استفاده مجدد از پساب‌ برای تأمین آب مورد نیاز شرب، صنعت و کشاورزی بررسی شد

الزامات زیست محیطی و سنجش وضعیت پایداری بخش آب و فاضلاب کشور در نشست مشترک اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست با مسئولان آبفای کشور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، کمک دانشگاه به صنعت به منظور رفع معضلات زیست محیطی ناشی از دفع فاضلاب؛ استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری برای تأمین آب مورد نیاز شرب، صنعت و کشاورزی با رعایت ملاحظات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی؛ توجه به حقوق محیط زیست و... از جمله محورهای عمده مورد توجه متخصصان واحد علوم و تحقیقات و مدیران آبفای کشور بود.

دکتر محسن رستمی مال خلیفه سرپرست اداره کل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت و دکتر احمد سیاحی مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آبفای کشور در این نشست بر همکاری مشترک واحد علوم و تحقیقات و آبفا و استمرار این همکاری‌ها در زمینه حل مشکلات کشور در حوزه آب و فاضلاب تاکید کردند.

دکتر مجید عباسپور رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران نیز در این نشست گفت: بر اساس آمار تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۸/۲ میلیارد نفر در جهان از آب شرب بهداشتی محروم خواهند شد، این رقم در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۴ میلیارد نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی از راه‌حل‌های منطقی برای تأمین آب، استفاده مجدد از پساب‌هایی نظیر فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری است که منبع قابل توجهی را تشکیل داده‌اند. البته در این راستا توجه ملاحظات و مسائل مرتبط با محیط زیست به‌خصوص ارزیابی اثرات زیست محیطی حائز اهمیت است. علاوه بر آن باید ملاحظاتی همچون جنبه‌های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی را نیز در نظر داشت.

دکتر احمد سیاحی مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آبفای کشور نیز با اعلام حمایت شرکت آب و فاضلاب از طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی اظهار داشت: تحقیقات باید در جهتی قرار گیرد که بتواند به حل مشکلات کمک کند.

کد خبر: 974561

وب گردی

وب گردی