هزینه ثبت شرکت در سال 97 به چه صورت است ؟

هزینه های ثبت قانونی یک شرکت مانند هزینه تمبر های ثبتی یا مالیاتی به طور مثال در شرکت های مسئولیت محدود و یا سهامی خاص که رایج ترین قالب های ثبتی در ایران می باشند کاملا متفاوت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ؛ با توجه به اینکه بسیاری از هزینه های جاری زندگی افراد در سال 97 افزایش داشته است متقاضیانی که در صدد ثبت شرکت بوده اند کنجکاو هستند بدانند که هزینه ثبت شرکت در سال جاری افزایش داشته است یا خیر؟ با هدف پاسخگویی به این پرسش مطلبی که در پیش رو دارید تهیه گردیده است،بنا براین در ابتدا به ارائه اطلاعاتی کلی در مورد هزینه های ثبت شرکت خواهیم پرداخت.

در قانون تجارت هفت نوع قالب جهت شرکت های تجاری معرفی گردیده است که متقاضیان با توجه به نوع فعالیت ،اهداف شرکت ،تعداد و روابط شرکاء ،میزان و نوع سرمایه و .....می توانند مناسب ترین قالب را جهت فعالیت خود برگزینند :

1-شرکت با مسئولیت محدود

2-شرکت تضامنی

3-شرکت سهامی

4-شرکت نسبی

5-شرکت مختلط غیر سهامی

6-شرکت مختلط سهامی

7- شرکت تعاونی

هزینه های مربوط به ثبت شرکت نسب به قالبی که جهت این امر بر می گزینند می تواند بسیار متفاوت باشد.

هزینه های ثبت قانونی یک شرکت مانند هزینه تمبر های ثبتی یا مالیاتی به طور مثال در شرکت های مسئولیت محدود و یا سهامی خاص که رایج ترین قالب های ثبتی در ایران می باشند کاملا متفاوت است.

علاوه بر نوع قالب شرکت معیارهای دیگری در میزان هزینه اولیه به ثبت رساندن شرکت تاثیر گذار خواهند بود. به طور مثال اینکه اعضای یک شرکت چند نفر باشند و بزرگ یا کوچک بودن شرکت و موضوع فعالیت آن و .... در هزینه هایی مانند انتشار روزنامه رسمی ،وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … تاثیر گذار خواهد بود.

مورد دیگری که لازم است در نظر داشته باشید این است که به ثبت رساندن شرکت را خودتان انجام دهید و یا آن را به موسساتی که در این زمینه فعالیت می کنند بسپارید.

در سالهای اخیر اداره ثبت شرکت ها اقدام به راه اندازی سامانه ایی نموده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به آن درخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند و در نهایت نسبت به ارسال پستی مدارک اقدام نمایند. انتخاب این روش مسلما هزینه های ثبتی بسیار پایین تری خواهد داشت. در صورتی که متقاضی با اصول اولیه ثبت کردن شرکت آشنایی داشته باشد این کار بدون پرداخت هزینه به کارشناسان مربوطه در شرکت های ثبتی امکان پذیر خواهد بود. البته چنانچه اشاره شد انجام این امر نیازمند داشتن آشنایی اولیه با اصول این کار می باشد در غیر اینصورت شخص متحمل زیان مالی و زمانی خواهد شد.(در صورت تمایل می توانید مطلب مربوط به آشنایی با مراحل ثبت شرکت را در سایت فکر برتر مطالعه فرمایید).

در روش دیگر افراد بنا به دلایل مختلف اعم از عدم آشنایی کافی با مراحل انجام این کار و یا در اختیار نداشتن زمان کافی و.....به شرکت های ثبتی مراجعه می نمایند و انجام مراحل ثبت را به کارشناسان مربوطه می سپارند و در مقابل، هزینه ای را به این مجموعه ها پرداخت می نمایند که مسلما تعرفه مجموعه های مختلف جهت انجام این امور متفاوت می باشد .

از توضیحاتی که ارائه گردید می توان چنین جمع بندی نمود که هزینه های ثبت شرکت در ایران به چند دسته تقسیم می گردند:

-هزینه های دولتی و یا به عبارتی حق الثبت که در قالب مالیات حقه دولت پرداخت می شود.

