لزوم تدوین برنامه های درسی جدید و میان رشته ای در راستای کارآفرینی

گردهمایی روسای دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی روسای دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تأسیس تاکنون توفیقات بسیار زیادی به لحاظ توسعه کمی در کشور داشته،به طوریکه در حال حاضر حدود 40 درصد پتانسیل آموزش عالی کشور در اختیار این دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دارای تعداد زیادی دانشجو، عضو هیأت علمی، اساتید توانمند برجسته با درجه استادیار به بالا و... است که در بسیاری از زمینه های علمی پیشرو هستند و این موضوع مایه مباهات است.

دکتر رنجبر با تأکید بر لزوم توجه به بخش کشاورزی در دانشگاه ها، گفت: متأسفانه امروز تقاضا برای این رشته پرکاربرد در بین دانشجویان کم است. این در حالی است که در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل کشور، مباحث مربوط به کشاورزی است. در این زمینه باید یک برنامه تحولی برای پیشرفت حوزه کشاورزی ارائه شود.

وی با بیان اینکه بازنگری برنامه های درسی در حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای جذب دانشجو باید در دستور کار رؤسای دانشکده های کشاورزی قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 5هزار هکتار زمین کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که می تواند بستر مناسبی برای تربیت دانشجویان این حوزه باشد. در این زمینه باید برنامه ریزی صورت گیرد تا از این امکانات به نحو احسن استفاده شود.

دکتر رنجبر با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی توانست با 220 محصول در حوزه نانو، به عنوان یکی از بهترین غرفه ها در این نمایشگاه حضور یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتشار مقاله ای در سال 2018 گفت: در این گزارش که درخصوص فعالیت حوزه نانو و فناوری جهان تهیه شده است، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تولید علم به عنوان یک کشور پیشرو مطرح و دانشگاه آزاد اسلامی جزو 20 نهاد برتر جهان در حوزه نانو معرفی شده است.

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یک برنامه راهبردی پنج ساله و یک برنامه عملیاتی یک ساله تدوین شده که براساس آن، نقشه راه استان ها با توجه به پتانسیل موجود در منطقه مشخص شده است.

دکتر رنجبر با اشاره به تدوین نظام موضوعات پژوهشی برای مسئله محور کردن پایان نامه ها و رساله های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: همچنین دبیرخانه مرکزی برنامه های علمی ذیل معاونت پژوهش و فناوری به زودی تشکیل می شود و 40 دبیرخانه در 40 واحد ویژه که متشکل از 31 دانشگاه آزاد اسلامی استان و 9 واحد جامع مستقل است، راه اندازی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: فعالیت ها در دبیرخانه نظام موضوعات پژوهشی با توجه به نظام پایشی (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای) انجام خواهد شد.

دکتر رحمتی سرپرست حوزه مدیریت برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این گردهمایی با بیان اینکه آسیب شناسی برای شناسایی مشکلات و رفع آنها در توسعه دانش و بررسی عدم علاقه به برخی رشته ها در مرکز برنامه ریزی درسی صورت گرفته، گفت: بر این اساس 7 گروه آموزشی تشکیل شده که امروز اولین گردهمایی برای بررسی و برنامه ریزی درخصوص رشته های کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه در دانشگاه محوریت با دانشجوی خلاق و مبتکر است، خاطرنشان کرد: در این زمینه واحدهای دانشگاهی باید تلاش کنند چرا که توسعه با نیروی انسانی خلاق صورت می گیرد.

دکتر رحمتی در ادامه ضمن توضیح ویژگی های دانشگاه های نسل اول، دوم، سوم و چهارم گفت: در دانشگاه نسل سوم، باید با صنعت همگام بوده و کارآفرین باشیم. بنابراین تدوین برنامه های درسی جدید و میان رشته ای در راستای کارآفرینی باید در دستورکار قرار گیرد.

سرپرست حوزه مدیریت برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم وجود زیرساخت های لازم برای تبدیل یک دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و چهارم، تصریح کرد: ارتقای کیفیت تدریس، بالا بردن انگیزه دانشجو، ارتقای سطح تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، قطب بندی تخصصی واحدهای دانشگاهی، تعامل سازنده و عملی با صنعت و نیازهای جامعه، بازنگری مستمر رشته های فعال و سرفصل ها، توسعه رشته های جدید به ویژه رشته های میان رشته ای و توسعه و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان ازجمله این زیرساخت هاست.

اولویت دانشگاه باید تربیت دانش آموخته کارآمد و کارآفرین باشد

وی با تأکید بر اینکه اولویت دانشگاه باید تربیت دانش آموخته کارآمد ، کارآفرین و توانمند در راستای پژوهش کاربردی باشد، گفت: بر همین اساس باید آموزش هایی از قبیل مهارت های فنی، ارتباطات بازاریابی، حقوق، تجارت و مهارت های مشابه دیگر در دانشگاه برنامه ریزی شود.

همچنین در این گردهمایی دکتر اردکانی سرپرست اداره کل امور پژوهشی و پروژه های تحصیلات تکمیلی و رئیس گروه برنامه ریزی درسی علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارش و آماری درخصوص تعداد رشته های کشاورزی در واحدهای دانشگاهی و الزامات واحدها به منظور توسعه این حوزه و ایجاد انگیزه برای دانشجویان پرداخت.

گفتنی است کمیسیون های «بازنگری در محتوای درسی، برنامه های حمایتی و تشویقی»، «برنامه ریزی راهبردی برای توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارکنان، دانشجویان و فارغ التحصیلان» و «آمایش، رتبه بندی کیفی واحدهای مجری و سیاست گذاری های کلان دانشگاه در برنامه های آموزشی حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی» در ادامه این گردهمایی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 974456

وب گردی

وب گردی