اشاره‌گرهای لیزری چیست؟

اشاره گرهای لیزری؛ وسیله‌ای برای نشان دادن اشیا با پرتو لیزر است. این اشاره‌گرها معمولاً همراه پروژکتور استفاده می‌شوند تا نقاط مورد نظر روی صفحه را با آن نشان دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، یکی از متداول‌ترین لیزر لیزرهایی که امروزه در دسترس عموم قرار دارد و مورداستفاده قرار می‌گیرد، قلم‌های لیزری یا اشاره‌گرهای لیزری" laser ponters" هستند که معمولاً در اندازه‌های کوچک و قابل‌حمل ساخته می‌شوند. پرتو خروجی از این اشاره‌گرها در زنگ‌های مختلفی دیده می‌شود که به طول‌موج لیزر مورداستفاده در آن‌ها بستگی دارد. بیشتر این اشاره‌گرهای لیزری در دو رنگ سبز و قرمز ساخته می‌شوند که معمولاً رنگ قرمز برای مصارف سرگرمی و خانگی indoor و رنگ سبز برای مصارف خاص و فضای باز "out door" کاربرد دارد.

همچنین برخی آر این اشاره‌گرهای لیزری دارای سری‌های متفاوتی هستند که به توزیع شدت پرتوهای خروجی شکل‌های خاصی می‌دهند. البته با توجه به همگانی شدن استفاده از اشاره‌گرهای لیزری ارزان‌قیمت به‌خصوص در بین کودکان، لازم است علاوه بر شناخت روش صحیح استفاده و کاربردها، خطرات ناشی از استفاده نادرست از این لیزرها نیز موردتوجه ویژه قرار گیرد.

لیزری که معمولاً به‌عنوان اشاره‌گر لیزری در دسترس عموم قرار دارد از خانواده‌ی لیزرهای دیودی با واگرایی پرتو زیاد است که معمولاً به‌وسیله یک عدسی کوچک، این پرتوهای واگرا به‌صورت موازی درآمده و از اشاره‌گر لیزری خارج می‌شوند. یک اشاره‌گر لیزری از بخش‌های مختلفی همچون محیط فعال لیزر، مدار راه‌انداز الکترونیکی، عدسی‌های موازی کننده پرتو خروجی و بدنه اصلی اشاره‌گر لیزری اشاره کرد.

بر اساس این گزارش؛ موضوع اشاره گرهای لیزری، از مفاهیمی است، که در دهمین شماره ویژه‌نامه فناوری لیزر و فوتونیک به آن پرداخته شده است، این ویژه نامه با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و ستاد توسعه فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان منشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 974531

وب گردی

وب گردی