ارتوپدی، جراحی زیبایی ندارد/ جراحی برای بلندی قد توصیه نمی‌شود

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت : ارتوپدی جراحی زیبایی ندارد برخی افراد برای بلند کردن قد به جراحان ارتوپدی مراجعه می‌کنند که البته این مسئله بسیار محدود بوده و ما پزشکان نیز آن را توصیه نمی‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر محمد رازی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحی ارتوپدی ایران گفت: این کنگره تا چهارم آبان در هتل المپیک با حضور مهمانان داخلی و خارجی و صاحب‌نظران برجسته در حال برگزاری است و جدیدترین مباحث علمی در زمینه‌های مختلف ارتوپدی از جمله شانه، زانو، دست، لگن و ... مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارتوپدی جراحی زیبایی ندارد، گفت: برخی افراد برای بلند کردن قد به جراحان ارتوپدی مراجعه می‌کنند که البته این مسئله بسیار محدود بوده و ما پزشکان نیز آن را توصیه نمی‌کنیم. وی افزود: این عمل غیرضروری بوده و ممکن است در مواردی نیز فرد دچار عارضه شود ولی در موارد نادر که به دلیل بیماری به طور مثال یک پای فرد کوتاه و دیگری بلند باشد، اندیکاسیون ارتوپدی وجود داشته ولی برای زیبایی اندیکاسیونی تعریف نشده است و بر این اساس برای بیماران استخوان‌ها را از هم باز و بین آن استخوان جدید می‌گذارند.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در پاسخ به اینکه میزان خطاهای ارتوپدی و یا قصور پزشکان در این حوزه به چه میزان است، گفت:‌جراحان ارتوپدی با کسانی مواجه هستند که در تروما یا حوادث دچار آسیب شده‌اند و بیماران متصور هستند که 100درصد به حالت قبل از حادثه بازگردند و این موضوع همیشه نارضایتی آنها را می‌تواند به همراه داشته باشد.

رازی عنوان کرد: جراحان ارتوپدی کمک می‌کنند که فرد از معلولیت شدید نجات یابد و خطر مرگ آن را تهدید نکند همچنین تا حدود زیادی آسیب به فرد رفع شود ولی بسیاری مواقع این چنین نیست و بیماران نارضایتی‌هایی دارند.

وی گفت: عارضه پزشکی با قصور متفاوت است و تصادفات می‌تواند با عوارض شدیدی همراه باشد که جراح ارتوپد تلاش می‌کند آنها را به میزان زیادی بکاهد.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: شکایت از پزشکان ارتوپدی بسیار بالا است که عدم درک از آسیب، حادثه و بیماری، نشناختن تفاوت عارضه با قصور و تحریک توسط کسانی که باید به جامعه آرامش تزریق کنند ولی مردم را به جان پزشکان می‌اندازند دلیل این مسئله است.

گفتنی است؛ بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحی ارتوپدی ایران سی‌ام مهر تا چهارم آبان در هتل المپیک با حضور مهمانان داخلی و خارجی و صاحب‌نظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین مباحث علمی در زمینه‌های مختلف ارتوپدی از جمله شانه، زانو، دست، لگن و ... مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974587

وب گردی

وب گردی