بر سر مسئله هسته ای ایران مذاکره ای با امریکا نداریم

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و نیز مسائل دیگر اعم از اوضاع سوریه و شبه‌جزیره کره، هیچ نوع مذاکرات رسمی با واشنگتن جریان ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و نیز مسائل منطقه‌ای اعم از اوضاع سوریه و شبه جزیره کره، هیچ مذاکرات رسمی با واشنگتن جریان ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره طرح مسئله هسته‌ای ایران در مذاکرات امروز با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که برای دیدار با مقامات روسیه در مسکو به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: روسیه از مدت‌ها پیش موضع خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران قطعی و نهایی کرده است.

لاوروف افزود: آمریکا رسما تصمیم گرفت تا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود. ما بر این باوریم که این یک اشتباه بزرگ است و دیگر شرکای ما در توافق هسته‌ای ایران مانند اتحادیه اروپا و چین نیز در این موضوع با ما هم عقیده و یک نظر هستند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: هم اکنون مذاکرات فشرده‌ای میان کشور‌های باقیمانده در برجام به منظور جلوگیری از تاثیر پیامد‌های منفی تصمیم آمریکا در اعمال فشار بر روابط اقتصادی ایران و دیگر کشور‌ها در جریان است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مسئله سوریه نیز گفت: ما در خصوص سوریه یک کانال ویژه برای تنش زدایی داریم. ما آماده ایم تا به منظور یافتن راه‌های حل وفصل مناقشه سوریه در کارآمدترین شکل ممکن، مانند راه اندازی فرایندی برای بازگشت آوارگان و آغاز مذاکرات سیاسی و تضمین حذف نهایی تروریست‌های باقیمانده در خاک سوریه، همکاری‌های ملموس تری با واشنگتن داشته باشیم. با این حال طرف آمریکایی برای آغاز چنین همکاری‌های کامل و تمام عیاری هیچ آمادگی ندارد.

این مقام روس همچنین با اشاره به مذاکرات شبه جزیره کره تصریح کرد مسکو اخیرا میزبان مذکراتی بسیار مفید و سازنده میان نماینده وزارت خارجه آمریکا (استیون بیگان) و معاون وزیر خارجه روسیه (ایگور مارگولوف) بوده است.

جان بولتون روز دوشنبه سفر دو روزه خود را به مسکو آغاز کرد. وی پیشتر در روز ۲۰ اکتبر توئیت کرده بود برای دیدار با همتایانش و به منظور پیشبرد منافع آمریکا در مسائل امنیتی از کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان دیدن می‌کند.

به گفته دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش بینی می‌شود بولتون با دیپلمات‌های روس و همچنین یوری اوشاکوف، معاون کرملین دیدار و گفتگو کند. پسکوف همچنین از تلاش برای زمینه سازی دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با بولتون خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 974501

وب گردی

وب گردی