آوار بیکاری بر سر هم رشته‌ای های  وزیر علوم!

تعداد زیادی از دانشجویان دکتری غیرپزشکی، صبح امروز 30 مهر ماه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز تعداد زیادی از دانشجویان دکتری غیرپزشکی در اعتراض به مشکلات اشتغالی که دانشجویان دکتری با آن مواجه هستند، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

دانشجویان خواستار رسیدگی وزارت علوم به مشکل بیکاری بوده، به همین خاطر امروز صبح مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا صدای خودشان را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از دانشجویان معترض در این خصوص به ایسکانیوز گفت: یک ماه است از پایان نامه ام دفاع کرده ام و رشته ام کشاورزی است. در این تجمع اعتراض آمیز از تمامی رشته های غیر پزشکی فنی، کشاورزی و علوم انسانی حضور دارند و همه افراد مشکل اصلی شان بیکاری است و پویش دانشجویان دکتری غیرپزشکی تشکیل داده ایم تا مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: ما جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دکترای غیر پزشکی هستیم که در پویش اشتغال دکترای غیر پزشکی یک سال است دو مطالبه اصلی این پویش را پیگیری می کنیم. مطالبات ما فراهم سازی بستر اشتغال برای دانش آموختگان و لحاظ کردن بودجه ای در برنامه بودجه برای پژوهانه بلاعوض دانشجویان دکتری را پیگیری کردیم؛ اما تمام این یک سال، پاسخ قانع کننده و اقدامی از مسئولان ندیدیم.

وی افزود: رشته های ما اعم از علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی و مهندسی است و در مجموع از رشته های غیر پزشکی هستیم. شعار ما این است که ثروت فقط نفت نیست و علم هم فقط پزشکی نیست. از مسئولان، برقراری عدالت را می خواهیم. اسم و فامیلی ما «پویش اشتغال دکترای غیر پزشکی» است. کمپینی هم در فضای مجازی داریم و مطالبات خود را پیگیری می کنیم.

دانشجوی دکتری ادامه داد: مطالبه اصلی ما در حال حاضر این است که کارگروهی متشکل از وزاری تمام وزارتخانه ها برای بررسی منابع موجود تشکیل شود تا برای اشتغال این قشر از دکتری بتوانیم به کار بگیریم. البته خودمان، راهکار هم ارائه دادیم ولی مورد توجه قرار نگرفت و می خواهیم به بررسی این راهکارها بپردازیم.

وی اظهار داشت: پژوهانه بلاعوض هم حق دانشجویان دکتری است که بدون دلیل حذف شده است. قبلا چنین چیزی بوده؛ اما به دلیل افزایش بی رویه جذب دانشجو، حمایت مالی از دانشجوی دکتری قطع شده است. همه ما در سن 30، 35، 40 و بالاتر هستیم. ما عمرمان را پای تحصیل و تحقیق گذاشتیم و باید از ما حمایت شود، هم از نظر مالی و هم بیمه و سابقه کار در دوره دکتری لحاظ شود.


این دانشجوی معترض تصریح کرد: مرتبا دانشجویان دکتری را جزو شاغلین به حساب می آورند؛ ولی ما نه بیمه داریم و نه حقوقی. این چه طور شغلی است که به ما می گویند شما دانشجوی دکتری شاغل هستید، در حالی که چنین نیست.

این درحالی است که منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چندی پیش اعلام کرد حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی شاغل هستند و در مقطع کارشناسی ارشد این عدد به ۷۰ درصد می رسد هم چنین 90 درصد داوطلبان دکتری شاغل هستند؛ اما این اعتراض ها نشان می دهد که تعداد دانشجویان دکتری بیش از این حرف‌ها بوده است.

در میان افراد حاضر عده‌ای عنوان کردند که با بیش از این تعداد در ارتباط هستند که شغل ندارند، به همین خاطر پویش دانشجویان بیکار را فعال کرده اند.

انتهای پبام/

کد خبر: 974435

وب گردی

وب گردی