نفوذ آیپک برای براندازی ایران

لابی «آیپک» از لابی های قدرتمند آمریکایی است که تاثیر زیادی روی سیاست خارجی این کشور دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران تحت تاثیر عوامل زیادی است. اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی بخشی از این عوامل هستند؛ اما لابی‌های صهیونیستی هم دارای نقش مهمی در فرآیند سیاست‌گذاری آمریکا در قبال دنیا دارند. بخشی از این مهم در مورد ایران اجرایی می شود. به طور مثال می توان در این خصوص به لابی قدرتمند صهیونیستی آیپک پرداخت.کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل مشهور به آی‌پک، یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری در ایالات متحده آمریکا است. این گروه لابی با بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عضو، هر ساله میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری در نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانون‌گذاری آمریکا می‌کند.

ایران، ایران، ایران :

این لابی از قدرت زیادی برای تاثیر بر سیاست خارجی داراست. به طوری که اگر نیم نگاهی به اقدامات این لابی با نفوذ در قبال یاران بیندازیم نکات مهمی را درمی یابیم.این لابی در سال 96 اجلاسی را برگزار کرد که جمعی از سیاستمداران با نفوذ آمریکایی و همچنین سرمایه داران یهودی در آن حضور داشتند.

سخنران اصلی آیپک در ششم مارس 2018، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. این مقام اسرائیلی ادعاهای زیادی علیه ایران مطرح کرد و گفت: «اگر من برای شما امروز پیامی داشته باشم، آن پیام بسیار پیام ساده‌ای است: ما باید ایران را متوقف کنیم. ما ایران را متوقف خواهیم کرد... . تاریکی روی منطقه ما فرود می‌آید. ایران یک امپراتوری متجاوزانه تاسیس می‌کند: ایران، عراق، سوریه، لبنان، غزه، یمن و جاهای بیشتر.»

اما این تازه یکی از مواردی است که نشان می دهد آیپک به دنبال فشار علیه ایران و از این طریق براندازی را برای جمهوری اسلامی خواهان است.سال پیش آیپک با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از دولت «دونالد ترامپ» به خاطر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، از بیانیه وی درباره نقایص ادعایی برجام حمایت کرد.
این لابی صهیونیستی با انتقاد از اینکه محدودیت‌های برجام بر برنامه هسته‌ای ایران، 8 سال دیگر به پایان می‌رسد، از واشنگتن خواست تا متحدان خود را درباره آینده بندهای منقضی‌شونده برجام یا «بندهای غروب آفتاب» تحت فشار قرار دهد.

فشار مضاعف :

آیپک از دولت آمریکا خواست همزمان تحریم‌های بیشتری برای فشار آوردن به ایران جهت پایان دادن «تجاوزات منطقه‌ای، برنامه موشکی بالستیک و نقض حقوق بشر» اعمال کند.
این کمیته همچنین تاکید کرد دولت و کنگره آمریکا باید همکاری کنند تا مانع دستیبای ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

این لابی قدرتمند توانسته با اعمال نفوذ خود تاثیرات زیادی بر روی سیاست‌گذاری های آمریکا داشته باشد. ولی از یاد نباید برد آیپک تنها یکی از لابی های با نفوذ صهیونیستی در آمریکاست. سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایران در گفت و گو با دنیای اقتصاد با اشاره به نقش لابی های صهیونیستی در روند اجرایی برجام گفت: «لابی‌های ضدایران در آمریکا در دوران مذاکرات هسته‌ای و با هدف ناکام کردن این مذاکرات رشد چشمگیری داشتند و بعد از توافق هم روزبه‌روز فعالیت این لابی‌ها برای فلج کردن برجام گسترده‌تر می‌شود. لابی‌گری‌های ضدایران هم ابتدا توسط صهیونیست‌ها شکل گرفت؛ اما در دوران مذاکرات هسته‌ای تا به امروز سعودی‌ها و برخی از دیگر کشورهای عربی، گوی سبقت را از صهیونیست‌ها ربوده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کردند و روز به روز آن را افزایش می‌دهند و قراردادهای بزرگی با شرکت‌های لابی‌گری در آمریکا امضا کرده‌اند؛ بنابراین جبهه لابی ضدایران در آمریکا گسترش بی‌سابقه‌ای یافته و به لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و «آیپک» هم محدود نمی‌شود.»

وی در خصوص برنامه های این لابی های صهیونیستی در قبال ایران که آیپک هم جزو آن ها محسوب می شود به موضوع سنگ اندازی در اجرای برجام اشاره کرد و اظهار داشت: «برای جلوگیری از ورود شرکت‌های آمریکا، اروپا و غرب برای تجدید روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری و فاینانس. در این مورد برنامه بسیار حساب‌شده و جامع و پیچیده و چند لایه‌ای تنظیم شده که در حال اجراست.»

دیگر نباید به ایران امتیاز داد :

اما پس از انتشار گزارشی در یک اندیشکده آمریکایی و ادعای اعطای معافیت‌های محرمانه برجامی به ایران که البته توسط وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید تکذیب شد، لابی حامی اسرائیل در کنگره هم دست به کار شد و این معافیت‌های ادعایی را محکوم کرد.در بیانیه آیپک، آمده که دیدن گزارش این معافیت‌ها موجب «پریشانی» است و اگر این گزارش درست باشد، آمریکا نرمشی از خود نشان داده که مبنایی خطرناک را در مسیر اجرای برجام به یادگار می‌گذارد.

لابی حامی اسرائیل در بیانیه خود آورده: «دیگر نباید هیچ امتیاز دیگری به ایران بدهیم و روند اجرای توافق از سوی ایران باید با شفافیت کامل همراه باشد.»آیپک سپس به ارزیابی رفتار ایران در پسابرجام پرداخته و نوشته: «از زمان اجرای توافق، ایران به صورت مستمر اقدامات شرورانه خود را ادامه داده، برای نیروهای نظامی آمریکا مزاحمت ایجاد کرده، فن‌آوری‌های غیرمجاز را خریداری کرده،‌موشک‌های بالستیک دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده و هیزم به آتش درگیری‌ها در منطقه ریخته است.»

لابی صهیونیست‌دوست برای دولت و کنگره آمریکا هم وظایف تعیین کرده و نوشته است: «دولت و کنگره باید رفتار ایران را با جدیت مورد نظارت قرار دهند و به نقض برجام، قانون آمریکا و یا قطعنامه‌های سازمان ملل متحد با اعمال سریع جریمه‌های مشخص و سنگین پاسخ دهند.

چنین رفتاری در قبال کشورمان نشان از خصومت لابی آیپک با جمهوری اسلامی ایران دارد.پس باید با دقت نظر بیشتری دشمنان ایران و به خصوص چنین لابی هایی که به صراحت از فشار و براندازی ایران صحبت می کنند، رصد شوند. نباید فراموش کرد خصومت آمریکا با انقلاب اسلامی ایران ریشه در تفکری دارد که چهل سال است صدای آن امید بخش آزادی خواهان جهان شده است. صدایی که روزی مردم ایران با فریادشان به گوش جهانیان رساندند. حالا هم کشورهایی مثل آمریکا نمی خواهند ایران اسلامی که در چهلمین سال انقلابش قرار دارد گام های بیشتری در جهت پیشرفتش بردارد. به همین منظور دست به هر اقدامی می زنند که گوشه ای از این اقدامات بیان شد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 974472

وب گردی

وب گردی