استفاده از ظرفیت دانشجویی در راستای تحولات فرهنگی دانشگاه آزاد

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت های دانشجویی در راستای اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات فرهنگی و همچنین تبلیغات مثبت در راستای توسعه درآمدزایی و تبدیل علم به ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اهداف بخش فرهنگی دانشگاه آزاد است.

دکتر عبدالوحید وفایی معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای فرهنگی نهاد رهبری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در درجه اول باید بر اساس بخشنامه ها و اسناد بالادستی که در راستای بیانات مقام معظم رهبری و چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی، تدوین شده است باشد و با مصوبات شورای عالی انقلاب اسلامی همگام و هماهنگ پیش رود. در درجه دوم شوراهای فرهنگی استان ها برای تحقق این اسناد و مصوبات نسبت به بومی سازی و اجرای آن هم فکری و تلاش کنند.

او ادامه داد: معضلات اصلی در جامعه دانشجویی ما عدم تمرکز بر مباحث مبنایی، جایگزین نکردن و عدم برنامه ریزی مدون در اجرای فعالیت های مجازی به جای فعالیت های سنتی است. موانعی که وجود دارد تغییر مدیریتی و آشنا نبودن برخی مدیران با مسائل فرهنگی و روش های درست و موثر در جذب دانشجویان در راستای پیشرفت دانشگاه آزاد درعرصه فرهنگ و هنر است که در سال های اخیر با کندی پیش رفته است.

دکتر عبدالوحید وفایی افزود: یک عامل دیگر هم عدم باور مخاطبین دانشگاه به مسائل فرهنگی است که در این خصوص بنده توصیه می کنم رسانه ها در مستند سازی از مسائل و معضلات دانشجویی و انعکاس اخبار دقیق از فعالیت ها و برنامه های هنری، فرهنگی و ورزشی دانشگاه آزاد فعالیت بیشتری داشته باشند تا این موضوعات به خوبی به جامعه دانشگاهی اطلاع رسانی شود.

او تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران اطلاع کافی در خصوص برنامه ها و طرح های فرهنگی واحد ها ندارند، به همین دلیل هم در اجرای برنامه های فرهنگی با ما تعامل و همکاری منظمی نداشته اند.

عبدالوحید وفایی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های دانشجویی در راستای اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی و تحولات فرهنگی و همچنین تبلیغات مثبت در راستای توسعه درآمدزایی و تبدیل علم به ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از اهداف بخش فرهنگی دانشگاه آزاد است. علی رغم 4 دهه فعالیت، بسیاری از سیستم های مدیریتی خوب شکل نگرفته است و در این حوزه هم نیازمند تجربیات و یاری مدیران با تجربه و قدیمی تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در خصوص بخشنامه های آراستگی به عنوان شورای فرهنگی دانشگاه آزاد باید از استادان و هیأت علمی ها آغاز کنیم تا دانشجویان هم بتوانند تاثیر بیشتر و بهتری از این افراد بگیرند. بحث آراستگی برنامه خوبی است و برای طرح و اجرای آن زحمت زیادی کشیده شده است. همیشه مصوبات زیادی در خصوص اصلاحات فرهنگی دانشگاه ها داشته ایم؛ اما در زمینه اجرا موفق نبوده ایم و موانع زیادی بر سر راه ما قرار داشته است. بند های بخشنامه آراستگی اگر شفاف نباشد مشکلات و موانع ما بیشتر هم می شود و در این راستا باید بتوانیم از راهکارهایی مانند آموزش به حراست، تذکر و تراکت های تبلیغاتی مثبت برای تاثیرگذاری بیشتر بر دانشجویان استفاده کنیم.

او تصریح کرد: همچنین بخش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ی ویژه ای هم برای ایجاد مرکز مطالعه و استراحت دانشجویان در تمامی واحدها دارد که امید می رود به مسائل فرهنگی توجه بیشتری شود و از تجربیات مدیران و استادان مربوطه هم استفاده حداکثری شود تا در نهایت بتوانیم این برنامه ها را عملیاتی و اجرایی کنیم.

دکتر عبدالوحید وفایی در آخر بر این نکته اشاره کرد: قرار است یک اپلیکیشن تحت عنوان موضوعات دانش بنیان توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شود همچنین روی آوردن به ابزار های جدید و مدرن و استفاده صحیح از آن، برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف فرهنگی و تمرکز بر رفع معضلات اجتماعی علی الخصوص بحث اعتیاد دانشجویان باید به صورت جدی نظارت و پیگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 974586

وب گردی

وب گردی