رئیسی: سرانه بالای مصرف لبنیات نشانگر وضعیت مطلوب سلامت در کشور است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش غذای سالم لبنیات سالم گفت: اگر سرانه مصرف لبنیات یک کشور بالا باشد، آن کشور از لحاظ شاخص های سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش غذای سالم لبنیات سالم گفت:بحث اهمیت سلامت و به دنبال آن مصرف لبنیات بسیار مهم است. اگر سرانه مصرف لبنیات یک کشور بالا باشد، آن کشور از لحاظ شاخص های سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: کشور فنلاند رتبه اول مصرف لبنیات را با سرانه مصرف 365 کیلو در سال را دارد اما مصرف سرانه روز کشور ما بین 130 تا 190 گرم در روز است، این میزان در سال کمتر از 70 کیلوگرم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پوکی استخوان، وضعیت نامطلوب بهداشت دهان و دندان، کوتاهی قد از جمله مواردی است که ناشب از کاهش مصرف موارد لبنی است.

وی افزود: مصرف مواد لبنی در کاهش سرطان و نرمال نگه داشتن فشار خون موثر است، اگر فرهنگ مصرف لبنیات از کودکی آغاز شود، شاهد پیدایش فرهنگ مناسب تر و پیری دیرتر خواهیم بود.

رئیسی بیان کرد: متاسفانن مصرف مواد لبنی در کشور ما پایین است و باید در راستای افزایش مصرف سرانه لبنیات در کشور فکری کنیم زیرا نگران کننده است.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف هر کشور با وضعیت اقتصادی آن ارتباط مستقیمی دارد. قیمت تمام شده مواد لبنی در عرضه و تولید باید به گونه ای باشد که مردم به آن دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با کمک اصناف و همکاری وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور دستورالعملی تشکیل شد تا یک ساماندهی در تولید، عرضه مواد لبنی ایجاد شود. خوشبختانه این دستور العمل آماده شدخ و گروه های تولید و عرضه و کارکنان آن را تحت الشهاع قرار می دهد.

وی اظهار داشت: سال گذشته با کمک دوستان واحد بهداشت محیط تمامی اصناف حوزه لبنیات ارزیابی و پایش شد. در کنار آن بحث تولید سنتی لبنی نیز مطرح می شود. در این راستا می توان تولیدی های سنتی را با نظارت حل کرد تا وزارت بهداشت و اصناف بر تولیدات آن ها نظارت داشته باشد که خوشبختانه این اقدام صورت گرفته است.

رئیسی در پایان تاکید کرد: لبنیات ناسالم منجر به بیماری هایی مانند تب مالت می شود، پس ما وظیفه داریم در کنار صنف چنین مواردی را نیز کنترل کنیم. امیدوارم بتوانیم فرهنگسازی لازم را در راستای افزایش سرانه مصرف مواد لبنی در کشور توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 974424

وب گردی

وب گردی