رساله مشترک سازمان ملل متحد و بنیاد مصطفی رونمایی شد

مدیر عامل بنیاد علم و فناوری مصطفی گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهدی صفاری نیا مدیر عامل بنیاد علم و فناوری مصطفی در آیین رونمایی کتاب بنیاد مصطفی اظهار کرد:

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) که مأموریت حمایت از توسعه علم و فناوری را دنبال می‌کند، شخصیت‌های برجسته‌ی علم و فناوری را که مرزهای دانش را به منظور ارتقای رفاه عمومی گسترش داده و نقشی ارزنده‌ در جامعه ایفا می‌کند را با اعطای جایزه بین المللی مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری در علم و فناوری در صحنه بین‌الملل مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌دهد. این مهم نه تنها ارزش‌آفرینی را به موجب پیشرفت علم و فناوری تحسین می‌نماید، بلکه با محترم شمردن آموزه‌های ادیان و پیامبران الهی به عنوان حافظان کرامت، عزت و ارزش‌‌های انسانی که به دنبال ارتقاء مکارم اخلاق، پیشرفت علم و فناوری را مروج بودند، زمینه رونق امنیت و سلامت نوع بشر را فراهم می‌آورد و بشریت را به بهره‌مندی از علم و فناوری در خدمت صلح و رفاه عمومی دعوت می‌کند.


وی تصریح کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده است و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی را به عنوان بخشی قابل توجه در جغرافیای جنوب، در حوزه‌های علم و فناوری، با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد. در همین راستا، جایزه مصطفی(ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان توسط این بنیاد سازمان‌دهی و برگزار می‌شود.


صفاریان ادامه داد: این بنیاد با توجه به رسالت تبیین شده، اقدام به برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از علم و فناوری در رده‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در قالب برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور، رقابت علمی کنز و برنامه تبادل علم و فناوری (STEP) نموده است.


مدیرعامل بنیاد علم و فناوری مصطفی گفت: فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای توسعه همکاری‌های کشورهای اسلامی به عنوان بخش مهمی از کشورهای در حال توسعه با پاره‌ای از اهداف اداره همکاری‌های جنوب-جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC) هم راستا بوده که می‌تواند در تحقق رسالت و اهداف این بنیاد منشـأ اثر قرار گیرد و زمینه‌ی هم‌افزایی بیشتری میان کشورهای عضو را موجب گردد. همکاری‌های جنوب جنوب به چهارچوبی کلی برای همکاری‌کشورهای به اصطلاح جنوب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حوزه‌های فنی اطلاق می‌شود که توسط آن اداره مورد حمایت قرار گرفته است. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با اتکا به شبکه‌ی ایجاد شده به واسطه‌ی ارتباطات وسیع بین‌المللی در حوزه علم و فناوری، امکان افزایش سطح بهره‌مندی جامعه مخاطب را فراهم آورده است. این مهم مقدمه‌ی بسیاری از نتایج مطلوب در حوزه توسعه علم و فناوری را در کوتاه مدت و بلند مدت سبب شده است. ماموریت، اهداف و فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) مورد اقبال قرار گرفته و فرصت تدوین این تجربه گرانبها در قالب رساله‌ای با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» توسط اداره مذکور در سازمان ملل متحد فراهم گردید.


وی افزود: بدون شک توفیقات کسب شده در بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ثمره‌ی لطف حضرت باری تعالی و عنایات حضرت مصطفی(ص) است و به واقع «از دست و زبان که برآید، کز عهده‌ شکرش به درآید». و بی تردید زبان از ستایش آنانی که به حمایت خود قدمی یا قلمی و یا درمی را از سراسر گیتی وقف توسعه‌ این حرکت علمی-فرهنگی کرده تا تجربه‌ای چنان گرانقدر در قالب این رساله نگاشته شود، قاصر خواهد بود.


صفاریان تاکید کرد: قطعا لازم می‌دانم این فرصت را غنیمت شمرده از مشارکت و همکاری سازمان ملل متحد در قالب اداره همکاری‌های جنوب به خصوص جناب آقای جرج چدیک و همچنین همکاران ایشان در آن اداره؛ آقایان شاهد حسین و میخایل استوارت کمال تقدیر را داشته باشم و از تلاش‌های بی‌وقفه‌ی جناب ‌آقای میرافضل که با همتی بلند در به ثمر نشستن این همکاری مشترک نقش‌آفرینی کردند تا امروز بتوانیم در کنار یکدیگر موفقیتی دیگر از همکاری‌های جنوب جنوب را به نظاره بنشینیم، تجلیل نمایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 974407

وب گردی

وب گردی