-دسته دوم، تامین سرمایه اولیه ثبت شرکت می باشد (با توجه به قالب شرکت های متفاوت متغیر است).

-دسته سوم که از آن به نام حق الوکاله یاد شده است، در صورتی که متقاضی این امر را به وکیل بسپارد پرداخت می شود.

تعرفه های دولتی ثبت شرکت و هزینه هایی که لازم است توسط متقاضی به دولت پرداخت شود که هزینه های ثابت ثبت شرکت محسوب می گردد در سال 97 تغییر چندانی نداشته است ،برخی از این هزینه ها عبارتند از :

1-هزینه تعیین نام شرکت : هزینه تعیین نام شرکت 40000 ریال می باشد که در اداره ثبت شرکتهای تهران پس از صدور آگهی و در هنگام دریافت مدارک پرداخت می گردد .

2-هزینه پستی ثبت شرکت : پس از تعیین نام و هنگام تکمیل مدارک می بایست از طریق باجه های پستی معین در هر شهر نسبت به ارسال مدارک صرفا از طریق این باجه ها اقدام نمود .

3-هزینه حق الثبت : منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه است که برای سرمایه های مختلف متغیر می باشد ،هزینه حق الثبت از سرمایه 1000000 ریال که حداقل سرمایه می باشد تا 000/000/000/1 ریال به صورت تصاعدی متغیر است و از این مبلغ به بالا ثابت می باشد . توجه داشته باشید که این هزینه طبق تعرفه اداره ثبت شرکتها محاسبه می گردد و اعلام ارقامی همچون 1 درصد از سرمایه و یا هر نوع محاسبه دیگر، صحت قانونی ندارد.

4-هزینه حق الدرج یا درج در روزنامه محلی : به طور کلی ثبت یک شرکت در دو نوبت روزنامه می گردد ،ابتدا در روزنامه محلی که هزینه آن در اداره ثبت شرکتها پرداخت می شود و دومی در روزنامه رسمی کل کشور که پرداخت هزینه آن به صورت اینترنتی است. طریقه محاسبه حق الدرج در اداره ثبت شرکتها بستگی به تعداد خطوط موجود در آگهی تاسیس شرکت دارد و هر چقدر موضوع شرکت بیشتر و تعداد اعضاء بیشتر باشد هزینه حق الدرج افزایش می یابد .

5-هزینه پاکت، پوشه و دیگر متعلقات پرونده

6-هزینه روزنامه رسمی کل کشور : پس از ثبت شرکت و پرداخت مرحله اول روزنامه یا همان حق الدرج می بایست نسبت به پرداخت هزینه روزنامه رسمی شرکت در سامانه روزنامه رسمی به آدرس http://www.rrk.ir اقدام نمود. لازم به ذکر است برای پرداخت هزینه لازم است ابتدا در سامانه مربوطه ثبت نام نمود . نحوه محاسبه روزنامه رسمی نیز بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد و به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد که می توان در همان سامانه نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام نمود.

6-هزینه پلمپ دفاتر تجاری : بعد از ثبت کردن شرکت و پرداخت هزینه روزنامه رسمی شرکت،1 ماه فرصت داده می شود که نسبت به پرداخت هزینه پلمپ دفاتر تجاری و اخذ آنها اقدام نمود. هزینه دفاتر کل و روزنامه و دفتر دارایی با توجه به اینکه 50 یا 100 برگی یا بیشتر باشند در واحدهای ثبتی مختلف متفاوت است. در توضیح پلمپ دفاتر تجاری باید گفت که این دفاتر شامل دفتر کل و روزنامه می باشند که توسط اداره ثبت شرکتها پلمپ می گردند و در زمانی که مالیات بر درآمد سالانه محاسبه می گردد این دفاتر ملاک دارایی می باشند.

7-هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی: برای تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی می بایست ابتدا سرمایه شرکت به اداره امور مالیاتی و دارایی مربوطه پرداخت گردد و سپس فیش های مربوط به تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی واریز گردند.

امیدواریم مطالعه مطلب فوق پاسخگوی نیاز شما باشد، از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

کد خبر: 974504

وب گردی

وب گردی