید کرد: پیشنهاد من این است که یک سری موارد را به استان‌ها تفویض کنند و حداقل هر یک از واحدها به طور مستقل توانایی انعقاد تفاهم‌نامه‌‌ها را داشته باشند و نیازی به دریافت مجوز از تهران نباشیم و یک شورای راهبردی داشته باشیم که پیگیری نهادها و وزارتخانه‌ها را انجام دهند. درحال حاضر درصدد راه اندازی یک گلخانه هستیم که برای مجوز اولیه نیاز به 2 میلیارد تومان پول دارد و طی چهار سال آینده ده برابر این پول را برمی‌‌گرداند. یک کار اقتصادی و دانش بنیان است که تامین این هزینه برای دریافت مجوز اولیه سنگین است و این هزینه عمدتا شامل هزینه‌‌‌‌های زیرساختی است که در این مرحله هم سازمان عمرانی به راحتی مجوز صادر نمی کند؛ بنابراین عمل به این موارد قطعا بسیاری از معضلات موجود در دانشگاه آزاد را رفع و گامی برای رسیدن به دانشگاه برتر کشور در سال 1404 خواهد شد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به عنوان بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی غرب کشور یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال ۱۳۶۷ تأسیس شد و به تدریج با تجهیز بیشتر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دراین دانشگاه شکل گرفت.

در این واحد دانشگاهی، دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، تحصیلات تکمیلی، تربیت بدنی، کشاورزی، علوم سیاسی و حقوق، علوم پایه و دانشکده فنی وجود دارد. لازم به توضیح است که رشته حقوق در این دانشگاه چهار گرایش: حقوق خصوصی (ارشد ۱۳۸۳- دکتری ۱۳۸۸)، حقوق بین‌الملل (ارشد ۱۳۸۸ - دکتری ۱۳۹۳)، حقوق عمومی (ارشد ۱۳۸۸- دکتری ۱۳۹۳) و حقوق جزا (ارشد و دکتری ۱۳۸۸) دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974403

وب گردی

وب گردی